با حضور نمایندگان سازمان ملل و یونسکو برگزار می شود؛

نشست تخصصی پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس جزیره قشم

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۰:۳۹:۱۶
کد خبر: ۳۱۴۶۰۴
نشست تخصصی پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس جزیره قشم
نشست تخصصی راهکارهای پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس به همت مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو با حضور نمایندگان سازمان ملل و یونسکو در تهران و اندیشمندانی از کشورهای مختلف در منطقه آزاد قشم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، یدالله پرهون رئیس این مرکز در نشست با مدیران معاونت فرهنگی،اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ترویج میراث فرهنگی ناملموس در سطح منطقه، ارتقای کنوانسیون یونسکو، آموزش، تبادل تجارب، آگاهی افزایی، ظرفیت سازی و برگزاری سمینارهای تخصصی از مسایل مهم این همایش است.

وی اعلام کرد: مهمترین برنامه سال 2015 این مرکز، برگزاری سمینار تخصصی با هدف تشریک مساعی علمی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس برای دستیابی به راهکارهای عملی می باشد.

به گفته پرهون، قشم با داشتن مجموعه ای از آداب و رسوم، سنن شفاهی، هنرها، دانش ها و صنایع دستی و با توجه به وجود جاذبه های طبیعی و نقش مسئولین سازمان منطقه آزاد در برپایی همایش های متعدد علمی و تخصصی از جایگاه ویژه ای برای این نشست برخوردار است.

وی با اعلام اینکه قشم از ظرفیت های بالای میراث فرهنگی برخوردار است گفت: با توجه به ویژگی های بارز قشم در حوزه های مختلف، معرفی این جزیره  در کشور، منطقه، و حوزه بین الملل به عنوان یک مکان دارای ظرفیت های متعدد بسیار مهم و ضروری است.

رئیس مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو اظهار امیدواری کرد این نشست تخصصی که با حضور متخصصان علمی شناخته شده از کشورهای مختلف با هدف کسب دستاوردهای علمی برگزار می شود نقش مهمی در شناساندن قشم به جهان خواهد داشت.

وی از نگاه مثبت مسئولین سازمان منطقه آزاد قشم در برپایی این همایش مهم علمی در نیمه دوم مهر ماه امسال تقدیر کرد.

بنا به این گزارش، مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با استقبال از برگزاری این نشست، گفت: خروجی این نشست علمی و معرفی میراث ناملموس جزیره قشم برای ما بسیار مهم می باشد.

عبدالجواد کمالی، افزود: با همکاری مرکزمطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو در تهران دبیرخانه این همایش باید هرچه زودتر برای برنامه ریزی دقیق تشکیل شود.

ریس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم هم هدف اصلی برگزاری این نشست بین المللی را بررسی راهکارهای پاسداشت میراث ناملموس به وسیله اندیشمندان برشمرد.

عبدالرضا دشتی زاده گفت: دانش بومی جامعه محلی شامل مدیریت آب، دریانوردی، معماری بومی در کنار هنرهای دستی و موسیقی یکی از بخش های مهم میراث ناملموس می باشد و مستندنگاری آن ضروریست.

وی اظهار کرد: جزیره قشم به دلیل قرارداشتن در آبراهه هرمز و مبادلات تجاری و فرهنگی با آفریقا، شرق دور و هند موجب انتقال دانش بومی به این سرزمین ها شده و یکی از ارکان مهم میراث ناملموس ایرانیان در خلیج فارس می باشد.

بنا به این گزارش، در این نشست قرار شد همایش تخصصی میراث فرهنگی ناملموس نیمه دوم مهر ماه با حضور اندیشمندانی از کشورمان و دیگر نقاط جهان در منطقه آزاد قشم برگزار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز