وزیر امور اقتصاد ودارایی کشور درکنفرانس آهن و فولاد متال بولتن درجزیره کیش؛

اقتصاد ایران آماده جهش رو به جلو است

۱۳۹۴/۰۶/۲۵ - ۰۷:۳۶:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۱۸۶
اقتصاد ایران آماده جهش رو به جلو است
علی طیب نیا درکنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در ایران که به میزبانی جزیره کیش درحال برگزاریست گفت: قوانین ومقررات حمایتی، ثبات و امنیت اقتصادی و فضای مناسب کاری مشوق های کشورمان برای سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی طیب نیا با اشاره به روزهای اخیر و حضور گروه های مختلف سرمایه گذاری از کشورهای خارجی برای فعالیت در ایران گفت: برگزاری این کنفرانس علاوه بردستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، فرصت ارزشمندی برای شناساندن ظرفیت های بالقوه کشورمان به شرکت کنندگان خارجی است.

وی افزود: ایران دارای مجموعه ای ازظرفیت های بالقوه برای رشد وتوسعه فعالیت ها و بنگاههای اقتصادی است که داشتن رتبه اول ذخایر نفت وگاز در جهان یکی از این پتانسیل هاست.

وی از وجود ذخایر معدنی خوب، نیروی کارآ مد و پرداخت دست مزد رقابتی، وجود بازار بزرگ و رو به رشد داخلی که در منطقه خاورمیانه و آفریقا بی‌ نظیر است، جغرافیای اقتصادی ایران در خاورمیانه و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال و جنوب و شر ق به غرب به عنوان شاخصه های منحصر بفرد کشورمان یاد کرد.

علی طیب نیا گفت: تحریم‌ ایران با هدف ایجاد رکود اقتصادی، تشدید بیکاری وازبین بردن مقاومت مردم کشورمان انجام شد و در این مدت تلاش شد استفاده صلح‌ آمیز از انرژی هسته‌ای درایران متوقف شود.

وی افزود: تجربه تورم بیش از45 درصدی از جمله پیامدهای تحریم ها درکشورمان بود که رکود اقتصادی نیز به همراه داشت. اما درپی برنامه ریزیهای اقتصادی نرخ تورم امروز به زیر14 درصد رسیده است و پیش بینی می شود این روند کاهش تاپایان امسال نیز ادامه یابد به گونه ای که نرخ تورم یک رقمی شود.

وزیر اموراقتصادی و دارائی گفت: پس از چند سال شرایط برای رفع تحریم‌ها فراهم شده است و باتوجه به وجود قوانین و مقررات مناسب حمایتی فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم است.

طیب‌نیا با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دو سال متوالی تصریح کرد: در چهار فصل رشد اقتصادی مثبت شد و البته این رشد در پی رونق صنایع بزرگ بدست آمد که این رونق در حال تسری به صنایع کوجک است .

وی تاکید کرد : موفقیت اقتصادی کشورمان در مواجهه با مشکلات زمینه را برای کسب نتایج خوب در مذاکرات هسته‌یی فراهم کرد و برای اولین بار در تاریخ، حق صلح‌ آمیز ایران مهر تایید گرفت.

طیب نیا با اشاره به گذر کشورمان از دوره تحریم به شرایط عادی گفت: شکل گیری ظرفیت های جدید درپی تحریم ها از جمله مزایای ارزشمند دوران سخت تحریم بود وبزودی بارفع محدودیت‌های سیستم بانکی، کشتیرانی و بیمه ای تبادلات اقتصادی رونق می گیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تحریم ها به عنوان فرصتی یاد کرد که با اقدامات انجام شده در دوسال گذشته برای کاهش وابستگی های نفتی، باعث درمان بیماری مزمن اقتصاد ایران یعنی اقتصاد متکی به نفت شد تاحدی که تراز تجاری صادرات نفت کاهش یافت و در 5 ماهه نخست امسال تراز تجاری محصولات غیر نفتی با مازاد مواجه شد به گونه‌ای که صادرات از واردات فزونی یافت.

طیب‌نیا با تاکید بر ادامه روند کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی در دوران پساتحریم براساس برنامه ریزیهای انجام شده گفت: ایران می‌تواند از منابع مسدود شده خود در خارج استفاده کند که این امکانات باید با قرارگرفتن در اختیار بخش خصوصی به رشد مبتنی بر افزایش بهره‌ وری، دانش فنی و فناوری‌های جدید و از سوی دیگر رشد مستمر و درونزا کمک کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور گفت: دولت در پسا تحریم با بهبود فضای کسب و کار و شرایط بخش خصوصی داخلی و خارجی بر اقتصاد ایران متمرکز می‌شود.

طیب‌نیا افزود : در حال حاضر ایران دارای دو مزیت ارزشمند است  که یکی از این مزایا وجود پتانسیل های اقتصادی کشورمان درزمینه های مختلف است و دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران امن ترین و با ثبات ترین کشور منطقه است.

وی در ادامه از وجود قوانین و مقررات مناسب، ثبات وامنیت در محیط اقتصادی به گونه ای که سرمایه گذاران امکان پیش‌بینی وضعیت اقتصادی را داشته باشند و وجود فضای مناسب کسب و کار به عنوان سه عامل مهم و موثر بر سرمایه‌گذاری خارجی یاد کرد که درحال حاضر این شرایط به خوبی درکشورمان فراهم است و در راستای افزایش بسترهای حمایتی و اصلاح قوانین به منظور ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران در حال بررسی قوانین کشور و تاثیر آن در سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی هستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره آرامش ایجاد شده در دو سال اخیر در بازار ارز و طلا گفت: با حذف تحریم‌ها کشور آماده است جهش بزرگی به جلو داشته باشد به گونه ای که در آینده ایران بالاترین نرخ رشد را در منطقه خواهد داشت و در این بین صنعت فولاد که صنعتی استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، جایگاه ویژه‌ای دارد .

طیب نیا میزان تولید و مصرف فولاد را معیار سنجش رشد اقتصادی در کشورها برشمرد که درکشورمان با توجه به وجود این ظرفیت عظیم می‌توان در جهت ایجاد فضای نوین کسب و کار ورشد اقتصادی از آن بهره برد.

وی افزود: نگاه دولت به صنایع متالوژی و فولاد، نگاه جامع، بلندمدت و منطقی است و حمایت اصولی از این صنایع از جمله اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

طیب‌نیا با اشاره به افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و چشم‌ اندازهای مطلوبی درپی تقاضا های رو به گسترش صنعت فولاد پدیدار شده از افزایش رقابت‌ پذیری در صنایع متالوژی و فولاد به عنوان اهداف اصلی در برنامه ریزیهای اقتصادی کشور یاد کرد.

وی از سفر تعداد زیادی از هیات‌های خارجی به ایران در هفته‌های اخیر ابراز خرسندی کرد وگفت: این هیات‌ها دربازدید از کشورمان وامکانات موجود در ایران شگفت زده شده‌اند زیرا انتظار نداشتند با وجود تحریم ها این همه فرصت را در اقتصاد ایران ببینند.

گفتنی است کنفرانس آهن و فولاد متال بولتن درایران از سه شنبه 24 شهریور با حضور شرکت کنندگانی از 25 کشور مختلف به میزبانی جزیره کیش آغاز شده است و به مدت دو روز ادامه دارد.

نظر شما