معاون مهندسی و توسعه آبفای هرمزگان:

ذخایر آبِ نُه شهرهرمزگان در شرایط بحرانی است

۱۳۹۴/۰۶/۲۶ - ۰۶:۵۸:۵۷
کد خبر: ۳۱۹۶۸۳
ذخایر آبِ نُه شهرهرمزگان  در شرایط بحرانی است
معاون مهندسی و توسعه آبفای هرمزگان با اشاره به اینکه؛ این شرکت مسئولیت آبرسانی به جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در قالب 34 شهر و جزیره و 118 روستا به عهده دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نیاز آبی این جمعیت 4 هزار و 372 لیتر بر ثانیه است که در نتیجه ی تداوم خشکسالی های اخیر و کاهش ذخایر آبی ناشی از آن، ظرفیت فعلی منابع موجود در استان، 3 هزار و 346 لیتر بر ثانیه بوده و یک هزار و 26 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.

افزایش ظرفیت منابع آبی استان در آینده نزدیک

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مهندس "امین قصمی" گفت: در حال حاضر ذخایر آب  نُه شهر؛ بندرعباس و خمیر، سیریک، رویدر، سوزا، بستک ، جناح ، شهرک طولا و گروک در شرایط بحرانی قرار دارند و شهرهای بیکا، زیارتعلی، فارغان، چارک، سردشت ، گوهران ، تخت و قلعه قاضی و هشتبندی در آستانه بحران قرار دارند.

وی افزود: آبفای هرمزگان در راستای کاهش اثرات خشکسالی، اقدامات خود در قالب سه محور مدیریت تامین، توزیع و مصرف اجرایی نموده که در بخش تامین آب، 19 حلقه چاه در 13 شهر؛ بندر خمیر، رویدر، بیکا، زیارتعلی، هشتبندی، سردشت و گوهران، کوشکنار، فین، میناب، فارغان، بستک و جناح، حفر وتجهیز وکف شکنی شده است. همچنین در این راستا پروژه هایی نظیر؛  احداث آبشیرین کن 10 هزار متر مکعبی در چارک و اجرای خط انتقال آن به بستک و جناح ، اجرای خط انتقال از سد جگین به جاسک و بشاگرد، اجرای خط انتقال آب شیرین کن 16 هزار متر مکعبی بندرلنگه و خط انتقال آن به مخزن ، افزایش 3 هزار متر مکعبی ظرفیت آبشیرین کن درگهان ، احداث آبشیرین کن سه هزار و 750 متر مکعبی سیریک و گروک، اجرای خط انتقال از سد شمیل به شهرهای تخت و قلعه قاضی ، احداث و راه اندازی آبشیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس در حال اجراست که در آینده نزدیک با اتمام این پروژه ها ، بیش از 2800 لیتر بر ثانیه به ظرفیت منابع آبی استان اضافه می شود.

اصلاح و بازسازی 197 کیلومتر شبکه فرسوده در 11 شهر استان

قصمی ادامه داد: در بخش مدیریت توزیع نیز با برنامه ریزی در راستای کاهش هدر رفت آب ، طرح اصلاح و بازسازی 197 کیلومتر شبکه فرسوده در 11 شهر استان و اصلاح و بازسازی 186 کیلومتر خط انتقال در دست اجراست. همچنین پیاده سازی سامانه های GIS ،  PM در راستای کاهش زمان رفع اتفاقات و امکان دسترسی به مناطق مختلف و کنترل میزان مصرف از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

بهره برداری از فاز نخست آبشیرین کن بندرعباس تا سال آینده

معاون مهندسی و توسعه آبفای استان با اشاره به چالش جدی کم آبی در شهر بندرعباس ، کاهش سطح منابع آبی این شهر را علل قطعی های اخیر اعلام کرد و گفت: ظرفیت منابع فعلی شهر بندرعباس 1860 لیتر بر ثانیه است که با اتمام حجم مفید سد استقلال به عنوان بزرگترین منبع تامین آب شهرهای بندرعباس، خمیر و روستاهای تابعه، این شهر با بحران آب مواجه است که با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت ایجاد ظرفیت های آبی جدید، بخش عمده ای از کمبود آب این شهر برطرف شده است .

 مهندس قصمی با اشاره به پیشرفت 25 درصدی پروژه آبشیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس به عنوان منبع جدید تامین آب ، گفت: تلاش داریم با تسریع در اجرای این پروژه و بهره برداری از فاز نخست آن (20 هزار متر مکعب در شبانه روز) در سال 95 ، بخش عمده ای از بحران کم آبی این شهر را مرتفع نماییم.

 وی ادامه داد: حفر و تجهیز چاه در حاشیه دشت شمیل و نیان به ظرفیت 900 لیتر بر ثانیه ، استفاده از چاه های کشاورزی به ظرفیت 360  لیتر بر ثانیه، کاهش فشار در شبکه و اعمال مدیریت مصرف از جمله اقدامات انجام شده این شرکت جهت گذار از بحران آب شهر بندرعباس بوده است. 

ضرورت مدیریت مصرف آب در فضای سبز شهری

وی همچنین افزود: تا زمان بهره برداری از منابع تامین آب جدید، صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان و ادارات دولتی،‌ نظامی و انتظامی و مدیریت مصرف در بخش فضای سبز شهری می تواند در رفع قطعی های موضعی این شهر بسیار موثر باشد.

این مقام مسئول در پایان  با تاکید بر ضرورت ساماندهی و جداسازی انشعابات فضای سبز شهری از شبکه آب شرب، تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی در این خصوص با شهرداری و سایر مسئولان مرتبط برگزار شده که طی این جلسات راهکارهایی جهت کاهش حداکثری مصرف آب شرب در بخش فضای سبز اتخاذ و در حال اجراست. 

نظر شما