وزیراموراقتصاد ودارایی؛

اقتصاد و گردشگری کیش در دوران رکود هم راکد نشد

۱۳۹۴/۰۶/۲۶ - ۰۷:۲۹:۲۱
کد خبر: ۳۱۹۶۹۱
اقتصاد و گردشگری کیش در دوران رکود هم راکد نشد
علی طیب نیا در سفر به کیش از تصمیمات دولت برای بازگشت مناطق آزاد به جایگاه واقعیشان در تولید و صادرات کالا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به رفع محدودیت ها در روابط بانکی و بین المللی در دوران پسا تحریم از بهبود وضعیت کار با کشورهای خارجی وسرمایه گذاران این کشورها خبر داد.

علی طیب نیا گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد در دنیا جذب سرمایه ها و فناوری‌های پیشرفته خارجی برای تولید محصول و سپس صادرات این کالاهای تولیدی است. اتفاقی که درخصوص مناطق آزاد درگذشته درکشور ما افتاده دراین راستا نبوده و معافیت ها و اولویت بندی‌ها بیشتر برای تسهیل واردات بوده است.

این امر مناطق آزاد را به مجرایی برای واردات کالا به کشور تبدیل کرده بود درحالیکه با توجه به تسهیلات موجود در مناطق آزاد طبیعی است که این مناطق نقطه ورود سرمایه ها و فعالیت های اقتصادی باشند زیرا از محدودیت ها و قیود قانونی سرزمین اصلی معاف هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: سیاست اصولی دولت در حال حاضر این است که این مسیر تغییر یافته و مناطق آزاد جایگاه واقعی خود را بیابند یعنی محلی برای جذب سرمایه، دانش فنی، تولید کالا و صدورکالا به بازارهای هدف باشند.

وی افزود: در این راستا بنا داریم که با تجدید نظر در ترجیحات ومعافیت های مناطق آزاد همه امتیازها معطوف به جذب سرمایه، تولید و صادرات شود.

علی طیب نیا با اشاره به معافیت های مالیاتی وگمرکی ویژه مناطق آزاد گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در جزیره کیش که هم درحوزه گردشگری و هم در حوزه مسائل مالی است این جزیره می تواند قطب اقتصادی و گردشگری کشور باشد به خصوص با برداشته شدن تحریم ها امکان ایجاد شعب بانک های خارجی درمناطق آزاد به ویژه کیش فراهم خواهد شد.

به گفته طیب نیا  با برقراری ارتباطات کارگزاری بین بانک های داخلی وبانک های خارجی، ایجاد تبادلات کاری واقتصادی بین موسسات مالی و بورس داخل کشوربا موسسات مالی و بورس درکشورهای مختلف فضای کاری جدید و فرصت های مناسب اقتصادی برای جزیره کیش مهیا می شود .

وزیر امور اقتصاد و دارایی وجود استعدادهای خوب منطقه آزاد کیش در زمینه گردشگری به همراه افزایش ارتباطات بین المللی را عامل مهمی درجذب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی دانست و پیش بینی کرد در آینده نزدیک از ظرفیت های جزیره کیش استفاده های بیشتری خواهد شد.

طیب نیا با بیان اینکه منطقه آزاد کیش در زمره مناطق موفق کشوراست تصریح کرد: شاید بتوان گفت موفق ترین منطقه آزاد کشور جزیره کیش است و در راستای جذب توریست به کشور به خوبی عمل کرده و درفضای جدید کشور و جهان با سیاستهای نوین  نقش خود را بهتر ایفا خواهد کرد.

وی گفت: در مجموع امکانات در جزیره کیش امکانات قابل قبولی است که به خوبی می تواند با مراکز گردشگری در منطقه رقابت کند و مانع سفرگردشگران ایرانی به خارج از کشور شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: گردشگران داخلی که در جستجوی مناطقی با آب و هوای گرمسیری هستند می توانند از این شرایط آب و هوایی در جزیره کیش استفاده کنند و از طرفی در جذب گردشگران خارجی نیزبه پشتوانه این امکانات و شرایط اقلیمی، جزیره کیش می تواند موفق عمل کند.

طیب نیا در پایان گفت: با وجود اینکه در دوسال گذشته رکود بر بخش‌های مختلف کشور حاکم بود اما جزیره کیش در این مدت، پویایی اقتصادی خود را حفظ کرده است که این امر نوید بخش آینده ای روشن برای این منطقه آزاد کشور است.

نظر شما