در کمیته مدیریت صید شیلات هرمزگان مطرح شد:

اعلام برنامه زمانی فصل صید میگو هرمزگان

۱۳۹۴/۰۷/۰۲ - ۲۲:۰۸:۱۲
کد خبر: ۳۲۲۵۰۵
اعلام برنامه زمانی فصل صید میگو هرمزگان
کمیته مدیریت صید شیلات هرمزگان باحضور مدیر کل شیلات هرمزگان،کارشناسان شیلات هرمزگان و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان،تعاونی های صیادی و همچنین نمایندگان جوامع صیادی مناطق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،در این جلسه مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه شیلات به ویژه صیادی نقش مهمی در اشتغال و معشیت مردم هرمزگان دارد گفت: صید و صیادی پایدار از اهداف عالی شیلات هرمزگان است.

سید پرویز محبی با اشاره به معزلات  صید غیر مجاز افزود: خوشبختانه با تعامل خوبی که بین شیلات هرمزگان و جامعه صیادی برقرار شده است امید است هرچه زودتر و در آینده ای نزدیک شاهد بر چیده شدن صید غیر مجاز باشیم.

وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به فصل صید میگو و آغاز آن در استان هرمزگان از صیادان خواست تا بیش از پیش با یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان همکاری کنند و اداره کل شیلات هرمزگان در مدیریت هرچه بهتر این مهم یاری کنند.

محبی خاطر نشان کرد با توجه به چندمین مرحله گشت تحقیقاتی که به همت پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین کارشناسی های انجام شده و تبالد نظر با صیادان در سا 94 فصل صید میگو ازهشتم مهرماه آغاز می شود که بر اساس پایش های انجام شده در مدت صید زمان پایان صید اعلام خواهد شد

مدیر کل شیلات هرمزگان یاد آور شد شیلات هرمزگان با بیان اینکه رعایت این فصول زمانی با همکاری صیادان نقش مهمی در حفظ منابع آبزیان برای نسل آینده و صید پایدار خواهد داشت یادآور شد با توجه به صدمه‌های جبران‌ناپذیری که تورهای صید نامرئی ( منوفیلامنت ) به منابع آبزی و حتی اکوسیستم آبزیان وارد می‌کنند،استفاده از این نوع تورها به صورت زیرآبی برای تمامی فصول ممنوع است.

این مقام مسئول با بیان اینکه  در فصل صید میگو تنها شناور های کلاس لنج صیادی میگو گیر مجاز به فعالیت صید میگو هستند  گفت:البته تعدادی از شناورهای کلاس قایق نیز به عنوان شناوهای جمع کننده صید در این فصل در کنار شناورهای لنج خواهیم دید.    

در ادامه سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته فصل صید 8مهرماه لغایت 26آبان و در  38روز بوده است گفت: در این مدت بالغ بر هزار و 600صیاد با بیش از 136 فروند شناور صیادی به صید میگو مشغول شدند.

مسعود بارانی خاطر نشان شد درفصل صید میگو سال 93بالغ بر هزار و 471 تن میگو صید شد که از این میان هزار و 77 تن میگوی درشت و 394 تن میگو سر تیز بوده است.

وی افزود مقایسه صید میگو در سال 93  نسبت به سال قبل افزایش 152% ( با احتساب صید ضمنی افزایش 73درصدی) را نشان می دهد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان تعطیلی مجددصیدگاه چاهو شرقی به منظور حفظ و بازسازی ذخائر میگو در خوریات و جنگلهای حرا شمال جزیره قشم ، شروع فصل صید میگو از صیدگاههای سیریک و کوهستک، رها سازی30میلیون قطعه بچه میگوی یک تا سه گرمی گونه غالب استان (موزی) در صیدگاههای استان به منظور کمک به بازسازی ذخایر و کمک به بهره برداری ،اجرای دوره های آموزشی و ترویجی برای کلیه صیادان میگوگیر استان و افزایش  تعداد شناورهای لنج میگوگیر در مقایسه با سال قبل را از ویژگی های شاخص فصل میگو سال 93   خواند.

بارانی برنامه ریزی برای حضورمنظم وبموقع نیروهای حفاظت منابع،استفاده ازمشارکت صیادان میگوگیر،پیشنهاد ادغام صیدگاههای میگوی استان(6صیدگاه) وتعیین 3صیدگاه درصورت وجودذخیره مناسب، بازدیدمنظم کارشناسان صیدوکارشناسان پژوهشکده ازعملیات صیدشناورها، جلوگیری ازصیدشناورهادر در شب  وساعات خارج اززمان تعیین شده  و همچنین برخورد با صیادان متخلف  را از اهم برنامه های مدیریتی در فصل صید میگوو امسال خواند.

وی با بیان اینکه سمپاشی شناوروارایه گواهی سمپاشی توسط مالک شناور،شرکت دردوره های آموزشی وتوجیهی حفظ ذخایروافزایش کیفیت محصولات،ارایه بیمه بدنه وبیمهر مسولیت، دارابودن سامانه کنترل تردد وبروز بودن سامانه از اهم اقدامات قبلا ازصدورمجوزصیدمیگو است گفت:

نصب پلاک مربوط به اداره بنادر(شماره ثبت پروانه بهره برداری)،بغل نویسی شماره ثبت پروانه بهره برداری بصورت واضح،نصب پلاک صید،انجام بازدیدهای لازم توسط کارشناسان شیلات ونیروهای حفاظت منابع از دیگر اقدامات مهم قبلا ازصدورمجوزصیدمیگو است برای صیادان است.

گفتنی است استان هرمزگان  با 1400 کیلومتر نوار ساحلی  جایگاه اول صید آبزیان را داراست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز