رئیس پارک علم و فناوری در نشست خبری:

دانش آموزان خلاق هرمزگان کمک بلاعوض از پارک فناوری دریافت می‌کنند

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۶:۵۰:۳۹
کد خبر: ۳۲۶۲۲۴
دانش آموزان خلاق هرمزگان کمک بلاعوض از پارک فناوری دریافت می‌کنند
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان از کمک‌ بلاعوض به دانش‌آموزان خلاق این استان برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی فتی گفت: این سیاست در راستای شکوفایی خلاقیت دانش آموزان صورت می گیرد.

وی افزود: دانش آموزان دارای ایده های زیادی هستند و کمک به عملیاتی شدن ایده های آنها علاوه بر اینکه از ایده جدید حمایت شده باعث ایجاد انگیزش در بین سایر دانش آموزان نیز خواهد شد.

فتی با بیان اینکه پارک علم و فناوری ظرفیت زیادی برای تبدیل ایده به عمل دارد، خاطرنشان کرد، بسیاری از مردم از وجود چنین مجموعه ای اطلاع ندارند و ناشناخته مانده است که نیاز است این مجموعه بیشتر به مردم معرفی شود.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد، دانشگاه و پارک علم و فناوری دو بال مهم وزارت علوم در استان ها هستند که در دانشگاه به آموزش وپژوهش و تربیت نیروی انسانی پرداخته می شود و در پارک علم و فناوری به آموزش افراد دانش آموخته پرداخته و از ایده های آن ها برای ایجاد شغل حمایت می شود.

وی خاطرنشان کرد، پارک علم و فناوری در هرمزگان نیز اواخر سال 90 شکل گرفت و فعالیت خود را از سال 91 شروع و تلاش کرد تا از همان ابتدا نخبگان و افراد دارای ایده را جذب کند.

فتی با اشاره به اینکه هم اکنون 58 واحد فناور در مراکز رشد پارک علم و فناوری مستقر هستند، ادامه داد، از این تعداد 20 واحد در حوزه پزشکی، 10 واحد فناور در حوزه فنی و مهندسی، 8 واحد فناور در زمینه فناوری دریایی، 6 واحد فناور در زمینه برق و الکترونیک، پنج واحد فناور در زمینه مکانیک، 4 واحد فناور در زمینه فناوری اطلاعات و در زمینه کشاورزی و شیمی نیز هر کدام سه واحد فناور در پارک علم و فناوری هرمزگان مستقر هستند و از امکانات این مجموعه استفاده می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان تصریح کرد، حمل و نقل وترانزیت ، صنایع دریایی، صنایع انرژی بر و کشاورزی مبتنی بر آب شور چهار اولویت اصلی پارک علم و فناوری هرمزگان است که بر مبنی مزیت های استان مشخص شده که این محورها 80 درصد فعالیت های پارک علم و فناوری را شامل می شود که به لحاظ توسعه زیرساخت وظیفه داریم این ظرفیت ها را ایجاد کنیم.

فتی یکی از مشکلات سد این راه را کمبود نقدینگی عنوان و ابراز امیدواری کرد با سیاست های حمایتی دولت اعتبار بیشتری در اختیار پارک های علم و فناوری قرار دهد.

وی اعتبار سال 94 پارک علم و فناوری هرمزگان را یک میلیارد تومان عنوان کرد.

به گفته فتی، واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان برای 140 نفر ایجاد اشتغال کرده که از این تعداد 17 نفر دارای مدرک دکترا، 50 نفر فوق لیسانس، 57 نفر لیسانس، 9 نفر فوق دیپلم و 7 نفر نیز دیپلمه هستند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد، این آمار نشان می دهد که کسب و کارهای ایجاد شده در پارک علم و فناوری مبتنی بر افراد تحصیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه 45 درصد آمار بیکاری در استان مربوط به دانش آموخته های دانشگاهی است، افزود: یکی از راه حل هایی که می توان برای این افراد در نظر گرفت ورود به پارک علم و فناوری است تا طرح ها و دستاوردهای بازارپسند خود را تبدیل به کسب و کار کنند و حتی برای سایر افراد نیز شغل ایجاد کنند.

فتی همچنین به تسهیلات ارائه شده به واحدهای فناور اشاره کرد و گفت: میزان تسهیلات مصوب پارک تا امروز 650 میلیون تومان بوده که تاکنون 250 میلیون تومان آن به شرکت‌های متقاضی پرداخت شده است.

وی افزود: این تسهیلات مرحله به مرحله پرداخت می شود که عمده تسهیلات در سال آخر پرداخت می شود.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در ادامه به راه اندازی مرکز نوآوری اشاره کرد و گفت: این مرکز با هدف حمایت های ایده های افراد خلاق در دانشگاه و شهرستان هایی که فاقد مرکز رشد هستند راه اندازی می شود.

وی در همین ارتباط اضافه کرد، هم اکنون سه مرکز نوآوری در شهرستان های بندرخمیر ، میناب و جاسک راه اندازی شده است که فرمانداری ها ، یکی از دانشگاه های فعال و پارک علم و فناوری سه ضلع این مرکز نوآوری خواهند بود.

رییس پارک علم وفناوری در هرمزگان گفت: هفت مرکز نیز تا پایان امسال در سایر شهرستان های استان به جز قشم و پارسیان که خود مرکز رشد دارند، راه اندازی می شود.

فتی برگزاری استارت آپ ویکند برای اولین بار از سوی پارک علم و فناوری هرمزگان در اردیبهشت ماه امسال را یکی از گام های مهم در راستای جذب ایده عنوان کرد و گفت: این رویداد برای نخستین بار در بندرعباس برگزار و موفق شدیم با برگزاری این رویداد سه شرکت را جذب مرکز رشد واحدهای فناور کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان همچنین از برگزاری سه استارتاپ ویکند تا پایان امسال در بندرعباس خبرداد و یادآور شد: همچنین طرح ایده شو با موضوع های متمرکز تر و تخصصی تر از استارتاپ ویکند در استان هرمزگان برگزار می شود و نخستین برنامه ایده شو آبان ماه امسال با مضوع بحران آب برگزار می شود.

وی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی می شود هر ماه با موضوع مرتبط با مشکلات استان از جمله آب، فاضلاب، برق و محیط زیست و ارائه راه حل برگزار شود.

فتی همچنین به راه اندازی دفتر تجاری سازی پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز خدماتی از جمله مالی و حسابداری، مدیریت و منابع انسانی، خدمات حقوقی، بازرگانی، بازاریابی و فروش، تولید و توسعه محصول به واحدهای فناور ارائه می شود.

 

وی در ادامه به چالش های پیش روی پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: فضای فیزیکی اداری و تامین مکان برای استقرار واحدهای فناور یکی از دغدغه های اصلی ماست.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان افزود: مکان فعلی استقرار کادر اداری و واحدهای فناور به صورت استیجاری در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر واحدهای فناور زیادی متقاضی فضای فیزیکی هستند که به دلیل کمبود جا موفق به تامین مکان استقرار آنها نشده ایم.

فتی همچنین از ادارت دولتی هرمزگان خواست نیازهای فناوری خود را به پارک علم و فناوری بدهند. وی افزود: پارک علم و فناوری آمادگی دارد تا تمام نیازهای فناوری ادارت استان را بر طرف کند.

به گفته وی، پارک علم و فناوری تلاش کرده تا ظرفیت استان تبدیل به فناوری شود از این رو یکی از طرح های موفق در این زمینه تولید کپسول درمان ناباروری در مردان نیز با استفاده از ظرفیت استان تولید شده است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان افزود: در تولید این کپسول از گرده نخل خرما استفاده شده که متقاضیان زیادی نیز دارد.

وی ادامه داد، این محصول در نمایشگاه مجلس شورای اسلامی نیز به نمایش گذاشته شد که این طرح مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز