مسدود شدن ۸ حلقه چاه غیر مجاز در هرمزگان :

هشت حلقه چاه غیرمجاز در رودان پر و مسدود و یک حلقه دیگر پلمپ شد.

۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۰۸:۳۴:۰۱
کد خبر: ۳۳۵۲۳۶
هشت حلقه چاه غیرمجاز در رودان پر و مسدود و یک حلقه دیگر پلمپ شد.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه از 22هزار و133حلقه چاه کشاورزی در استان تعداد 5751حلقه چاه غیرمجاز می باشند، اظهار داشت:پرونده 194حلقه چاه برای صدور رای انسداد در محاکم قضایی است و پس از صدور حکم قضایی وباهمکاری نیروی انتظامی نسبت به پلمپ این چاه ها اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان  ، مهندس علی اصغر رضایی تازیانی گفت:51 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده اند واین آمار تا پایان سال به 200 حلقه می رسد.

رضایی افزود : تمام چاه هایی که بعد از سال85 بدون مجوز بهره برداری حفرشده اند را مسدود می کنیم که از 338 هزار چاه غیرمجاز در کشور که از سال 85 تا92 حفر شده اند، بیش از5700 حلقه چاه  در هرمزگان می باشد که در برنامه ششم توسعه مسدود می شوند و به مالکان اینگونه چاه ها هشدارهای لازم داده شده است.

وی گفت:2200حلقه چاه بدون پروانه که قبل از سال85 حفرشده اند نیز در صورت تخصیص اب و بررسی پرونده و درخواستشان در وزارت نیرو تایید و پروانه بهره برداری دریافت خواهند کرد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر 14 هزار حلقه چاه  کشاورزی درای پروانه در استان فعال می باشند.

رضایی با بیان اینکه دشت های رودان و میناب ، کهورستان ، شمیل و تخت ، جناح و بستک پایلوت و ممنوعه می باشند و وزارت نیرو نیز حساسیت ویژه ای دارد ، اظهار داشت : در هفته گذشته هشت حلقه چاه غیرمجاز در رودان پر و مسدود و تجهیزات یک چاه نیز پلمپ شد.

رضایی با قدردانی از رییس کل دادگستری و دادستانی و اداره اطلاعات به دلیل همکاری در راه اندازی شعبه ویژه برای تسریع در صدور حکم انسداد چاه های غیرمجاز و تمهیدات امنیتی اجرای احکام گفت : گرچه صدور احکام انسداد چاه ها زمان براست ، اما این روند در حال حاضر نسبت به گذشته تسریع یافته است .

وی گفت : حفرچاه های غیرمجاز ، زمین خواری را نیز به دنبال دارد که در این بخش اراضی منابع طبیعی نیز تصرف می شود .

وی بابیان اینکه 39 دشت ممنوعه در استان داریم که افت سطح آب  زیرزمینی به میزان یک متر در هرسال بطور متوسط شاهدیم  و کسری مخازن آب زیرزمینی به میزان یک میلیون مترمکعب در دشتها داریم که باعث افت شدید اب وشوری آب چاه ها گردیده است.

وی گفت : برداشت بی رویه و غیرمجاز از چاه ها در این دشت ها باعث ضرر رسیدن به کشاورزان شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت:به همین دلیل از کشاورزان و دهیاران و شورا ها انتظار داریم در جهت جلوگیری از نابودی جنگل ها و کشاورزی و خشک شدن چاه ها ، حفرچاه های غیرمجاز را گزارش دهند.

وی با بیان اینکه 92 درصد ازمصارف آبهای زیرزمینی در بخش کشاورزی است که د ر این راستا علاوه بر انسداد چاه های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت های بی رویه و مصرف بهینه ، بایستی جهاد کشاورزی نیز باتغییرالگوی کشت به سمت تشویق کشاورزان به کشت صیفی جات  و درختان و... که نیاز آبی کمی دارند و آبیاری تحت فشارو قطره ای گام های اساسی درصیانت از آب ها ی زیرزمینی بردارد.

وی گفت : برای شناسایی وانجام مراحل انسداد چاه های غیرمجاز در سطح استان 20 اکیپ گشت و کنترل در سطح استان با 44 نفر نیروی انسانی کارشناس و تکنیسن در حال گشت زنی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز