رکابزنی در خط ساحلی قشم برای تبیین خطر سفید شدن مرجان ها

۱۳۹۴/۰۸/۱۱ - ۰۷:۵۶:۰۹
کد خبر: ۳۳۵۵۹۳
رکابزنی در خط ساحلی قشم برای تبیین خطر سفید شدن مرجان ها
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به فرایند سفید شدن مرجان های جزیره بر اثر گرمای زمین، گفت: برای تبیین ابعاد و خطرهای این فرایند سه تن از دوستداران محیط زیست خط ساحلی جزیره را رکاب می زنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سیدمحمد هاشم داخته افزود: این افراد از غواصان جزیره قشم هستند و در طول مسیر چهار روزه خود از سایت های مرجانی قشم بازدید و با روش «کورال واچ» وضعیت سلامت مرجان ها را بررسی می کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده از این سفر در اختیار کارشناسان اداره محیط زیست قرار می گیرد، گفت: هرچه اطلاعات از سایت های مرجانی جزیره افزایش یابد، بهتر می توان برای حفظ و نگهداری آنها برنامه ریزی کرد.

داخته اضافه کرد: بررسی وضعیت مرجان های پارک زیتون و جزایر ناز بخش اصلی برنامه سفر این سفر را تشکیل می دهد و در ادامه مسیر معرفی دیگر جاذبه های محیط زیستی قشم همچون لاک پشت های پوزه عقابی، رصد دلفین ها، تراکم سنجی جنگل های حرا و کاشت نهال نیز در دستور کار این گروه دوستدار طبیعت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این سفر به صورت یک بسته محیط زیستی طراحی شده است، گفت: در مسیر بازگشت تعدادی از دوستدارن طبیعت در درگهان به این گروه می پیوندند و تا قشم این سه تن را همراهی می کنند.

به نظر کارشناسان، افزایش دما تهدیدی جدی برای مرجان ها به شمار می رود و ادامه روند گرمایش زمین در سال های اخیر موجب سفید شدن و مرگ تدریجی برخی از گونه های مرجانی خلیج فارس و آب های جزیره قشم شده است.

هرچند فرایند سفید شدن مرجان ها پس از کاهش دمای منطقه برگشت پذیر است، اما به نظر می رسد تابستان های گرم سال های اخیر و افزایش کم سابقه دما در منطقه خلیج فارس شرایط سختی برای مرجان های این بخش از کره خاکی به وجود آورده است و این موجودات به شدت در معرض خطرهای ناشی از گرم شدن زمین هستند.

تاکنون اطلاعات و گزارش های واحد دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به مرکز پایش سلامت مرجان ها در دانشگاه کوینزلند استرالیا ارسال شده است و نتیجه تجزیه و تحلیل گزارش ها حاکی از افزایش احتمال خطر سفیدشدگی مرجان های این ناحیه به بیش از 70 درصد است.

به اعتقاد کارشناسان این حوزه، ایجاد پارک های دریایی به منظور جلب گردشگران به نقاط غیرمرجانی دریا و کاهش فشار به نواحی مرجانی، جلوگیری از لنگر انداختن کشتی ها در مناطق مرجانی، احیای مرجان ها توسط پیوند یا قلمه زدن و استفاده از پارکبان های دریایی ویژه حراست از مرجان ها، از جمله اقداماتی است که می تواند به حفظ این گونه ارزشمند دریایی کمک کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز