رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

بدهی ۸۰ میلیاردی بیمه‌ها اجرای برنامه تحول نظام سلامت در هرمزگان را مختل کرده است

۱۳۹۴/۰۸/۱۴ - ۰۸:۵۱:۳۷
کد خبر: ۳۳۶۷۵۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به بدهی 80 میلیاردی سازمان‌های بیمه‌گر گفت: عدم پرداخت به‌موقع مطالبات دانشگاه علوم پزشکی برنامه تحول نظام سلامت را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، وی افزود: بحث و برنامه تحول نظام سلامت در بخش بهداشت و درمان پایه های پرداختی برای بیمارستان های دولتی از طریق بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه تصریح کرد: عدم پرداخت به موقع بدهی‌های معوقه سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای ذکر شده به دانشگاه علوم پزشکی ما را با چالش جدی پرداخت پزشکان روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه پرداختی مردم از جیب‌شان در بیمه‌های پایه شهری 6 درصد و بیمه های روستایی 3 درصد است تصریح کرد: این موضوع بیانگر این است که عملا بیمارستان دانشگاهی فقط به پرداخت بیمه‌ها متکی بوده و در صورت عدم پرداخت بیمه ها، بیمارستان با مشکل جدی روبه رو می‌شود.

دکتر شکاری گفت: این مشکلی کشوری بوده و همه بیمارستان‌های علوم پزشکی با آن روبه‌رو هستند، اما بعضی از دستگاه‌های بیمه گر در استان ها عملکرد خوبی ندارند و بعضا در پرداخت بدهی های معوقه همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی هزینه بیمه‌ها را تا پایان بهمن ماه پرداخت کرده اما از اسفند ماه سال گذشته تا پایان شهریور سال جاری نسبت به پرداخت بدهی 25 میلیارد و هشتصد میلیون تومانی خود اقدامی نکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین افزود: بدهی‌های معوقه بیمه سلامت ایرانیان هم در بحث بیمه روستایی سطح یک و هم سطح دو یا همان درآمد اختصاصی بیمارستان های دولتی ، 36 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که جمعا این دو سازمان بیمه‌گر 65 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی بدهکار هستند، آخرین پرداختی بیمه سلامت ایرانیان نیز تا پایان اسفند ماه سال گذشته بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: 15 میلیارد تومان نیز سایر بیمه ها همچون کمیته امداد، نیروهای مسلح و بیمه تکمیلی است.

دکتر شکاری اقتصاد درمان و سلامت و اداره کردن بیمارستان ها را متکی به پرداخت به موقع حقوق پزشکان و پرسنل بهداشت و درمان دانست و ابراز داشت: ما به دنبال پرداخت به موقع پزشکان و جلب رضایت کامل کادر درمانی استان هستیم.

وی ماندگاری پزشکان در  هرمزگان را مشکل جدی استان دانست و تصریح کرد: با توجه به نزدیکی تعرفه‌های دولتی به واقعیت و پرداخت به موقع پزشکان قبل از برنامه تحول، انتظار دارند ما نیز پرداخت به موقع داشته باشیم، بنابراین تا زمانی که بیمه ها به موقع پرداخت نشود ما عملا قادر به پرداخت نیستیم.

دکتر شکاری، درآمد اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی را متکی به پرداخت به موقع مطالبات سازمان های بیمه گر به این دانشگاه دانست و از پرداخت 60 درصدی علی الحساب کارانه همه پزشکان و غیرپزشکان بیمارستان‌های سراسر استان در فروردین و اردیبهشت ماه سال 94 خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مورد درخواست سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارائه سند و پرداخت بدهی‌های معوقه توسط این سازمان، گفت: در حال حاضر اسناد مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر به جز شهریور ماه بقیه ماه‌ها از سوی دانشگاه ارائه شده است و لازم است این سازمان‌ها بدهی مربوط به بهمن، اسفند، فروردین، اردیبهشت و خردادماه را طبق اسناد ارائه شده  پرداخت کنند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد : بیمارستان 96 تخت خوابی حضرت ابوالفضل (ع) میناب که با افزایش تخت و خدمات به ظرفیت 230 تخت، عنوان مجهزترین بیمارستان شرق هرمزگان را به خود اختصاص داده است، پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با حجم بالای مراجعین و به طبع آن افزایش خدمات مواجه شد تا با این افزایش، مصرف بیش از پیش اقلام و تجهیزات را نیز در پی داشته باشد.

دکتر شکاری افزود : بزرگ‌ترین بیمارستان شرق هرمزگان که حجم پرونده‌های ماهیانه آن از بیمارستان شهید محمدی در مرکز استان از نظر آماری بیشتر است و آمار زایمان ماهیانه آن با بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی زنان و زایمان استان برابری می‌کند این روزها به دلیل بدهی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی و داروساز و ... برای ارائه خدمات با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی با اشاره به فشار ناشی از حجم بالای کار در بیمارستانی که ردیف سازمانی آن برای خدمت‌رسانی به 96 تخت تعریف شده و در حال حاضر به بیش از 230 تخت ارائه خدمت دارد گفت : عدم پرداخت کارانه به پرسنل آن بیمارستان از اردیبهشت‌ماه سال جاری سبب شده تا هم از نظر سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری این بیمارستان در مضیقه قرار گیرد.

قائم مقام وزیر در استان هرمزگان با اشاره به  بدهی 10 میلیاردی بیمارستان به شرکت‌های خصوصی و داروسازها و پیمانکاران مرتبط با بیمارستان اظهار داشت: عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به‌خصوص بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان میناب را تا مرز تعطیلی کشانده است.

وی در ادامه بیان داشت:  از آنجایی که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بالغ بر 95 درصد هزینه‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از سوی سازمان‌های بیمه گر تأمین می‌شود و حتی توسعه بیمارستان‌ها نیز به  پرداخت به موقع این مطالبات بستگی پیدا کرده است، تأخیر در پرداخت مطالبات، این طرح عظیم را در حوزه سلامت استان با مشکل جدی روبرو ساخته است.

دکتر شکاری با اشاره به انباشت هزینه‌های نگهداری بیمارستان، اعم از خرید تجهیزات پزشکی، دارو، برق، آب، تلفن و کارانه پرسنل درمانی بیمارستان  افزود: تنها مشوق پزشکان و متخصصان برای حضور و ماندگاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، پرداخت کارانه است که آن هم به دلیل تأخیر سازمان‌های بیمه گر در پرداخت مطالبات بیمارستان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

وی نارضایتی پزشکان و پرسنل این مرکز درمانی، به واسطه عدم پرداخت کارانه‌ها را مهم‌ترین مشکل بیمارستان میناب در چند ماه اخیر عنوان کرد و گفت: چگونه می‌توان از پزشکی که در شرایط سخت آب و هوایی و در بیمارستانی با این حجم پرونده بدون دریافت کارانه و بسته تشویقی، انتظار ماندگاری و اطاعت‌پذیری داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به مطالبات بیمه‌ای بیمارستان میناب تصریح کرد : اگر در زمان معین این مطالبات به‌حساب بیمارستان واریز نشود نمی‌توان انتظار ماندگاری متخصصان و ادامه خدمات بهینه از بیمارستان میناب را داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز