ایدنی اعلام کرد؛

عبور از شرایط طوفان سهمگین هرمزگان در بندر شهید رجایی بدون خسارت

۱۳۹۴/۰۸/۲۳ - ۰۷:۲۶:۵۷
کد خبر: ۳۳۹۱۲۲
عبور از شرایط طوفان سهمگین هرمزگان در بندر شهید رجایی بدون خسارت
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ارایه الگوی موفق استفاده از اصول پدافند غیرعامل در کنترل بحران اخیر طوفان سهمگین هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برای نخستین بار خبر داد

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "ابراهیم ایدنی"  که ریاست ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را بر عهده دارد، ضمن اعلام این خبر افزود: پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر حاکم شدن شرایط ناپایدار جوی و پدیده بارش رگباری باران و طوفان، در نشست شورای معانین اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، برنامه ریزی منسجمی در دستور کار معاونت های مختلف این اداره کل قرار گفت و با تشکیل ستاد بحران در بزرگترین بندر تجاری کشور برنامه هایی تدوین و اجرایی شد.

وی ادامه داد: بلافاصله، با تمامی واحدهای مختلف بندری و دریایی و همچنین شرکت های مستقر در بندر شهید رجایی بر اساس وظایف محوله از سوی معاونت ها و همچنین بنادر تابعه مکاتباتی صورت گرفت تا پیرامون ملاحضات ایمنی در شرایط اضطراری وقوع طوفان اطلاع رسانی لازم انجام شود.

برگزاری نشست با واحدهای عملیاتی و شرکت های بندری- دریایی

رییس ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور مقابله با پیامدهای احتمالی طوفان در بزرگترین بندر تجاری ایران، خاطرنشان کرد: پیش از بحرانی شدن شرایط جوی در استان هرمزگان، نشستی با حضور نمایندگان واحدهای مختلف بندری و دریایی و همچنین شرکت ها و سرمایه گذاران مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد.

استفاده از اصول پدافند غیرعامل برای کنترل بحران

"عباس کمالی" معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در نشست های برگزار شده، پس از ارایه تاکیدات لازم به تمامی واحدها در خصوص رعایت مسایل ایمنی در شرایط طوفانی و بارش شدید باران در بندر، روش اجرایی مقابله با بحران تشریح شد.

وی اضافه کرد: در روش اجرایی مقابله با بحران در بزرگترین بندر تجاری کشور که با همکاری واحدهای مختلف عملیاتی شد، برای نخستین بار الگوی پراکندگی پدافند غیرعامل در مدیریت بحران مورد استفاده قرار گرفت. 

تقسیم بندی 2400 هکتار اراضی بندر به هشت زون

کمالی تصریح کرد: بنابه دستور رییس ستاد مدیریت بحران بندر و تصمیمات اتخاذ شده در شورای معاونین بندر اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بندر شهید رجایی بیش از 2400 هکتار وسعت دارد و بیش از 400 شرکت مختلف بخش خصوصی در آن فعالیت دارند، بر همین اساس به دلیل وسعت زیاد اراضی و چندمنظوره بودن آنها همچون فعالیت های کانتینری، نفتی، متفرقه، فله، کالاهای خطرناک و ...، محدوده های عملیاتی و اراضی پسکرانه به 8 منطقه(zone) تقسیم شد.

ارتباط مستمر با سرگروه های مناطق و پایش 24 ساعته

"عباس آذرپیکان" دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون استفاده از اصول پدافند غیرعامل در کنترل بحران طبیعی طوفان اخیر هرمزگان، افزود: پس از بهره گیری از اوامر ارشادی مدیرکل به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران این منطقه ویژه، آنالیز دقیق هر منطقه و مشخص نمودن مخاطرات احتمالی، سرگروه های مناطق هشتگانه بر اساس توانایی فنی- عملیاتی و تجهیزات در اختیار، انتخاب و راهکارهای اجرایی مقابله با بحران و شرایط اضطرار به سرگروه ها ارسال شد.

آذرپیکان تصریح کرد: بر اساس یک فهرست تعریف شده، اقدامات کاهش آسیب پذیری در زمینه مقابله با شرایط ناپایدار جوی به صورت 24 ساعته مورد پایش و کنترل قرار گرفت.

عبور از بحران طوفان بدون خسارت به تأسیسات

 دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در پایان ضمن اشاره به موفقیت آمیز بودن تدابیر اتخاذ شده توسط ریاست این ستاد و اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت بحران مخاطرات طبیعی در این بندر، گفت: خوشبختانه علیرغم بارش رگباری باران، آبگرفتگی و همچنین طوفان طی دو روز اخیر که بر اساس پیش بینی ها بخش های وسیع دریایی و بندری را در می نوردید، تاکنون هیچگونه خسارتی به تأسیسات و زیرساخت های بزرگترین بندر تجاری کشور وارد نیامده است.

وی اضافه کرد: هر چند در وضعیت فعلی سامانه ناپایدار جوی در حال خروج از محدوده مرکز استان هرمزگان و محل قرار گیری بندر شهید رجایی است، اما همچنان طبق تدابیر مدیرکل بندر به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان واحدهای مختلف تا رسیدن به شرایط مناسب در وضعیت آماده باش به سر می برند.

نظر شما