مدیربازرگانی و اصناف منطقه آزاد قشم :

تنها پنج درصد خانواده های خارج شده از قشم در شش ماهه اول امسال کسبه و اصناف بودند

۱۳۹۴/۰۸/۲۸ - ۰۸:۲۴:۵۲
کد خبر: ۳۴۱۰۷۳
تنها پنج درصد خانواده های خارج شده از قشم در شش ماهه اول امسال کسبه و اصناف بودند
مدیر بازرگانی و اصناف منطقه آزاد قشم گفت: از کل کاپوتازهای صادر شده از سوی گمرک برای اثاث منزل خانواده هایی که در شش ماهه اول امسال از قشم خارج شده اند، تنها پنج درصد آنها متعلق به کسبه و اصناف قشم بوده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حسین اشرفی افزود: طبق آمار رسمی گمرک ایران تعداد این کاپوتاژها افزون بر843 فقره بوده که فقط  42 فقره یعنی پنج درصد آنها برای کسبه و اصناف صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ورود و خروج خانواده ها در جزیره قشم نیز مانند همه شهرها یک فرایند عادی بوده و ارتباطی به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارد، تصریح کرد: اتفاقا در طول شش ماهه اول امسال تعداد خانواد هایی که وارد جزیره قشم شده اند در مقایسه با تعداد خانواده های خارج شده از این جزیره، افزون بر شش درصد رشد داشته است.

به گفته وی شرایط کسب و کار و فعالیت های اقتصادی در جزیره قشم جدا از شرایط کل کشور نیست و کسانی که به هر دلیل شرایط این جزیره را برای کسب و کار خود مساعد نمی بینند ممکن است به مناطق دیگر مهاجرت کنند و افراد جدیدی هم از مناطق دیگر به این جزیره وارد شوند، کما اینکه در طول شش ماهه اول امسال افزون بر 896خانواده، قشم را برای زندگی و کسب و کار انتخاب کرده اند.

مدیربازرگانی واصناف منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از این گفت و گو به برخی اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم برای رونق بیش از پیش کسب و کار در این جزیره اشاره کرد و افزود: سازمان برای رفع برخی از موانع و کاهش بوروکراسی در مبادی ورود و خروج مسافر و کالا با نهادها و ادرات ذیربط در تعامل و گفت و گوست و در این رابطه غیر از ایجاد مسیر سبز برای کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک منطقه آزاد قشم، ارزش برگ سبز گمرکی از 80 دلار به  300 دلار افزایش یافته و در اخذ عوارض برخی از کالاها بخصوص پوشاک نیز تخفیف هایی درنظر گرفته شده است.  

اشرفی همچنین به تعامل و همکاری بسیار نزدیک تشکل های غیردولتی در عرصه تجارت از جمله موسسه عالی بازرگانان قشم با سازمان منطقه آزاد قشم اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان برای تشویق فعالان اقتصادی جزیره واگذاری مدیریت و تصدی برگزاری جشنواره های فصلی و مناسبتی به صاحبان مجتمع های تجاری در قشم  و درگهان است که یکی از خواسته های دیرینه آنها بوده است.

وی همسان سازی عوارض دریافتی از کالا و خدمات را با سایر مناطق آزاد، از دیگر خواسته های اصناف قشم اعلام کرد و یادآور شد: سازمان منطقه آزاد قشم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و قرار است که تا حد امکان این خواسته آنها  رسیدگی و جامه عمل بپوشد.

مدیر بازرگانی و اصناف منطقه آزاد قشم درتشریح برخی از مسائل و مشکلات در عرصه فعالیت های بازار و اصناف به تعدد مراکز خرید و صدور بی رویه مجوز ساخت مجتمع های تجاری در قشم و درگهان در گذشته اشاره کرد و گفت: بطور طبیعی افزوده شدن مراکز و مجتمع های جدید تجاری، درآمد و رونق بازار قدیمی ها را تحت تاثیر قرار می دهد و نبود ازدحام سابق مسافران در مجتمع های بزرگ نیز ناشی از این موضوع است.

به گفته وی برای جلوگیری از تداوم این وضعیت که به ضرر همه اصناف جزیره است به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم از این به بعد پیش از صدور مجوز ساخت هرگونه مجتمع های جدید تجاری در قشم و درگهان باید  از سوی مدیریت بازرگانی و اصناف منطقه آزاد قشم ظرفیت سنجی شود و مجوز با هماهنگی معاونت عمرانی سازمان صادر شود.

اشرفی همچنین از دوگانگی در صدور پروانه کسب در قشم به عنوان یک معضل یاد کرد و یادآور شد: برای حل این معضل مدیریت بازرگانی و اصناف منطقه ازاد قشم به همه کسبه و اصناف قشم اعلام کرده که معافیت 20ساله مالیاتی تنها به کسانی تعلق می گیرد که پروانه کسب را از این مدیریت اخذ کرده باشند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز