معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان:

ارزشیابی توصیفی جامع ترین نظام ارزشیابی است// افزایش پوشش تحصیلی،درس پژوهی و طرح جابربن حیان باید به جد مورد توجه باشد

۱۳۹۴/۰۹/۱۰ - ۰۷:۲۱:۰۱
کد خبر: ۳۴۵۴۳۲
ارزشیابی توصیفی جامع ترین نظام ارزشیابی است// افزایش پوشش تحصیلی،درس پژوهی و طرح جابربن حیان باید به جد مورد توجه باشد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی جامع ترین و موفق ترین نظام ارزشیابی است،اظهارداشت: به تایید قاطبه صاحبنظران و متخصصان برجسته علوم آموزشی، ارزشیابی توصیفی درمقایسه با همه نظام های ارزشیابی ،جامع ترین و برجسته ترین ارزشیابی است که مبتنی برتوسعه علمی پیشرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،مرتضی عباس نسب درجلسه هم اندیشی معاونان آموزش ابتدایی،کارشناسان و سرگروههای آموزشی حوزه مرکزی استان که به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس ،درمدرسه شاهد شهید برخورداری برگزارشد، افزود:ارزشیابی توصیفی در واقع الگوی نوینی است که می کوشد بستری را فراهم سازد تا دانش آموزان در کلاس درس با شادابی، نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند که این مهم امروزه مورد اجماع بزرگان حوزه تعلیم و تربیت درسطح جهانی است.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات از جمله کلاسهای تست درنقطه مقابل ارزشیابی است و فاقد اصالت و دانش افزایی برای دانش آموزان است،تاکید کرد: تست زنی جز اتلاف وقت و منابع هیچ بهره آموزشی ندارد و بعضا نیز با رویکرد اقتصای توام است درحالیکه ارزشیابی توصیفی تجربه نوآورانه و برخاسته ازعمل است که با رویکردی پیشرفته  مورد تایید نظام های آموزشی کشورهای توسعه یافته است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه با اشاره به راهبردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین که حاصل 10سال مطالعه مستمر خبرگان حوزه تعلیم و تربیت و نقشه راه آموزش و پرورش کشور است تحول اساسی را فرا روی نظام آموزشی گذاشته است که ارتقاء حوزه مهم ابتدایی دراین سند به جد مورد امعان نظراست.

به گفته عباس نسب؛ اگرچه هر نوع تغییری معمولا با واکنش های متفاوت ومقاومت هایی روبروست اما باید درنظر داشت که روشهای منسوخ گذشته نه تنها در هزاره سوم و دوران پرشتاب رشد علمی کارگشا نیست بلکه باعث عقب ماندگی از توسعه ی پیشرفته نیزخواهد شد.

این مقام مسوول یادآورشد: توقف  در روش های ناکارآمد نه تنها باعث عقب ماندگی نظام آموزشی کشور می شود بلکه توسعه کشور را با چالش جدی مواجه می کند و منابع را هدرمی دهد.

عباس نسب همچنین توسعه پیشرفته و جامعه برخوردار را درگرو آموزش و پرورش پویا و بالنده دانست و بیان داشت: اگراساس توسعه در هر جامعه ای آموزش و پرورش است ،اساس آموزش و پرورش نیز دوره مهم آموزش ابتدایی است لذا اگرخواهان اعتلای کشوربراساس روند شتابان توسعه جهانی هستیم باید دوره ابتدایی و بالاخص دوره پیش دبستانی را محور توسعه قرار دهیم که این مهم راز توسعه درجهان امروزی است.

نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان هرمزگان در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف این شورا خاطرنشان کرد: این شورا یک بازوی نظارتی و مستقل از وزرات آموزش و پرورش است و وظیفه دارد بر حسن اجرای قوانین و مقرات و دستورالعمل ها در دوره های مختلف تحصیلی وانطباق آن با قانون نظارت کند و اگر تخطی در این راستا صورت پذیرد موظف به ارجاع آن تا سطح وزیر است تا عمل به قانون محور فعالیت های نظام آموزشی باشد.

وی تاکید کرد: مدیران و معلمان ومربیان باید همه فعالیت های خود را بر محور قانون و مقرات تدوین شده قراردهند و از اعمال سلیقه و تصمیم فردی که باعث انحراف در برنامه ها و اهداف خواهد شد اجتناب کنند.

عباس نسب این رویکرد را نافی خلاقیت ونوآوری ندانست و خاطرنشان کرد:قطعا خلاقیت و نوآوری باید همراستا با قانون و مقررات باشد که این دو درواقع به مثابه دوبال در مسیراعتلا ی اهداف ترسیمی عمل می کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش هرمزگان همچنین با بیان اینکه هنرمدیریت بهره گیری از منابع موجود و استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها است، نشست هم اندیشی معاونان آموزش ابتدایی،کارشناسان و سرگروههای آموزشی حوزه مرکزی استان را فرصت مغتنمی برای هم افزایی و بحث وتبادل نظر بمنظور اجرای شایسته دستورالمعل ها و راهبردهای وزرات آموزش وپرورش دانست و بیان داشت:این نشست ها در سه حوزه مرکزی، شرق و غرب استان دنبال می شود.

وی ضمن بررسی آخرین تحولات آموزشی در حوزه ابتدایی و شاخص های تفاهم نامه آموزشی یادآورشد:آنچه ازاهمیت شایانی در این فرایند برخوردار است توجه جدی به افزایش پوشش تحصیلی ،اجرای طرح درس پژوهی و همچنین پروژه های علمی دانش آموزان  در قالب طرح جابربن حیان است که باید به جد مورد توجه باشد.   

وی درخاتمه با قدردانی از مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک که میزبانی دبیرخانه حوزه مرکزی در نشست های قطبی را برعهده دارد،خاطرنشان کرد: حوزه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس با راهبری مدبرانه به عنوان بازوی اصلی آموزش و پرورش نقشی بی بدیلی در تحقق اهداف و برنامه های ملی دراستان دارد که این ظرفیت مهم یک سرمایه ارزشمند برای آموزش و پرورش استان محسوب می شود.

شایان ذکراست؛ دومین جلسه هم اندیشی معاونان آموزش ابتدایی،کارشناسان و سرگروههای آموزشی حوزه مرکزی استان با حضور نواحی یک و دو بندرعباس و شهرستانهای قشم،حاجی آباد، ابوموسی و همچنین مناطق فین، هرمز و شهاب به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در سالن آمفی تاتر مدرسه پسرانه شاهد ناحیه یک با برگزاری آیین افتتاحیه و پنل های تخصصی برگزارشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز