استاندار هرمزگان در کارگروه تخصصی اشتغال استان:

پروژه های ملی در هرمزگان باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری داشته باشند/اولویت اشتغال با نیروهای بومی و ماندگار باشد

۱۳۹۴/۰۹/۲۵ - ۰۷:۳۱:۱۶
کد خبر: ۳۴۹۸۵۰
پروژه های ملی در هرمزگان باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری داشته باشند/اولویت اشتغال با نیروهای بومی و ماندگار باشد
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: افرادی که مسئول پروژه های بزرگ در هرمزگان هستند باید اولویت اشتغال را به نیروهای بومی اختصاص دهند و طرح های زیرمجموعه وزارت صنعت و نفت و دیگر پروژه های بزرگی که در هرمزگان در دست کار است، باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری در هرمزگان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، جاسم جادری در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان هرمزگان با بیان اینکه از سال 89 تا کنون 200 هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت شده است، عنوان کرد: براساس قانون مصوب باید از محل فروش حامل های انرژی که طی این مدت 160 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشته ایم، یارانه پرداخت می شد، که نشان می دهد 40 هزار میلیارد تومان برای پرداخت کسری وجود داشته که از دیگر بخش ها تامین شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که از این 160 هزار میلیارد تومان باید 50 درصد آن به عنوان یارانه نقدی پرداخت می شده و 80 هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و تولید بوده که پرداخت نشده است.

استاندار هرمزگان افزود: با وجود این گرفتاری های اقتصادی، بودجه ای برای ایجاد اشتغال نمی ماند و بدهی های دولت به پیمانکاران و بانک ها و پروژه های نیمه تمام نیز مشکلات دیگری است که با آن مواجه هستیم و باید راهکار مناسبی در نظر گرفته شود.

جادری در ادامه با ابراز گلایه از مسئولان برخی پروژه ها و طرح های ملی در استان هرمزگان به دلیل عدم اشتغال جوانان بومی و ساکن هرمزگان در این پروژه ها، اظهار داشت: متاسفانه با وجود این پروژه ها، شاهد بیکاری جوانان استان هرمزگان هستیم و  مشاغل مربوط به مناطق آزاد نیز تاثیر چندانی در رفع بیکاری در هرمزگان نداشته که این امر آزار دهنده است.

وی تاکید کرد: افرادی که مسئول پروژه های بزرگ در هرمزگان هستند باید اولویت اشتغال را به نیروهای بومی اختصاص دهند و طرح های زیرمجموعه وزارت صنعت و نفت و دیگر پروژه های بزرگی که در هرمزگان در دست کار است، باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری در هرمزگان داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی پیمانکاران پروژه های هرمزگان، نیروهای خود را از خارج استان تامین می کنند و ما در نشست هیئت دولت نیز درخواست کرده ایم که اولویت اشتغال باید برای نیروهای مستقر و بومی استان هرمزگان باشد.

جادری همچنین از رویکرد جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) در ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده ها قدردانی کرد و بیان داشت: توانمندسازی و خودکفایی نزدیک به 400 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد آمار بی نظیری است که طی این سال ها در سطح کشور صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: بانک های استان باید کمک کنند، اعتبارات و تسهیلاتی که برای استان می آید جذب شود و باز نگردد چون این تسهیلات حق مردم است.

استاندار هرمزگان بر استفاده از ظرفیت کمیته امداد در اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی تاکید کرد و گفت: استان هرمزگان تا کنون از این ظرفیت بی نصیب بوده که باید از آن بهره ببریم و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان نیز ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دارند که باید از آنها در هرمزگان استفاده کنیم.

جادری اضافه کرد: برای هرمزگان در برنامه ششم، توسعه دریامحور تعریف شده است و باید بتوانیم از این ظرفیت در اشتغالزایی استفاده کنیم.

توسعه مشاغل کوچک راهبردی منطقی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده است

شایان ذکر است؛ محمد امید معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست با بیان اینکه استان هرمزگان در جذب منابع بانکی برای ایجاد اشتغال در بین سه استان برتر کشور قرار دارد، عنوان کرد: در هرمزگان این کار خوب در سال های 93 و 94 انجام شده است که نشان دهنده جدیت مدیریت استان در جذب تسهیلات بانکی است.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به مشاغل کوچک و خرد، افزود: در این خصوص با اختصاص اعتبار 120 میلیارد تومانی برای ایجاد 10 تا 15 هزار شغل برای گروه های هدف تعریف شده، هدف گذاری شده در حالی که برای ایجاد این تعداد شغل در صنایع بزرگ باید بیش از 30 برابر این اعتبار هزینه شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: هدف دولت توسعه مشاغل کوچک و کارآفرینی است که این امر مورد تاکید رئیس جمهوری بوده است و راهبردی منطقی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور محسوب می شود و کشورهای توسعه یافته نیز به امر مشاغل کوچک توجه ویژه ای دارند.

امید با بیان اینکه فرصت های بسیار زیادی در کشور برای توسعه مشاغل کوچک وجود دارد، تصریح کرد: کمیته امداد این امر را به عنوان هدف اصلی در توانمندسازی خانواده های تحت پوشش قرار داده است و سال گذشته 100 هزار خانواده با ایجاد مشاغل خرد و کوچک، توانمند شده و از پوشش کمیته امداد خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع مطمئن در اختیار این بخش قرار گیرد، سالانه تا 250 هزار خانوار را می توان خودکفا کرد و طبق برنامه پنجم توسعه نیز نهادهای حمایتی موظف هستند سالانه 10 درصد افراد مددجوی خود را با توانمندسازی از پوشش خارج کنند که این امر با تحقق منابع قابل انجام است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: سرجمع اعتباری که برای توانمندسازی این خانواده ها نیاز داریم به اندازه یک ماه پول یارانه نقدی نیست که به صورت ماهانه به همه مردم پرداخت می شود و اگر منابع درست مدیریت شود می توان کارهای بزرگی انجام داد.

امید با بیان اینکه یکی از موارد پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه ایجاد بانک مختص کارآفرینی محرومین و تشکیل شورای عالی محرومین است، اضافه کرد: این امکان برای کمیته امداد فراهم است که مجتمع های اشتغال و سرمایه گذاری احداث و به صورت قرض الحسنه در اختیار خانواده های تحت پوشش ها قرار دهد.

وی گفت: در بحث صنایع سنگین و زیربنایی هم کمیته امداد می تواند در زمینه ایجاد مجتمع های اقتصادی ورود پیدا کند و در بخش های اقتصادی همچون در زمینه های بنادر و نفت و گاز سرمایه گذاری و کار کند که بخشی از عملکرد و سودآوری آنها برای حمایت به افراد محروم اختصاص خواهد یافت.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه عنوان کرد: طرح های اشتغال کمیته امداد در 16 استان کشور به صورت پایلوت بررسی شد که نزدیک به 90 درصد آنها در حال کار هستند و در این سال ها نزدیک 400 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد به توان اقتصادی مطلوب رسیده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز