مدیرکل تعاون و کار هرمزگان در کارگروه تخصصی اشتغال:

اختصاص بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به طرح های مشاغل خانگی و کسب وکار خرد در هرمزگان

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۸:۰۴:۱۱
کد خبر: ۳۵۰۲۴۱
اختصاص بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان  تسهیلات قرض الحسنه به طرح های مشاغل خانگی و کسب وکار خرد در هرمزگان
مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان گفت: در سال جاری از محل های، بند ج تبصره 16 قانون بودجه سال 94، اعتبارات قرض الحسنه بانکی مشاغل خانگی سال 94، صندوق کارآفرینی امید و اعتبارات بانک مهراقتصاد بیش از 125میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به طرح های مشاغل خانگی و کسب وکار خرد در هرمزگان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سلیمی در هشتمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان که به ریاست استاندار برگزار شد، اضافه کرد با جذب این تسهیلات 15 هزار نفر جذب بازار کار می شوند.

وی، با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی می توان با سرمایه اندکی زمینه را برای اشتغال ومعیشت افراد فراهم کرد، با درخواست از دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل استان مبنی بر جذب حداکثری تسهیلات مشاغل خانگی بیان داشت: ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن صدور مجوزهای لازم برای ایجاد مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات، فعالیت متقاضیان به سمت مزیت های نسبی و رقابتی هدایت شود و و از اعطای تسهیلات در رشته فعالیتهای فاقد ظرفیت بازاریابی و بازارسازی ممانعت و دقت لازم بعمل آید.

وی در ادامه، ارائه برنامه اشتغال دستگاه های اجرایی در سال 94 و بررسی عملکرد ثبت اطلاعات اشتغال دستگاه های اجرایی در سامانه رصد، ارائه گزارش دستگاه های اجرایی در خصوص مسائل ومشکلات وارائه برنامه و راهکارهای گسترش تولید داخلی ،سرمایه گذاری و اشتغال در بخش های مختلف، بررسی جذب تسهیلات مشاغل خانگی، بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص اجرای اسناد توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان، تشریح موارد مرتبط با سرمایه گذاری و اشتغال در قانون بودجه سال94، ارائه و پیگیری اجرای آئین نامه ها و بخشنامه های تسهیل کننده محیط کسب وکار، بررسی برنامه های اختصاصی توسعه کارآفرینی و اشتغال با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی استان، پیگیری اجرای طرح اعتبارسنجی مشاغل خانگی و حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران کوچک ومتوسط در راستای اجرای ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار را از عمده مباحث مطرح شده در کارگروه تخصصی اشتغال استان در سالجاری ذکر کرد.

به گفته ی مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان، همکاری با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در جهت شناسایی طرح های مشکل دار و حمایت از آنان، پیگیری اعتبارات بند ج تبصره 16 قانون بودجه سال 94، پیگیری اعتبارات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی، حمایت از تولیدات داخلی استان، حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوپا در حوزه IT  با توجه به اعتبارات بند ب تبصره 12 قانون بودجه، معرفی و حمایت از خدمات مرکز رشد دانشگاه ها و حمایت از اشتغال خانواده شهدا و ایثارگران از دیگر مباحث مطرح شده کارگروه تخصصی اشتغال در سال جاری می باشد.

 سلیمی، برنامه های کارگروه تخصصی اشتغال در سالجاری را افزایش سهم نیروهای متخصص و ماهر از کل اشتغال استان با شناسایی و توسعه مهارتهای مورد نیاز بازار کار، تثبیت اشتغال موجود با توجه به فضای کسب و کار کنونی و کمک به رفع موانع  بنگاهای اقتصادی مشکل دار، گسترش کسب و کار خانگی و روستایی، برنامه های کارگروه تخصصی اشتغال در سالجاری، ساماندهی کاریابی های داخلی و خارجی با رویکرد افزایش سطح پوشش به کلیه بخش های اقتصادی و تقویت این مراکز از طریق واگذاریها، افزایش خدمات کانون کارآفرینان استان با رویکرد توسعه کارآفرینی در  بخش خصوصی و افزایش بهره وری عوامل تولید، ایجاد  خوشه های صنعتی خدماتی و کشاورزی، توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و کوچک و افزایش سهم بازار برای محصولات این کسب و کارها با ایجاد و تقویت بازارچه های فروش محصولات خانگی، ایجاد انجمن های کارآفرینی در دانشگاههای استان با هدف توسعه و تعمیق کارآفرینی و فرهنگ کار در مراکز علمی و دانشگاهی عنوان کرد.

تاکید استاندارهرمزگان بر اولویت اشتغال نیروهای بومی و ماندگار

استاندارهرمزگان گفت: افرادی که مسئول پروژه های بزرگ در هرمزگان هستند باید اولویت اشتغال را به نیروهای بومی اختصاص دهند و طرح های زیرمجموعه وزارت صنعت و نفت و دیگر پروژه های بزرگی که در استان در دست کار است، باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری این استان داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان، دکتر "جاسم جادری" در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان افزود: طرح های زیرمجموعه وزارت صنعت و نفت و دیگر پروژه های بزرگی که در هرمزگان در دست اجرا است، باید نتایج ملموسی برای رفع بیکاری در هرمزگان داشته باشد.

وی با ابراز گلایه از مسوولان برخی پروژه ها و طرح های ملی درهرمزگان به دلیل شاغل نشدن جوانان بومی و ساکن هرمزگان در این پروژه ها، اظهار داشت: با وجود این پروژه ها، شاهد بیکاری جوانان استان هرمزگان هستیم ومشاغل مربوط به مناطق آزاد نیز تاثیر چندانی در رفع بیکاری در هرمزگان نداشته که این امر خوشایند نیست.

وی تصریح کرد: برخی پیمانکاران پروژه های هرمزگان، نیروهای خود را از خارج استان تامین می کنند و ما در نشست هیات دولت نیز درخواست کرده ایم که اولویت اشتغال باید برای نیروهای مستقر و بومی استان هرمزگان باشد.

استاندار هرمزگان در ادامه از رویکرد جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) در ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده ها قدردانی کرد و اظهارداشت: توانمندسازی و خودکفایی نزدیک به 400 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد آمار بی نظیری است که طی این سال ها در سطح کشور صورت گرفته است.

جادری افزود: بانک های استان باید کمک کنند، اعتبارات و تسهیلاتی که برای استان می آید جذب شود و باز نگردد چرا که این تسهیلات حق مردم است.

وی بر استفاده از ظرفیت کمیته امداد در اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی تاکید کرد و گفت: استان هرمزگان تاکنون از این ظرفیت بی نصیب بوده که باید از آن بهره ببریم وهمچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان نیز ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دارند که باید از آنها در هرمزگان استفاده کنیم.

جادری اضافه کرد: برای هرمزگان در برنامه ششم، توسعه دریامحور تعریف شده و باید بتوانیم از این ظرفیت در اشتغالزایی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در هرمزگان این کار خوب در سال های 93 و 94 انجام شده که نشان دهنده جدیت مدیریت استان در جذب تسهیلات بانکی است.

نظر شما