پایش آب های زیرزمینی؛

آب های زیرزمینی استان هرمزگان از طریق ۶۶۱ حلقه چاه مشاهده ای پایش می شود.

۱۳۹۴/۱۲/۱۰ - ۰۸:۴۶:۳۱
کد خبر: ۳۷۸۹۲۱
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت : از 661 حلقه چاه مشاهده ای در استان، تعداد 421 حلقه چاه کم عمق(کمتر از50 متر) و 240 حلقه چاه عمیق(بیشتر از 50 متر ) است که از این چاه ها فقط برای پایش مکانی و زمانی آب زیرزمینی استان و بررسی تغییرات تراز آن استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، وی افزود: در سال 1348 نخستین حلقه چاه مشاهده ای در دشت توریان قشم ودرسال 1350 دردشت شمیل تخت  حفر شده است.متاسفانه به واسطه وقوع دوره 17 ساله  خشکسالی حاکم براستان تاکنون بیش از 80 حلقه از چاههای یادشده خشک شده ونیاز به نوکنی دارند که در این رابطه اعتباری بالغ بر 3  میلیارد تومان جهت بازسازی آنها مورد نیازمی باشد.

محمدرضاایدون با اشاره به ضرورت انجام مطالعات پایه منابع آب بیان داشت  : در سال 1345، نخستین ایستگاه آب و هواشناسی در بخش آب سطحی استان در ایستگاه برنطین درحوضه آبریز سد استقلال  و اولین ایستگاه هیدرومتری( آب سنجی ) نیز در سال 1341 درمحل ایستگاه یادشده  احداث شده است.

ایدون تصریح نمود : درراستای ارتقاء کیفی آمار ایستگاههای سنجش منابع آب سطحی وزیرزمینی تاکنون بترتیب 67 و100 ایستگاه به تجهیزات الکترونیکی ثبت وانتقال اطلاعات تجهیز شده اند ودرصورت تامین اعتبار مورد نیاز شبکه های اندازه گیری دربخشهای آب سطحی و زیر زمینی به مرور کامل شده و هر ساله به تکنولوژی نوین و دقیق و مجهز می گردند .

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان در ادامه متوسط بارندگی سال آبی 95-94 استان را بر اساس آمار 35 ساله ایستگاه های آب و هواشناسی شرکت، 4/112 میلی متر اعلام کرد و افزود: بیشترین بارندگی درناحیه شمالی استان با 1/153 میلی متر وکمترین در ناحیه شرقی استان با 4/33 میلی متر است.

وی بیلان آب زیرزمینی استان هرمزگان را منفی اعلام کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، طی 20 سال گذشته به جز در محدوده ای از جنوبشرق استان  درسایر نقاط استان با افت آب زیرزمینی به میزان متوسط 36/0 متردرسال مواجه هستیم، دردشتهای کردی شیرازی وسرزه خارووفارغان  دارای افت قابل توجهی هستیم و شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان، برای جبران این افت اجرای طرح های سازه ای و غیر سازه ای را در دستور کار خود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز