معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بندرعباس مطرح کرد:

تاکید بر ترویج و آگاه‌سازی همگان با ضرورت‌های مقررات ملی ساختمان

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۰۹:۳۶:۲۶
کد خبر: ۳۷۹۸۶۰
تاکید بر ترویج و آگاه‌سازی همگان با ضرورت‌های مقررات ملی ساختمان
در مراسمی با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل راه و شهرسازی سراسر، مهندسین همایش مقررات ملی ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات در تالار شهید آوینی بندر عباس برگزا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به برگزاری هفتمین همایش ملی مقررات ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات که از امروز در بندرعباس آغاز شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است تا همه موضوعات علمی را به استان‌ها واگذار کند تا رقابت ایجاد شود و در فرآیند رقابتی بتوانیم در هر استانی صلاحیت واقعی ایجاد کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: در این دولت تلاش شده است تا دانشگاه ها تقویت شده و به عنوان پلی بین صنعت، دولت و دانشگاه باشد.

مظاهریان ادامه داد، هر استانی متناسب با ظرفیت‌های خود وظایفی را برعهده گرفته است و قرار است خراسان رضوی همایش فناوری‌های نوین، اصفهان همایش کاهش مصرف انرژی، استان فارس همایش مقررات ملی ساختمان، بندرعباس همایش بتن و مازندران ایمنی کارگاه ها را برعهده بگیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اصلاح آیین‌نامه نظام اداری و مقررات ملی ساختمان برگشت به قانون است.  یکی از وظایفی که دفتر مقررات ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برعهده دارد کنترل اجرای مقررات ملی ساختمان است. از آنجاییکه مقررات تضمین کافی را ندارند باید کنترل لازم انجام شود. به همین خاطر نیز نظارت عالیه توسط اداره کل راه و شهرسازی در استان‌ها و شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید و همچنین وزارت راه و شهرسازی انجام می‌گیرد.

وی افزود: بحث ما ترویج مقررات و یکی از اهداف مقررات ملی ساختمان ترویج و آگاه‌سازی با ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها است.

مظاهریان تصریح کرد، وزارت راه و شهرسازی با هدف تمرکز زدایی، برخی از وظایف خود را از طریق دبیرخانه‌های دائمی به استان‌های مختلف واگذار کرده است و در همین‌راستا نیز همایش صنعتی‌سازی در خراسان رضوی، دبیرخانه همایش ایمنی که مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را در بر دارد در مازندران و دبیرخانه همایش مصالح ساختمان به استان یزد واگذار شده است. این همایش اردیبهشت ۹۵ در استان یزد برگزار می شود.

 وی گفت: دبیرخانه مقررات ملی ساختمان و نگهداری نیز به استان فارس و همایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی به استان اصفهان واگذار شده است. همچنین در نظر داریم سایر مباحث نیز با هدف تمرکززدایی به استان‌هایی که از ظرفیت‌های لازم برخودارند تفویض شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بتن یکی از مهمترین فرآورده‌های مورد استفاده در ساختمان است که نقشی بی‌نظیر، بی‌بدیل و بدون جایگزین دارند. هرمزگان نیز برای تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری همایش در این‌باره انتخاب شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نظر داریم جنبه‌های معماری و زیبایی را که در ایجاد پوسته و مقاوم‌سازی ساختمان نیز نقش دارد در کارگاه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات افزود: تعدادی مقاله برای برگزاری هفتمین همایش ارسال شده است و نشست‌های علمی و کارگاه‌های تخصصی نیز پیش‌بینی شده‌اند.

مظاهریان، شرکت در این همایش برای اعضای سازمان‌های نظام مهندسی به منزله دریافت دوره موردنیاز برای دریافت پروانه اشتغال به کار دانست و افزود: مهندسان عرصه ساخت و ساز پس از شرکت در آزمون برای ورود به حرفه و قبولی در همایش موفق به کسب رتبه ۳ خواهند شد و پس از ۴ سال از گذشت سابقه حرفه‌ای و شرکت در دوره آموزشی امکان ارتقا به پایه ۲ و در نهایت ۵ سال بعد امکان ارتقا به پایه یک وجود دارد.

وی ادامه داد، فناوری و تشکل‌های حرفه‌ای  یکی از رویکردهای این همایش، رویکرد استفاده معمارانه از بتن در پروژه‌های معماری است از این رو سعی کردیم تا در این همایش، مباحث صرفا فنی و تکنیکی نباشند و نگاه معمارانه به موضوع ساخت و ساز و بتن مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور ما ظرف ۲۰ سال گذشته و پس از پایان جنگ، سرمایه‌گذاری زیادی در سیمان داشت و احداث و فعالیت ۳۵ کارخانه سیمان نیز در منطقه ایجاب می‌کند تا در مباحث تکنولوژی و بهره‌وری از سیمان و بالابردن کیفیت گام‌های موثری برداشته شود.

مظاهریان خاطر نشان کرد، در دوران پسا برجام روزهای پرکار و سخت و سرنوشت سازی را در پیش رو داریم و با گسترش مراوده های فراملی باید بار دیگر چهره کشور را ترسیم کرده و با بهره مندی از رهنمودها مقام معظم رهبری  در جهت درون زا بودن اقتصاد گام برداریم.

وی افزود: سازمان مهندسی کشور با در برداشتن 400 هزار عضو پس از آمریکا و روسیه، ما در جایگاه سوم کشورهای دنیا هستیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد، مهمترین بازارهای فعال اقتصادی دنیا در کشورهای اطراف ما واقع شده و نیروهای متخصص ما می توانند از این فرصت استفاده کنند و  هرمزگان باتوجه به جایگاه متناسب علاوه بر صادرات کالا پلی برای صادرات نیروی انسانی متخصص است

وی خاطرنشان کرد، از لحاظ ظرفیت بالقوه نیروی متخصص ما توانمندیم ولی بالفعل با مشکلاتی مواجه هستند که ما در صدد رفع این موانع هستیم.

مظاهریان با اشاره به اینکه کارگاه های آموزشی تلفیقی از علم و عمل هستند تاکید کرد، دانشگاه های ما باید به سمتی در حرکت باشند که خودشان را با آخرین تکنولوژی و مدل نرم افزاری،  طراحی  و مباحث ساخت و ساز دنیا با در نظر گرفتن شرایط مختلف اقلیمی و جغرافیایی تجهیز کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز