چراغ سبز یونسکو به قشم

۱۳۹۴/۱۲/۱۷ - ۰۹:۵۰:۲۳
کد خبر: ۳۸۱۷۲۳
چراغ سبز یونسکو به قشم
رئیس شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو و رئیس بخش علوم زمین این نهاد بین المللی پس از بازدید از ژئوسایت های ژئوپارک قشم در دیدار با حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، بر جهانی شدن ژئوپارک قشم در آینده نزدیک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، پاتریک مک کیور در این دیدار، گفت: با تغییرات عمده ای که طی دو سال گذشته در محدوده ژئوپارک زیبای قشم ایجاد شده، بطورحتم این ژئوپارک در آینده نزدیک در فهرست ژئوپارک های جهانی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جوامع محلی محدوده ژئوپارک قشم به عنوان مهمترین عنصر ارتباطی با گردشگران ضمن حفظ محیط زیست از آموزش های مناسب برخوردار شده اند و این فاکتور مهمی برای جلب رضایت بازرسان یونسکو است.

به گفته رئیس شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو، مدیریت قوی حاکم بر مجموعه منطقه آزاد قشم تحولی شگرف در ساختار ژئوپارک این جزیره ایجاد کرده و استمرار آن می تواند ژئوپارک قشم را برای همیشه در فهرست جهانی جای دهد.

وی با اعلام اینکه قشم و 16 ژئوپارک دیگر درخواست خود را برای قرار گرفتن در لیست ژئوپارک های جهانی ارائه کرده اند، اظهار کرد: شرایط ژئوپارک قشم با توجه به تغییرات بنیادین ایجاد شده در زمره قوی ترین شرایط  قرار دارد.

مک کیور گفت: پس از ثبت جهانی ژئوپارک قشم، مسئولان این جزیره باید تلاش کنند دوره های ژئوپارک با حضور نمایندگان کشورهای علاقمند به ثبت جهانی در این منطقه برگزار شود.

وی با تاکید دوباره بر تداوم تلاش های صورت گرفته در ژئوسایت های ژئوپارک قشم، گفت: ایجاد اشتغال، توسعه پایدار جوامع محلی و استفاده از لگوی ژئوپارک در حوزه اقتصاد جوامع محلی باید مهمترین تابع و هدف ژئوپارک ها باشد.

به گفته وی، بازرسان یونسکو از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه 95 از ژئوسایت های ژئوپارک قشم بازدید خواهند کرد و اواخر شهریور ماه نیز نظر خود را برای ثبت ژئوپارک قشم در فهرست جهانی اعلام خواهند کرد.

رئیس شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو یادآور شد: ژئوپارک هر کشور باید براساس امتیازات و داشته های همان منطقه مدیریت شود و آموزش های لازم علاوه بر جوامع محلی باید در سطوح مختلف تحصیلی از مدارس تا دانشگاه ها با جدیدت دنبال شود.

ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است.

با ورود ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها، این ژئوپارک نخستین ژئوپارک خاورمیانه و شمال آفریقاست که ثبت جهانی می شود.

ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در سال 2006 با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد.

در این دوره تنها 19 کشور جهان ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این 19کشور دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار داشت.

در این میان ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز