مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد؛

اهمیت حفاظت از لاک پشت های سبز و پوزه عقابی در خلیج فارس

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۸:۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۰۵۵۵۴
اهمیت حفاظت از لاک پشت های سبز و پوزه عقابی در خلیج فارس
مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم بر اهمیت حفاظت از لاک پشت های سبز و پوزه عقابی در آب های خلیج فارس تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید محمد هاشم داخته در حاشیه برگزاری کارگاه بوم شناسی و حفاظت لاک پشت های دریایی خلیج فارس که با حضور دکتر نیکولاس جی پیچلرعضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در قشم برگزار شد، گفت: از جمعیت لاکپشت های سبز و پوزه عقابی قشم به عنوان یکی از ظرفیت های بی نظیر محیط زیست ایران باید به هر روش ممکن حفاظت کرد.

وی استفاده از علوم جدید و بهره گیری از ظرفیت جامعه محلی را دو راهکار اساسی برای تحقق هدف یاد شده برشمرد و گفت: در امور تحقیقاتی از تجربه و دانش محققان نامداری همچون دکتر نیکولاس جی پیلچر که سال ها در مورد گونه های مختلف لاک پشت های دریایی تحقیق کرده اند، استفاده می کنیم.

به گفته مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، از سال های گذشته با تشکیل گروه "ناتوران خمیس" متشکل از جوامع محلی اقدامات مناسبی در زمینه حفاظت از لاک پشت های جزیره برداشته ایم.

وی ادامه داد: با استفاده از گزینه های علمی و همکاری جوامع محلی حرکت مثبتی را در زمینه حفاظت از گونه های به شدت در معرض انقراض لاک پشت های پوزه عقابی این جزیره ایفا کرده ایم.

داخته با اعلام اینکه افزایش آگاهی جامعه به ویژه جامعه محلی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد گونه های در معرض انقراض لاک پشت های سبز و پوزه عقابی و نقش آنها در محیط زیست منطقه و جهان، یادآور شد: این همکاری ها می تواند فعالان عرصه محیط زیست را در حفظ این گونه های در خطر انقراض یاری کند.

لاک پشت های سبز دریایی (Cheloniamydas) و پوزه عقابی (Eretmochelysimbricata) جزو هفت گونه لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شوند که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) طبقه بندی شده اند و در بسیاری از کشورها شکار و استفاده از تخم این لاک پشت ها ممنوع و یا محدود شده است.

با این حال این دو گونه از لاک پشت ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، بیماری های مختلف، پیشرفت ساخت و سازها در مناطق ساحلی، عوامل صید و صیادی و به دام افتادن در تور ماهی و میگو در خطر انقراض هستند.

کارگاه آموزشی و نشست تخصصی بوم شناسی و حفاظت از لاک پشت های دریایی با حضور گروهی از کارشناسان این حوزه، مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر نیکولاس جی. پیلچر (Nikolas J. pilcher) عضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، متخصص زیست شناسی و حفاظت لاک پشت های دریایی خلیج فارس و شمال غرب اقیانوس هند و بنیانگذار و مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دریایی مالزی، از ساعت 9 تا 16 روز جمعه در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

نظر شما