کیانوش جهانبخش:

باید تناسب منطقی میان ظرفیت‌ها و امکانات توسعه شهری به‌وجود آید

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۸:۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۰۷۹۷۳
باید تناسب منطقی میان ظرفیت‌ها و امکانات توسعه شهری به‌وجود آید
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: باید تناسبی منطقی میان ظرفیت‌ها و منابع استان با امکانات توسعه شهری به‌وجود آید

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، کیانوش جهانبخش در نشستی با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان هرمزگان با موضوع بررسی چالش‌های توسعه شهر بندرعباس اظهار داشت: هرمزگان استانی با منابع خدادادی فراوان و درآمدی کلان برای کشور است اما سهم مناسبی از درآمدهای ملی ندارد و همواره بسیاری از پروژه‌ها و نیازهای توسعه‌ای استان با گرفتاری و مشکل کمبود اعتبار مواجه بوده است .

وی افزود: میزان مشارکت صنایع و دیگر واحدهای اقتصادی استان‌های دیگر کشور در توسعه خدمات شهری و ارتقای کیفیت شهرنشینی آن شهرها به اندازه‌ای است که یکی از پایه‌های توسعه شهری بر دوش صنایع کلیدی مستقر در جوار این شهرها است اما متاسفانه در استان هرمزگان شاهد چنین همکاری از سوی صنایع نیستیم .

 عضو شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی و گمرکی، درآمدهای حاصل از بنادر و اسکله‌ها و انبوهی از کارخانجات غرب استان هرمزگان تامین‌کننده بخش عمده‌ای از اعتبارات ملی است و استان هرمزگان در رتبه اول تا سوم تامین درآمدهای ملی قرار دارد اما سهم این استان در بهره‌مندی از این منابع در عمده مواقع به صورت قطره‌چکانی بوده است .

 جهانبخش بیان کرد: مردم استان هرمزگان در همه عرصه‌های دفاع از کیان کشور و انقلاب اسلامی نقشی ممتاز داشته‌اند و باید خدمت به مردم این استان را دوچندان کرد .

 وی با اشاره به منابع درآمدی شهرداری برای توسعه شهر بندرعباس و افزایش امکانات و توسعه خدمات عمومی، عنوان کرد: عمده درآمد شهرداری بندرعباس و اغلب شهرداری‌های سراسر کشور از محل عوارض ساخت و ساز و دریافت پروانه ساختمانی تامین می‌شود که رکود در این حوزه باعث کاهش درآمدهای ریالی شهرداری شده است .

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: کیفیت ارائه خدمات شهری نظیر تنظیف و جمع‌آوری زباله نیازمند بهبود است و در وضعیت مناسبی در این زمینه قرار نداریم. از سوی دیگر برخی ریزه‌ کاری‌های مدیریت شهری در بندرعباس به دلیل نبود منابع نادیده گرفته شده است و این مسئله بر کیفیت و رفاه شهری اثرگذار بوده است .

 وی ادامه داد: شهری مانند بندرعباس شهری رو به توسعه است و به دلیل موقعیت ساحلی و نوع بافت و ترکیب خاک آن با چالش‌هایی در زمینه ماندگاری تاسیسات و سازه‌ها مواجه است و این مسأله هزینه‌های اداره شهر را در مقایسه با دیگر شهرهای کشور افزایش داده است .

 جهانبخش تصریح کرد: بهبود کیفیت زندگی شهرنشینی تنها بر دوش شهرداری نیست و باید مجموعه دستگاه‌های متولی در این زمینه فعالانه‌تر عمل کنند و خودشان را در برابر شورای شهر پاسخگو بدانند و جنس این پاسخگویی به معنای بازخواست و برخورد نیست بلکه هدف تقویت روحیه اعتماد و همدلی و همکاری برای توسعه شهر است .

 وی در بخش دیگری از اظهارات خود از نخبگان و تحصیلکرده‌های دانشگاهی خواست تا شورای شهر را در رسیدن به برنامه‌ای جامع برای توسعه شهری همراهی کنند .

 عضو شورای شهر بندرعباس در همین زمینه و در تکمیل اظهارات خود گفت: شوراهای اسلامی شهر هنوز امکانات و اختیارات قانونی کاملی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی خود در اختیار ندارند و عمده منابع و امکانات شوراها در حد ابتدایی باقی مانده است اما با این حال با ساماندهی کمیسیون‌ها و برگزاری نشست‌هایی از این دست به دنبال افزایش ارتباط با اقشار مختلف مردم و ارتقای زمینه‌های خدمت به مردم هستیم .

 در بخش دیگری از این نشست، دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناس‌‌ارشد حاضر در این جلسه هر کدام به طور جداگانه نقطه‌نظرات و ایده‌های خود را در زمینه توسعه شهری بیان کردند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز