جذب سرمایه گذار در هندورابی اولویت منطقه آزاد کیش

۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۰۸:۵۴:۱۴
کد خبر: ۴۱۱۹۰۱
جذب سرمایه گذار در هندورابی اولویت منطقه آزاد کیش
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه اولویت سرمایه گذاری سال 95 سازمان جذب سرمایه گذار در هندورابی است گفت: در ارائه تسهیلات بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی تفاوتی قائل نیستیم .

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی جیرفتی در مورد اجرای طرح جامع هندورابی و وضعیت سرمایه گذاری در این جزیره اظهارکرد: از پایان سال 92 طراحی طرح جامع جزیره هندورابی را با همکاری دو مشاور خارجی طراز اول از کشور آلمان و همکار مشترک آنها به عنوان مشاور داخلی آغاز کردیم .

وی افزود: بر اساس تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تلاش کردیم تا توسعه هندورابی در بحث سرمایه گذاری وابسته به استخراج طرح جامع باشد و هیچ پروژه ای خارج از این طرح اجرایی نشود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به تفاوت طرح جامع کیش و هندورابی اشاره کرد و افزود: در طرح جامع کیش بسته های سرمایه گذاری نداشتیم اما در هندورابی مشاور طرح 'رولند برگر' از ابتدا مشخص کرد که اقتصاد جزیره بر چه محوری پیش برود و طرح ها بر اساس آن تعریف شود.

جیرفتی گفت: ما از مشاور خواستیم تا زیر ساخت های اساسی همچون فرودگاه، بندر گاه، نیروگاه و زیر ساخت های لازم را مکان یابی کند تا بر اساس آن عملیات اجرایی آغاز شود که یکسال پیش عملیات اجرایی فرودگاه، بندرگاه و نیروگاه آغاز شد.

وی تصریح کرد: فرودگاه، باند و پایانه آن آماده بهره برداری است، قرار بود بهره برداری از این طرح با حضور رئیس جمهوری در فروردین ماه امسال انجام شود که در زمان حضور ایشان و به دلیل شرایط بد هوا این کار میسر نشد، تلاش داریم بندرگاه ر ا نیز در آینده نزدیک به پایان برسانیم.

علی جیرفتی گفت: هتل پنج ستاره ای با 23 اتاق نیز در جزیره هندورابی آماده شده که بزودی از آن بهره برداری خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به مشارکت یک سرمایه گذار بخش خصوصی ' میکا' در توسعه هندورابی اشاره کرد و گفت: تاکید ما بر زمان قرار داد با این سرمایه گذار بر این بود که سرمایه گذاری به گونه ای باشد که اگر طرح جامع نیاز به تغییر داشت این تغییر اعمال شود از این رو این سرمایه گذار از سازهای موقت چادری استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تورهای هندورابی به صورت محدود از کیش در حال تردد هستند افزود: برنامه جدی ما در سال 95 جذب سرمایه گذار در هندورابی است، طرح جامع کامل انجام و بسته های سرمایه گذاری آن نیز استخراج شد، تفاوت آن با طرح جامع کیش این بود که از مشاور خواسته بودیم که علاوه بر انجام مطالعات اقتصادی در پایان طرح جامع؛ بسته های سرمایه گذاری را به ما ارائه دهد.

خام فروشی زمین در هندورابی نداریم

جیرفتی با تاکید بر اینکه خام فروشی زمین در هندورابی انجام نمی گیرد تصریح کرد: در هندورابی تکلیف ما مشخص است و بر اساس طرح جامع می دانیم که در هر قطعه چه چیزی می خواهیم بسازیم، طرح های مفهومی آن هم مشخص است، بخشی از طرح برای ویلا سازی، تم پارک و پلاژ طراحی شده و همه چیز در طرح جامع بطور کامل مشخص است.

این مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه 24 بسته سرمایه گذاری برای هندورابی در نظر گرفته شده است افزود: آنچه که به حضور بیشتر گردشگر کمک می کند برای ما اولویت است.

وی گفت: مدیریت عالی منطقه از ابتدای امسال تاکید داشتند که معاونت اقتصادی در جذب سرمایه گذار در هندورابی ورود کند که به نظر می رسد نیمه اول سال قرار دادهای سرمایه گذاری هم منعقد شود.

جیرفتی با بیان اینکه اقدام های زیر ساختی هندورابی در حال اجرا است افزود: در پروژه های جدیدی که تعریف شده خیابان کشی ها، رینگ ها، زیر ساخت های آ ب و برق مورد توجه است و شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش نیز در این راستا مناقصه ها را برگزار می کند، تمامی قطعه ها به همراه طرح های آنها آماده برای سرمایه گذاری است.

وی با اعلام اینکه هنوز فراخوان عمومی جذب سرمایه گذار اعلام نشده است به ایرنا گفت: در نیمه اول سال قرار دادهای سرمایه گذاری هندورابی را جاری می کنیم و اولویت سرمایه گذاری نیز با سرمایه گذاران کیش است.

جیرفتی اظهار کرد: جذابیت سرمایه گذاری در هندورابی به مراتب بیش از کیش است و پیش بینی می کنیم سرمایه گذاران زیادی جذب آن شوند.

تسهیلات جذاب برای سرمایه گذاری در هندورابی/ بین سرمایه گذاران خارجی و داخلی تفاوتی قائل نشدیم

این کارشناس اقتصادی در مورد ارائه تسهیلات مشابه به سرمایه گذاران در هندورابی همچون کیش و اینکه این تسهیلات تفاوت هایی خواهد داشت یا خیر؟ به ایرنا گفت: تسهیلات جدیدی نداریم و بر اساس ضوابط و مقرارت تدوین شده مناطق آزاد عمل می شود، اما روش و شرایط ارائه آن بهتر خواهد بود.

وی گفت: تلاش داریم هندورابی را برای سرمایه گذاران جذاب تر از کیش کنیم که این جذابیت ها در مورد نرخ واگذاری، مدت بهره برداری، حمایت های صدور مجوز با قیمت مناسب، تعداد و مدت اقساط خواهد بود و در سالهای آینده روند بهتری خواهد داشت.

جیرفتی در مورد همسان بودن تسهیلات برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و گله مندی برخی سرمایه گذاران داخلی از تفاوت ها به نفع خارجیان نیز اظهار کرد: این گله مندی در سرزمین اصلی است و در مناطق آزاد تفاوتی برای آن قائل نشدیم.

وی تصریح کرد: قانون سرمایه گذاری در سرزمین اصلی تسهیلاتی به سرمایه گذاران خارجی اعطا می کند که سرمایه گذار داخلی کمتر از آن بهره مند است اما در مناطق آزاد هیچ تفاوتی نیست، تنها تفاوت موجود این است که زمانی که ظرفیت های ما به سرمایه گذاران خارجی ارائه می شود آنها علاقه مند تر از سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری هستند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش مهمترین جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی را معافیت های مالیاتی، گمرکی و تمرکز مدیریتی در صدور مجوزها عنوان کرد و افزود: مدیریت یکپارچه برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب است، آنها زمانی که مشاهده می کنند تمامی مراحل کار در یک سازمان انجام می شود احساس رضایت می کنند اما سرمایه گذاران داخلی کمتر به این ظرفیت توجه دارند .

وی در مورد ارائه پیشنهاد از سوی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در هندورابی به ایرنا گفت: با توجه به اینکه طرح جامع کیش به تازگی تکمیل شده است تا کنون بسته سرمایه گذاری به آنها ارائه و اعلام عمومی نشده است.

جیرفتی در مورد نحوه دسترسی به این فرصت های سرمایه گذاری اظهار داشت: فرصت های سرمای گذاری از طریق وب سایت سازمانی قابل دسترسی است.

وی تصریح کرد: بسته های سرمایه گذاری در سازمان موجود است و سرمایه گذاران می توانند تهیه کنند و برای پروژه های خاص نیز مانند هندورابی و یا پروژه های دارای اولویت از طریق جراید فراخوان می شود.

به گفته این مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش؛ اولویت ها در بسته های سرمایه گذاری مشخص شده و نخستین اولویت ها با موضوعات تفریحی و گردشگری و بعد از آن نیز هتل ها و خدمات توریستی است و حمایت های سازمان نیز بر اساس اولویت های سرمایه گذاری انجام می شود.

برگزاری تور بزرگ سرمایه گذاری در هندورابی

جیرفتی به اقداماتی که برای جذب سرمایه گذاران در هندورابی انجام می شود اشاره کرد و از برگزاری تور یک روزه بزرگ سرمایه گذاری به همت سازمان منطقه ازاد کیش برای سفر به هندورابی خبر داد و به ایرنا گفت: سرمایه گذاران بزرگ کیش و خارج از کیش را دعوت خواهیم کرد، در این سفر علاوه بر بازدید از امکانات و زیر ساخت های ایجاد شده، بسته های سرمایه گذاری را به آنها ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سفر دریایی به هندورابی برای گردشگران و کیشوندان بسیار جالب خواهد بود افزود: پرواز هوایی نیز پس از بهره برداری از فرودگاه با هواپیماهای کوچک در دستور کار است.

سفر گردشگران به آبهای خلیج فارس با کشتی کروز

وی از خرید یک فروند کروز دریایی با ظرفیت 600 نفر برای نخستین بار خبر داد و افزود: با چند شرکت خارجی اروپایی مذاکره شده، این کشتی گردشگری قرار است در قالب تور دریایی در جزیره خلیج فارس تردد کند، گردشگرانی که بسته تور سفر دریایی را خریداری می کنند می توانند به جزایر مختلف قشم، چابهار، کیش، هندورابی سفر کنند.

جیرفتی اظهار داشت: تمام تلاش ما راه اندازی این سفر دریایی همزمان با نوزدهمین جشنواره تابستانی و پس از ماه رمضان است، همزمان با قطعی شدن خرید کشتی کروز، فروش بسته تورهای گردشگری را آغاز خواهیم کرد.

جزیره هندورابی با 22/8 ( 22 و هشت ) کیلومتر مربع مساحت در فاصله 325 کیلومتری از بندر عباس واقع شده و از جزایر ایرانی خلیج فارس و توابع بخش کیش است. این جزیره حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته ‌است.

در بهمن‌ ماه 1389 و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، جزیره هندورابی به منطقه آزاد کیش ملحق شد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز