اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی سفرخود را از جزیره کیش آغاز کردند

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۹:۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۱۳۶۵۲
اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی سفرخود را از جزیره کیش آغاز کردند
سایت حفاظت شده لاک پشت های کیش میزبان تولد اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی در سال 95 بود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی سایت حفاظت شده کیش شامگاه 15 خرداد متولد شد.

تخمگذاری لاک پشتها در جزیره کیش همه ساله از اواخر اسفند آغاز می شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد. بیرون آمدن نوزادان لاک پشت ها از تخم نیز از اوائل خرداد آغاز و تا اواخر مرداد ادامه دارد.

اصلی ترین محل تخمگذاری لاک پشتهای دریایی در کیش, ساحلی به طول حدود 800 متر در ناحیه جنوبی است که به منظور مدیریت بهینه سایت فنس کشی شده و 10 سال پیاپی است که در فصل زاد آوری لاک پشتها توسط اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش, با همکاری حفاظت فیزیکی به صورت شبانه روزی محافظت می شود.

سایت لاک پشت های جزیره کیش تنها سایت حفاظت شده این آبزیان درکل کشور است که کارشناسان محیط زیست درفصل زادآوری 24 ساعته برای برداشت اطلاعات درآن حضور دارند و با حذف عوامل تهدید انسانی مانند چراغهای روشنایی، آلودگیهای ساحلی٫ شکار و برداشت تخمها از این جانوران حفاظت می شود.

با ورود لاک پشت های مادر تمامی مراحل تخم گذاری٫ تولد جوجه ها و حرکت لاک پشت های نوزاد به سمت دریا توسط کارشناسان محیط زیست کیش مونیتور می شود.

این کارشناسان ضمن پایش رفتار این آبزیان با تگ گذاری, ثبت تعداد مراجعات لاک پشتان به ساحل برای شناسایی و تخم گذاری، تعداد لانه سازی، تعداد تخمهای هر لانه، ثبت وزن و اندازه لاک پشت، اندازه گیری وزن تخمها و لانه ها به منظور مراقبتهای زمان بیرون آمدن نوزادان لاک پشت, اطراف لانه ها را فنس کشی و کد گذاری می کنند.

لاک پشتان دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور بوده که جزء لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN )، عهد نامه تجارت گونه های در معرض خطر (CITES ) و عهـــد نامه گونه های مهاجر (CMS)  هستند و از نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.

لاک پشتهای پوزه عقابی که در جزیره کیش تخمگذاری می کنند از جمله گونه های به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

فشارهای انسانی بر محیط زیست دریایی ازجمله تخریب زیستگاههای ساحلی، تخریب جوامع مرجانی، برداشت شن و ماسه از سواحل، فعالیت های صید و صیادی به صورت غیر اصولی، آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در دریا و سواحل، ساخت و ساز ساحلی، وجود نورهای مصنوعی در سواحل، برداشت تخمها و شکار بالغین از جمله مهمترین عوامل نابودی این آبزی به شمار میرود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز