مدیر ژئوپارک قشم گفت:

ژئوپارک قشم برند گردشگری ایران

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۸:۴۵:۴۴
کد خبر: ۴۱۶۵۷۴
ژئوپارک قشم برند گردشگری ایران
مدیر ژئوپارک قشم گفت: درصورت دریافت کارت سبز از یونسکو، اولین ژئوپارک خاور میانه در جزیره قشم در زمره ژئوپارک های جهانی قرار می گیرد و ظرفیت های این پدیده زمین شناسی برندی برای گردشگری ایران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حمیدرضا محسن پور با بیان این مطلب اعلام کرد: نتایج ارزیابی ژئوپارک قشم در کنفرانس شبکه بین المللی ژئوپارک ها که اوایل مهر ماه امسال در کشور انگلستان برگزار می شود، به ژئوپارک قشم اعلام می شود.

وی گفت: طی یک سال و نیم گذشته با تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، بسیاری از اقدامات مورد نیاز برای پیوستن ژئوپارک قشم به مجموعه ژئوپارک های جهانی با هدف توسعه پایدار جزیره و بهره مندی جوامع محلی از امتیازات این ظرفیت ها، محقق شده است.

به گفته مدیر ژئوپارک قشم، دو تن از ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک ها اواسط مرداد ماه امسال با هدف بازنگری نهایی در وضعیت ژئوپارک قشم به این جزیره سفر می کنند.

وی یادآور شد: نتایج دستاوردهای این سفر و دیدگاه مثبت رئیس و معاون شبکه جهانی ژئوپارک ها که اسفند ماه 94 از تغییرات ایجاد شده در محدوده ژئوپارک قشم اظهار رضایت کرده بودند در کنفرانس شبکه بین المللی ژئوپارک ها در انگلیس مطرح و براساس این اظهارات کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم نیز صادر می شود.

محسن پور معتقد است با دریافت کارت سبز، قشم از امتیازات حمایت یونسکوو همکاری سایر اعضای شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو برخوردار خواهد شد و ظرفیت های گردشگری قشم نیز در همه ژئوپارک های دنیا در اختیار علاقمندان سفر به ویژه کسانی که با محوریت ژئوتوریسم و اکوتوریسم سفر می کنند، قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از امتیازات منحصر به فرد ژئوپارک قشم علاوه بر تنوع طبیعی آن، غنای فرهنگی مردمان این جزیره می باشد که از دیرباز نمودی تحسین برانگیز از دوستی انسان و طبیعت را به تصویر کشیده و این ظرفیت را در کمتر منطقه ای از جهان می توان مشاهده کرد.

مدیر ژئوپارک قشم با اعلام اینکه تنها قرارگرفتن مجموعه ای از پدیده های زمین شناسی موجب انتخاب یک ژئوپارک نمی شود، گفت: آنچه باعث برجسته شدن قشم و انتخاب آن به عنوان ژئوپارک شده است حضور موثر جوامع محلی و تعامل سازنده آنان در همجواری دیرینه با این پدیده های ارزشمند زمین شناسی و زمین ریخت شناسی است. ظرفیتی مهم که با وجود برنامه ژئوپارک تقویت شده به نحوی که هم باعث ارتقاء معیشت جوامع محلی و هم ضمانت کافی برای حفاظت از این مواهب طبیعی توسط مردمان محلی شده است.

 

وی گفت: برنامه ژئوپارک فعالیتی نیست که از یک نقطه شروع و در یک موقعیت زمانی به پایان برسد و در این حوزه با یک روش و پروسه و جریانی مواجه ایم تا با ایجاد یک مدل مناسب، برنامه ویژه ای را برای توسعه و بهره مندی جوامع محلی از ظرفیت های پدیده های زمین شناسی ژئوپارک قشم فراهم کنیم.

محسن پور از مشارکت حداکثری جوامع محلی با برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان، کودکان، زنان و مردان با هدف سپردن امور به قشرهای مختلف مردم روستاهای همجوار با ژئوپارک قشم از جمله اقدامات موثر برای دریافت برگ سبز از یونسکو نام برد.

وی گفت: نصب تابلوهای راهنما و تابلوهای تفسیری در نقاط  مورد نظر در محدوده ژئوپارک قشم همچنان ادامه دارد و با توجه به اضافه شدن سایت های جدید، ادامه این امر ضرورت دارد.

بنا به این گزارش، ژئوپارک بر اساس تعریف یونسکو منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی درمحدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش موثری ایفا کند. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه‌ای بین‌المللی برای بازشناسی مکان‌های دارای جاذبه‌های زمین‌شناختی به راه انداخت. هدف برنامه "شبکه جهانی ژئوپارک‌ها" تاکید بر ارزش چنین مکان‌هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه‌ای است.

یونسکو برای تحقق اهداف این برنامه یک عنوان به رسمیت شناخته از لحاظ بین‌المللی به نام "ژئوپارک یونسکو" را ایجاد کرد. هدف یونسکو این است که این عنوان را به 500 ژئوپارک در سراسر دنیا بدهد.

برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با "مرکز میراث جهانی" یونسکو و "شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره" یا "انسان و زیست‌کره" (MAB) عمل می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز