مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان خبر داد:

عدم تناسب شغل با توانایی افراد، عامل مهم حوادث ناشی از کار

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۰۹:۱۴:۱۷
کد خبر: ۴۱۷۶۸۹
عدم تناسب شغل با توانایی افراد، عامل مهم حوادث ناشی از کار
مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان ضمن اشاره به اثرگذار بودن عدم تناسب شغل با توانایی های جسمی و روحی افراد به عنوان یکی از عوامل مهم بروز حوادث ناشی از کار، بر لزوم اجرای دقیق الزامات ماده 90 قانون تامین اجتماعی توسط کارفرمایان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "سید فاضل حیدری بلوکی" ضمن اشاره به ماده 90 قانون تامین اجتماعی، ماده 92 قانون کار و قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف تامین اجتماعی، توجه به الزامات قانونی از سوی کارفرما به منظور صیانت از نیروی کار و پیشگیری از حوادث ناشی از کار به عنوان یک ضرورت مهم محسوب می شود.

وی عدم تناسب شغل با توانائی جسمی و روحی افراد را به عنوان یکی از عوامل بروز حوادث یا تشدید بیماری بیمه شدگان و وارد شدن خسارت های جسمی و روحی آنان دانست که هزینه های بسیاری را به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل کرده است.

حیدری بلوکی از شعب تامین اجتماعی در استان خواست تا ضمن اطلاع رسانی دقیق الزامات قانونی ذکر شده، فهرست تمامی مراکز مجاز انجام معاینات شغلی پیش از استخدام را به منظور اطلاع کارفرمایان و بیمه شدگان، در اماکن پرتردد واحدهای اجرایی نصب نمایند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان افزود: در مواردی که کارفرمایان نیروی جدیدی را به استخدام خود درمی آوردند، می بایست نتیجه معاینات قبل از استخدام بیمه شده را به شعب تامین اجتماعی ارائه نمایند.

وی بیان کرد: ارائه نتیجه معاینات بیمه شدگانی که قبلاً در کارگاه شاغل شده اند نیز به عهده کارفرماست و ارایه آن به واحدهای اجرایی شعب تامین اجتماعی ضرورت دارد.

به گفته حیدری بلوکی، در مواردی که بیمه شده طبق نظریه کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی ازکارافتاده کلی تشخیص داده شده و یا بازماندگان بیمه شدگان فوت شده جهت دریافت مستمری بازماندگان مراجعه می نمایند، لازم است مدارک مربوط به از کارافتادگی کلی و علت فوت به همراه نتیجه معاینات قبل از استخدام به مدیریت درمان استان منعکس شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد، به علت اینکه از کار افتادگی و یا فوت بیمه شده ارتباط مستقیمی به عدم انجام معاینات قبل از استخدام نداشته و یا برخی از بیمه شدگان با توجه به نوع بیمه پردازی آنان فاقد کارفرما و یا رابطه کارگری و کار فرمایی هستند، نیازی به ارسال پرونده بیمه شدگان به مدیریت درمان نخواهد بود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان در همین رابطه توضیح داد: به عنوان مثال پرونده بیمه شدگان دارای کارفرمای مجازی، افرادی که کارفرمای آنها در وقوع حوادث ناشی از کار مقصر صددرصد مقصر شناخته شده باشند و یا بیمه شدگان و مقرری بگیران بیمه بیکاری که بواسطه حادثه غیرناشی از کار، ازکار افتاده کلی شده یا فوت شده اند، نیازی به طی شدن رویه فوق - ارسال پرونده به مدیریت درمان- نخواهند داشت. 

نظر شما