استاندار:

۴۵۰میلیون مترمکعب آورد رودخانه های فصلی هرمزگان به هدر می رود

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۱۰:۰۳:۵۱
کد خبر: ۴۱۸۹۱۰
۴۵۰میلیون مترمکعب آورد رودخانه های فصلی هرمزگان به هدر می رود
جاسم جادری درنشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی با اشاره به کمبود آب دراین استان اظهار کرد: از شورای امنیت ملی خواسته ایم رودخانه های هرمزگان را نیز مثل سایر استانها 'مرزی' قلمداد کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، جاسم جادری درنشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی با اشاره به کمبود آب دراین استان اظهار کرد: از شورای امنیت ملی خواسته ایم رودخانه های هرمزگان را نیز مثل سایر استانها 'مرزی' قلمداد کنند.

رئیس شورای تامین هرمزگان خاطرنشان ساخت: تنها دراین صورت می توان با استفاده از اعتبارات ویژه واحداث سد و آبگیرهای کوچک و بزرگ، نسبت به کنترل و مهارآبهای شیرین این رودخانه ها اقدام کرد.

به گفته وی طی یک دهه اخیر با احداث سد جگین در شرق و شمیل و نیان در مرکز هرمزگان نسبت به مهار حدود 400 میلیون مترمکعب از آبهای روان این استان اقدام شده درحالیکه سد استقلال میناب نیز از هدر رفت 350میلیون مترمکعب آب جلوگیری می کند.

وی درادامه با اشاره به وعده معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص بخشودگی سود تسهیلات پرداختی به کشاورزان این استان افزود: بعضی از این تعهدات عملی شده است.

جادری خاطرنشان ساخت: با وجود شرایط خاص حاکم بر بودجه کشوربا پیگیری های بعمل آمده طی سال گذشته تاکنون 150 میلیارد ریال از مجموع 250 میلیارد ریال وعده داده شده توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این منظور اختصاص یافته است.

نماینده میناب، رودان، سیریک، جاسک وبشاگرد ( شرق هرمزگان) در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره امحاء هزاران هکتار از باغهای لیموترش مبتلا به بیماری جاروک دراین استان خواستار جبران خسارت های وارده به باغداران شد.

حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدرتاکید کرد: با وجود اینکه تعداد زیادی از بهره برداران باغهای لیموترش خود را بیمه کرده اند متاسفانه تاکنون ریالی به آنان پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: موضوع را ازطریق شخص وزیر جهاد کشاورزی پیگیری کردم که نامبرده نیز اظهار داشت: اعتباربه ما بدهند تا بتوانیم بیمه باغداران خسارت دیده را پرداخت کنیم درحالیکه این وظیفه وزیر است که مشکلات را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند.

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی هدف از برگزاری چنین نشست هایی (شورای هماهنگی بخش کشاورزی) را هم اندیشی مدیران و کارشناسان بمنظور رسیدن به یک فهم مشترک عنوان کرد.

محمد آشوری خاطرنشان کرد: از آنجایی که 22درصد ظرفیت اشتغال کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد رسیدگی به آن با هدف از میان برداشتن مشکلات بایستی در اولویت برنامه های دولت و دیگر برنامه ریزان قرار داشته باشد.

عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم اکنون 95درصد اقتصاد کشاورزی روی دوش بهره برداران است درحلایکه این رقم در بخش صنعت برعکس و برعهده دولت است.

این نماینده مجلس درادامه با اشاره به بدهی کشاورزان به بانکها گفت: همه ما از شرایط موجود کشور آگاهی داریم بنابراین باید کمک کنیم تا دولت ازاین گذرگاه سخت( فشار بین المللی) با موفقیت عبور کند.

وی خطاب به مدیران تشکل های مردم نهاد، کارشناسان و بهره برداران خبره و نمونه شرکت کننده در نشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی هرمزگان بیان داشت: با عمل به اقتصاد مقاومتی خودمان را توانمند کنیم ومطمئن باشیم که وعده های داده شده دولت به کشاورزان عملیاتی خواهد شد.

دیگر نماینده بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سالروز فرمان تاریخی بنیانگذارجمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در خصوص تشکیل جهاد سازندگی گفت: همه ما دردها را می دانیم و تنها راه حل آنها اجرای اقتصاد مقاومتی است که نیاز به کار جهادی دارد.

حسین هاشمی تختی ابراز داشت: دراین زمینه لازم است که دست اندرکاران سازمان جهاد کشاورزی و زیر مجموعه های آن از جمله شیلات، منابع طبیعی و حتی تحقیقات با حضور همیشگی و دائم در بین بهره برداران شکاف های ایجاد شده را پرکنند.

استاندار اسبق هرمزگان یادآورشد: کارستادی باعث ایجاد شکاف بین بدنه سازمان و دیگر بخشها با بهره برداران شده طوریکه نتوانسته اند به خوبی ایفای نقش کنند.

هاشمی تختی اضافه کرد: درحالی صحبت از صید غیر مجاز توسط مرزنشینان به میان می آید و برای آنان مجوز صید صادر نمی شود که بعضی کشتی ها مشغول جارو کردن آبزیان از کف خلیج فارس و دریای عمان هستند.

وی خطاب به تشکل های مردم نهاد بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن و همچنین مدیران دولتی ابراز داشت: بمنظور رفع مشکلات و رسیدن به تولید پایدار در کنار شما هستیم و سعی ما بر این است تا با وحدت، همدلی و همکاری کارهای را به پیش ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در ادامه این نشست گفت:انجام فعالیت های کشاورزی با استفاده از تسهیلات بانکی با سود 14تا 15درصد شرایط سرمایه گذاری دراین بخش را مشکل کرده است.

ناصرحیدری پوری، مهمترین دلیل کسب موفقیت اجرای پروژه های آبیاری نوین در سطح کشور را پرداخت 85درصد هزینه های آن از سوی دولت عنوان کرد و خواستار اجرای این سیاست در دیگر بخشها از جمله تولید ماهی در قفس و توسعه مزارع پرورش میگو شد.

وی در ادامه با تشریح دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و بخشهای زیر مجموعه آن گفت: در راستای استفاده بهینه از آب و ترویج کشت ذرت با استفاده از روش کشت نشاء بخش زیادی از نیاز کشاورزان به 'نوارتیپ' (آبیاری نوین) به صورت رایگان تامین شده است.

وی از تولید جوجه 28روزه در 22واحد از مرغداری ها،راه اندازی سه واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت چهار هزارو 500تن، خرید 58هزارتن گندم، تولید و توزیع 75هزار اصله نهال ذرت دانه ای و تولید 236تن بذراصلاح شده گندم و مجهز کردن حدود چهار هزارو 200 هکتار از زمینهای کشاورزی این استان به آبیاری نوین بعنوان بخشی ازدستاوردهای این سازمان در مدت یاد شده ذکر کرد.

شورای هماهنگی بخش کشاورزی هرمزگان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور مسوولان تشکل های مردم نهاد، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، کشاورزان نمونه و همچنین مدیران کل شیلات، منابع طبیعی و دامپزشکی این استان برگزارشد.

در تازه ترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمینهای کشاورزی این استان 162هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون 320هزارتن انواع محصول اعلام شده است.

صید 272هزارتن آّبزی آبهای داخلی (خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند)، پرورش حدود دو هزار تن میگو در مزارع و صدها تن گوشت قرمز، گوشت مرغ ، شیر خام و عسل از دیگر تولیدات بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن دراستان هرمزگان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز