پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز بخش کشاورزی استان است

سالیانه در هرمزگان ۲میلیون و۳۲۰ هزارتن انواع محصول کشاورزی تولید می شود.

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۱۲:۰۸:۲۴
کد خبر: ۴۱۹۰۵۵
سالیانه در هرمزگان ۲میلیون و۳۲۰ هزارتن انواع محصول کشاورزی تولید می شود.
استاندار هرمزگان گفت : باید با برنامه ریزی مناسب پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با هدف صادرات تولیدات بخش کشاورزی در استان راه اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان، جاسم جادری در نشست شورای هماهنگی بخش کشاورزی استان در بندرعباس افزود: با توجه به اینکه 75درصد مساحت کشور در منطقه خشک قرار دارد ومیزان متوسط بارندگی درکشور 234میلیمتر است واین رقم در استان حدود59میلیمتر بارندگی می باشد، باید برای تامین آب مورد نیازبخش کشاورزی از شیوه های جدید بهره برد.

وی تصریح کرد: سالیانه حجم قابل توجهی آب از طریق رودخانه های استان به دریا وارد می شود که در صورت مهار این رودخانه ها می توان از آب  آنها در بخش کشاورزی استفاده کرد.

جاسم جادری یاد آور شد : باید این رودخانه ها به عنوان رودخانه های مرزی معرفی شوند.

در ادامه این نشست آشوری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: 22درصد اشتغال در حوزه کشاورزی است و صیانت از این بخش وظیفه اساسی دولتمردان می باشد.

وی اذعان کرد : با توجه به اینکه 90درصد اقتصاد بخش کشاورزی بردوش مردم است باید برای ارتقاء اقتصاد حوزه کشاورزی شیوه های تولید را تغییر داد.

آشوری ضعف در آموزش ، شیوه های تامین منابع مالی و ضعف در گردش مالی را از مهمترین دلایل عدم استقبال بهره برداران از شیوه های نوین تولید برشمرد واظهار داشت : برای حل مشکلات بخش کشاورزی باید به فهم مشترک برسیم.

هاشمی تختی از دیگر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت : یکی از مهمترین برنامه های دولت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است که این برنامه نیاز به کار جهادی وانقلابی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی نقش مهمی در اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی دارد افزود:در هرمزگان کشاورزان در حوزه منابع طبیعی و موضوع اراضی ملی  وهمچنین شیلات در موضوع صدور مجوز صید مشکلاتی دارند که نیاز به بررسی و رفع مشکل دارند.

هاشمی تختی خاطرنشان کرد : مسئولان جهاد کشاورزی با تعامل وهمفکری با کشاورزان می توانند مشکلات تولید را در این بخش حل نمایند.

سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان داشت :دکتر نوبخت در سفری که به شهرستان رودان داشتند اعتباراتی را برای بخش کشاورزی و جاده زیارتعلی در نظر گرفتند که تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان هیچگونه پشتوانه مالی ندارند اظهار داشت : جریمه دیرکرد تسهیلات کشاوررزی از دیگر مشکلات کشاورزان است که باید بطور جدی مورد تجدید نظر قرارگیرد.

درادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تشریح ظرفیت های کشاورزی استان گفت : سطح زیر کشت زراعی وباغی هرمزگان بالغ بر 162هزار هکتار است که 1.1سهم کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

ناصر حیدری پوری افزود: سالیانه 2میلیون 320هزار تن انواع محصولات کشاورزی در هرمزگان تولید می شود.

وی تعداد بهره برداردان را در استان 96هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت : هرمزگان امسال در تولید گندم بذری خودکفا شده است.

حیدر پوری ادامه داد: همچنین هرمزگان در تولید انبه رتبه اول و در تولید لیمو ترش رتبه دوم را در کشور دارد.

وی اذعان کرد : به دلیل بیماری جاروک جادوگر از 20هزار هکتارباغات لیموترش بیش از 13هزار هکتار آن امحاء شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  ادامه داد:پرورش ماهی در قفس  و پرورش میگو از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه شیلات است.

حیدری پوری گفت : تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی ، برق دارکردن 103حلقه چاه کشاورزی ، اجرای 4هزارو 106هکتار سیستم آبیاری نوین ، کشت 2هزارو400هکتارکنجد با هدف جایگزینی با ذرت ، استفاده از نوارتیپ در کشت کلزا وگندم در سطح 1080هکتار ، احراز رتبه اول در تولید نشاء ذرت با 75هزا راصله نشاء، تولید 236تن گندم بذری مادری ،خرید حدود 59 هزارتن گندم از کشاورزان،راه اندازی باراندازهای فروش و صادرات محصولات کشاورزی وهمچنین راه اندازی 22واحد مرغداری از مهمترین اقدامات سال 94 می باشد.

وی در پایان افزود: به دلیل شرایط آب وهوایی استان تولید مناسبی در بخش سبزی وصیفی داریم اما به دلیل اینکه در فضای باز تولید می شود کیفیت لازم را برای صادرات ندارد ولازم است با حمایت های دولت  و مجلس،همانند موضوع گسترش آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، یارانه مناسب برای توسعه کشت های گلخانه ای اختصاص داده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز