چهاردهمین جشن گلریزان مرکز استان (شهرستان بندرعباس)

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۰۹:۲۹:۳۰
کد خبر: ۴۲۴۶۵۲
رمضان در زندان‌ها همیشه ماه ویژه‌ای است، بویژه در بندهای زندانیان جرایم غیرعمد؛ آنجا که بدهکاران مهریه و نفقه و دیه و محکومان مالی غیرکلاهبرداری برای آزادی هر لحظه خداخدا می‌کنند.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان ، امیدها در زندان به جشن‌های گلریزان است، به گردهمایی خیرانی که در سال های سال تعداد کثیری از زندانیان جرایم غیرعمد را از بند رهانده‌اند و این امید را در دل زندانیان کاشته‌اند که آنها نیز ممکن است شانس آزادی پیدا کنند و به آغوش گرم خانواده بازگردند.

در همین راستا (30 خرداد ماه)  16 ماه مبارک رمضان روز یکشنبه چهاردهمین مراسم جشن گلریزان آزادسازی زندانیان دیه و جرائم مالی غیرعمد در بندرعباس با حضور خیرین و مسؤولان با هدف کاهش زندانیان جرائم غیرعمد مالی در سالن شرکت گاز استان هرمزگان برگزار شد.

بدهکاران غیرعمد زیر 100 میلیون ریال در زندان ها باقی نمی مانند

معاون اجرایی ستاد دیه کشور گفت: بدهکاران غیرعمد زیر 100 میلیون ریال در زندان ها باقی نمی مانند و فوری برای آزادی آنان اقدام می شود.

مجید احسانی  معاون اجرایی و نماینده  مدیر عامل ستاد دیه کشور در این همایش با بیان اینکه شش درصد زندانیان کشور با جمعیت 12 هزار و 679 نفر به دلیل جرایم غیر عمد در زندان ها بسر می برند که سعی می شود آزاد شوند، اظهار کرد: سال گذشته زمینه آزادی هشت هزار و 565 نفراز زندانیان با بدهی هفت هزار و 22 میلیارد ریال فراهم شد که شاکیان و اولیا دم با گذشت خود بیشترین سهم را در آزادی این افراد داشته اند.

معاون اجرایی ستاد دیه کشور با اشاره به اقدامات و دستاوردهای فراوان ستاد دیه کشور، افزود: از زمان آغاز به کار ستاد دیه تاکنون بیش از 96 هزار نفر در کل کشور از زندان آزاد شده‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین گذشت و کمک به زندانیان دیه را شکات این زندانیان داشته‌اند به‌‌طوری که به عنوان مثال در سال 94 بالغ بر 287 میلیارد تومان از 722 میلیارد تومان رضایت صورت گرفته، از ناحیه شکات بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این ستاد سعی دارد با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و فرهنگ سازی زمینه کاهش ناهنجاری های اجتماعی را فراهم کند تا مجرمان اتفاقی و ناخواسته کمتری(غیرعمد) راهی زندان ها شوند، خاطرنشان کرد: ورود این مجرمان ناخواسته به زندان ها تبعات فراوانی برای کشور دارد که باید برای پیشگیری از آن اقدام کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از اقدام های ستاد دیه برای کاهش میزان ورودی مجرمان اتفاقی به کشور تصویب قانون بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی بوده که توانسته به میزان قابل ملاحظه ای از زندانی شدن افراد جلوگیری کند.

باید برای عدم ورود افراد به دلیل مهریه به زندان چاره اندیشی کرد

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان گفت: باید اندیشید که چگونه افراد کمتر به واسطه جرایم غیرعمد مانند مهریه و بدهی به زندان بروند و آیا با انداختن افراد به زندان بدهی ها وصول می شود؟.

بهروز اکرمی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود حدود 45 درصد زندانیان غیرعمد استان را بدهکاران مهریه تشکیل می دهند، افزود: باید چاره اندیشی کرد که 48 نفر زندانی مهریه در زندان های هرمزگان وجود نداشته باشد و حتی آنهایی که به اشخاص حقیقی یا حقوقی بدهکار هستند راهی زندان ها نشوند.

وی ادامه داد: تا چند سال قبل بخش زیادی از زندانیان غیرعمد را بدهکاران دیه تشکیل می دادند که با تدابیر و اقدام های صورت گرفته رویه تغییر کرد و امروز این گونه نیست.

معاون استاندار هرمزگان اضافه کرد: باید تدبیری بکار گرفت که افراد به دلیل مهریه وارد زندان نشوند زیرا هر روز ماندن فرد در ندامتگاه ها آسیب ها و رنج های مادی و معنوی بر فرد، خانواده، اطرافیان و جامعه تحمیل می کند.

اکرمی اظهار کرد: باید اندیشید که چگونه افراد کمتر به واسطه جرایم غیرعمد مانند مهریه و بدهی به زندان بروند ، آیا با انداختن افراد به زندان بدهی ها وصول می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید روز به روز از تعداد زندانیان جرایم غیرعمد در زندان ها کاسته شود و اگرنگاه جامعی نسبت به زندان ها وجود داشته باشد کسی راضی نمی شود این افراد وارد زندان شود.

بازگشت یک زندانی به کانون خانواده سبب آرامش ویژه‌ای می‌شود

همچنین مدیرکل زندان های  استان هرمزگان  و رئیس هیئت مدیره ستاد دیه گفت: در حال حاضر 117 نفر به دلیل جرایم غیر عمد با بدهی 64 میلیارد ریال در زندان های هرمزگان به سر می برند که امید می رود با کمک نیکوکاران  و خیرین  این افراد آزاد شده و بزودی به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

اکبر سلیمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر فردی که کمترین بدهی را در زندان ها دارد 200 میلیون ریال و بیشترین آن فردی با پنج میلیارد ریال بدهی به علت عدم پرداخت دیه محبوس است، اضافه کرد: سال گذشته با کمک خیران و همچنین گذشت شاکیان در جشن های گلریزان و طول سال حدود 157 نفر با 177 میلیارد ریال بدهی از زندان آزاد شدند.

وی بیان کرد: این جشن گلریزان برای حفظ آبروی تعدادی از بدهکاران غیر بزهکار برگزار شده و امید می رود با قدم افراد خیر اندیش فرجی حاصل شود و بتوان برای آزادی این زندانیان اقدام کرد.

این مقام مسئول در پایان با بیان آثار و تبعات ناشی از وجود یک فرد در زندان، اضافه کرد: بازگشت یک زندانی به کانون خانواده سبب آرامش ویژه‌ای می‌شود که از بروز آسیب‌های اجتماعی خودداری کرده و مانع از بروز بحران در زندگی یک خانواده می‌شود.

  در این مراسم  که رئیس کل دادگستری استان  و دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و جمعی دیگر از مسئولین و خیرین استانی حضور داشتند، شمار زیادی از حاضرین با اهدای مبالغی بین ۱۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال به آزادسازی زندانیان مالی غیرعمد کمک کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز