آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در هرمزگان برگزار شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۰۹:۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۳۲۵۱۴
آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در هرمزگان برگزار شد
همایش تجلیل از صنعتگران و معدکاران نمونه استان هرمزگان با حضور و مشارکت حداکثری جامعه صنعت و معدن استان در سالن حوزه علمیه خواهران شهرستان بندرعباس برگزار گردید.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، خلیل قاسمی در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن در استان هرمزگان با اشاره به برنامه های دولت و استان جهت راه اندازی واحدهای راکد در سال جاری  بیان داشت: سازمان در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت و وزارت متبوع، در قالب کارگروه های تسهیل، رفع موانع تولید و رونق تولید اقدام به برگزاری 114 جلسه ستاد تسهیل با هزار و 20مصوبه از سال گذشته کرده است.

وی با اظهار اینکه کسب رتبه سوم کشوری طی سال 94 در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ماحصل تلاش های مسئولان استانی در هرمزگان است، عنوان کرد: با توجه به برنامه های آتی و تعیین 25 درصدی سهم صنعت از تسهیلات بانکی، برنامه ریزی جهت راه اندازی 205 واحد راکد در دستور کار این سازمان قرار دارد.

قاسمی از اتمام طرح ساماندهی محدوده های معدنی و کسب رتبه شش کشوری در آنلاین شدن ثبت محدوده ها در سامانه کاداستر معادن خبر داد و افزود: الکترونیکی کردن امور مربوط به حوزه معدن به عنوان استان پیشرو و تأسیس خانه معدن در استان دستاورد اقدامات طی سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات سال های گذشته مقابله با برداشت های غیرمجاز در معادن بود که در سال گذشته مقابله با برداشت غیر مجاز مواد معدنی در استان هرمزگان تشدید شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان همچنین از مراحل نهایی ساماندهی محدوده های شن و ماسه رودخانه ای در استان هرمزگان خبر داد و افزود: در دوران پسابرجام سرمایه گذاران هندی و کره ای اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری بر روی معادن استان هرمزگان داشته اند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادات و برنامه های توسعه بخش صنعت و معدن استان خواستار تامین اعتبار مورد نیاز جهت پی جوئی کانیهای معدنی و مطالعات نیمه تفصیلی در سطح استان شد.

قاسمی همچنین خواستار تشدید مقابله در جهت جلوگیری از برداشت و حمل و نقل غیر مجاز مواد معدنی در سطح استان شد و افزود:  در جهت جذب نیروی متخصص و مرتبط با معدن همراه با تجهیز ادارات شهرستانی در جهت کمک به معدنکاران و نظارت بر معادن و تسریع در امور را از خواسته های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مسئولان ارشد کشوری شد.

وی با اشاره به وجود معادن و ذخایر معدنی مناسب در استان هرمزگان و نبود نیروی متخصص از پیگیری ایجاد رشته های دانشگاهی معدن و متالورژی در دانشگاه های استان خبر داد و همچنین توسعه خدمات بازرگانی و ارتباطات دریایی، تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی استان و توسعه زیر ساختهای مناسب جهت حمل کالا را در توسعه صنایع و معادن استان موثر دانست.

قاسمی توسعه صنایع انرژی بر با توجه به عبور خطوط انتقال نفت خام و گاز، توسعه فن آوریهای زیستی (بیوتکنولوژی) و صنایع مرتبط با آن، توسعه و تجهیز شبکه های توزیع و انتقال انرژی را از دیگر پیشنهادات حوزه صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ایجاد ساز و کار مناسب به منظور جذب سرمایه گذار خارجی با تاکید بر کار آفرینان و سرمایه گذاران بومی و تجهیز زون اقتصادی مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری به زیر ساختهای لازم را از مهمترین خواسته های استان عنوان کرد.

در ادامه احمد مرادی گفت: نرخ بیکاری در استان هرمزگان مطلوب نیست و باید مسئولان ارشد استانی چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس بیان داشت: حمایت و پشتیبانی نمایندگان مجلس می تواند راهگشا باشد، قوه مجریه و قوه مقننه با همکاری هم مشکلات را از پیش پای صنعتگران بردارند. نمایندگان مجلس باید به کمک دولت بیایند.

مرادی افزود: صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی بخشی از مشکلات حوزه صنعت و معدن است. اگر واقعیت ها را ببینیم و نگاه مان را نسبت به اشتغال و کار تغییر دهیم بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری بالای ۳۰درصد است، اظهار داشت: نرخ بیکاری در استان هرمزگان قابل قبول نیست، اگر فقط به معادن اشاره کنیم ظرفیت های بالایی داریم، گیر کار در عدم اعتماد باور ما است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس ابراز داشت: در کنار صنایع بزرگ باید نگاه کارشناسی به صنایع کوچک داشته باشیم. وی در ادامه افزود: صنایع مستقر در استان باید به سمت جذب نیروهای بومی و ماندگار بروند.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در همایش صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان گفت:  تعیین سرنوشت مردم در 2 بخش تولید و صنعت است. وی ادامه داد: ما به عنوان تولیدکننده در سختی کار جان خود را در اختیار کشور قرار داده و اجازه نمی دهیم هیچ واحد تولیدی تعطیل و به هیچ کارگری ظلم شود .

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به عنوان جامعه تولید، صنعت و تجارت اجازه نمی دهیم عده ای کارشکنی کنند.

دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران در پایان گفت: به نمایندگی از کارگران، تولیدکنندگان و ستادهای تسهیل و روحانیت تقاضا دارم، در سر خط اقدام و عمل بایستند و در جهت رونق و توسعه اقتصادی کشور گام بردارند.

در ادامه حجت الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن هرمزگان بیان داشت: وقتی زحمت کارگران و کشاورزان را در گرمای استان هرمزگان می بینیم متوجه ناعدالتی ها در پرداخت ها و حقوق می شویم.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس عنوان کرد: بانک‌ها در حوزه صنعت، کشاورزی و اقتصاد کوتاهی می کنند.

وی افزود: اگر بانک‌ها وام ندهند، اگر صنایع فعال نشود چگونه می توانیم اشتغال ایجاد کنیم، پس نباید به دنبال ریشه کنی بیکاری باشیم.

شایان ذکر است در پایان  از 19 واحد نمونه صنعتی و معدنی با اهداء لوح تقدیر و تندیس تجلیل بعمل آمد..

 

نظر شما