برگزاری شورای اداری استان با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۰۸:۲۵:۴۰
کد خبر: ۴۳۳۱۲۲
برگزاری شورای اداری استان با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار
شورای اداری استان هرمزگان با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات و مسئولین استانی در مورخ 21/04/95 در محل سالن فرمانداری بندرعباس تشکیل گردید.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،در این نشست آقای مهندس وفادار، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ضمن عرض تشکر از سفر سرکار خانم دکتر ابتکار و هیات همراه به استان و مشاهده برخی از معضلات استان ، گزارشی از وضعیت محیط زیست استان را در جمع حضار ارائه نمودند. ایشان در بخشی از گزارش خود به مهمترین منابع آلودگی هوای استان اشاره نمودند و بیان داشتند: ریزگردها و غبارهای منطقه ای و فرامنطقه ای، تجمع صنایع مولد آلودگی هوا در غرب بندرعباس، صنوف مزاحم شهری و منابع آلوده کننده محترک از جمله خودروها ی درون شهری و ترانزیتیبیشترین نقش را در آلودگی هوای استان دارند. وی با اشاره به منشا ریزگردها در استان هرمزگان، افزود: شواهد حاکی از آن است که 80 درصد گرد و غبارها و آلودگی های ناشی از این پدیده منشأ فرامنطقه ای دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از فعالیت پنج ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد روزهای هشدار داده شده از 17 روز در سال 91 به 6 روز در سال 94 کاهش داشته است.

وفادار ادامه داد: میزان گاز تولیدی در استان طی سال 94 حدود 5 میلیارد متر مکعب می باشد که از این مقدار 96 درصد به صنایع و 4 درصد به مصارف خانگی و خدماتی مثل مراکز CNGها تعلق می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت نیروگاه حرارتی بندرعباس تا پایان سال 94 تصریح کرد: این نیروگاه تقریباً با مصرف حدود 600 هزار متر مکعب مازوت در سال، حجم بسیار بالایی از گازهای آلاینده، اعم از NO ،CO و همچنین ذرات معلق و فلزات سنگین ناشی از سوختن SO2 سوخت های سنگین را به هوا متصاعد می کرد.

وفادار اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی، نیروگاه حرارتی بندرعباس نیاز به حدود روزانه 6 میلیون متر مکعب گاز طبیعی دارد و این در حالی است که در سال گذشته حدود 2میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی دریافت می کرد و در زمستان به حدود 600 هزار مترمکعب در روز کاهش می یافت که درحال حاضربا هماهنگی محیط زیست استان و دیگر ارگانها استانی و تاکیدات استانداراز از ابتدای خرداد ماه 95 از 2میلیون متر مکعب در روز به 2/5 میلیون متر مکعب در روز افزایش داده شده است در صورتیکه تدارم تحویل گاز به نیروگاه انجام گردد نیروگاه آلودگی حاصل به حدود یک چهارم درزمانی که از مازوت استفاده می نماید تقلیل پیدا خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به عملکرد اداره کل محیط زیست در کاهش آلودگی هوا، گفت: این اداره کل با انجام پیگیری مستمر و نظارت بر صنایع در جهت انجام ارتقاء سیستم فیلتراسیون، ایجاد و افزایش تعداد مراکز معاینه فنی خودرو در استان ، صدور اخطار به واحد های آلوده و پلمپ واحد های آلاینده در کاهش آلودگی هوا گامهای موثری برداشته است.

در بخش دیگر این نشست، آقای مهندس وفادار به ارائه گزارش عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در مدیریت مخاطرات زیست محیطی پرداخت. وی ضمن اعلام مهمترین مخاطرات زیست محیطی در حوزه های انسانی، طبیعی و دریایی اقدامات انجام شده در این رابطه را یاد آور شد. ایشان ملزم نمودن کلیه نهادها ، سازمانها ، افراد حقیقی و حقوقی به رعایت قوانین ومقررات مصوب، انتقال مصوبات قانونی و الزامات حقوقی حفظ محیط زیست دریایی به نهادها و ارگانها ، ملزم نمودن پروژه های بزرگ اقتصادی به ارائه گزارشات  ارزیابی زیست محیطی ، ملزم نمودن صنایع بزرگ آلاینده به نصب سیستم های پایش لحظه ای جهت کنترل آلایندگی، تشکیل مرکز کنترل اضطراری و تیم واکنش سریع اطفاء حریق و  پایش مستمر منابع زیست محیطی جهت شناسایی به موقع بحران را بخشی از اقدامات اداره کل در کاهش مخاطرات زیست محیطی دانستند.

ایشان افزودند: همکاری کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی و مرکز کنترل اضطراری با ارگانها و دستگاههای مرتبط منجر به مدیریت بهینه بحران های حادث شده در استان شده است. در همین راستا به منظور استاندارد سازی مسیر پیشنهادی نیاز به حمایت ملی و استانی و تخصیص اعتبار لازم جهت خرید تجهیزات می باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز