جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت مواد غذایی بوفه های مدارس شهرستان بندرعباس برگزار شد .

۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۰۹:۲۱:۴۴
کد خبر: ۴۳۵۶۱۵
دکتر محمدی معاون مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با مرور مصوبات جلسه شورای تخصصی سلامت و امنیت غذایی ،بررسی وضعیت بوفه های مدارس و مواد غذایی بومی را ضروری دانست وی همچنین به وضعیت بوفه های مدارس اشاره کرد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،دکتر محمدی معاون مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با مرور مصوبات جلسه شورای تخصصی سلامت و امنیت غذایی ،بررسی وضعیت بوفه های مدارس و مواد غذایی بومی را ضروری دانست وی همچنین به وضعیت بوفه های مدارس اشاره کرد و گفت : مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس در سال 1394 بازدید مشترک با نماینده آموزش و پرورش ناحیه یک و دو ، نماینده سازمان دانش آموزی از مدارس شهر و روستا  داشته که منجر به نتایج قابل توجهی گردید .

دکتر محمدی افزود : رسیدگی به وضعیت بوفه مدارس و توجه به عرضه‌ ‌مواد غذایی در آنها اولویت اصلی ما است.

مهدی تدریس حسنی مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت استان بر اهمیت  توانمند سازی دانش آموزان ، پرسنل ، اولیاء ومربیان درزمینه مفاهیم ارتقای سلامت نوجوانان و جوانان و ساختار مدارس مروج سلامت تاکید کرد .

وی شرایط بهداشتی پایگاه تغذیه سالم را در سه بعد 1- مواد خوراکی 2- فضای فیزیکی 3 - فرد متصدی بوفه / فروشنده موادخوراکی را بسیار ضروری دانست .

  مهندس غریب پور کارشناس سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس بیان داشت : انواع مواد خوراکی بسته بندی شده که در پایگاه های تغذیه سالم مدارس (بوفه) عرضه می شود باید دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد، نام و نشانی کارخانه، تاریخ تولید و انقضا، مشخصات ترکیبات تشکیل دهنده ،پوشش سالم و تمیزباشد.

وی یادآور شد: این مواد عبارتند از خشکبار و خرما، انواع میوه خشک، انواع مغزها، انواع ماست و شیر و فرآورده های آن، انواع میوه ها، انواع نوشیدنی ها، بیسکویت، کیک و کلوچه، لقمه سالم، برخی غذاهای پخته شده و مانند آن است.

وی افزود: عرضه انواع پفک، انواع یخمک، نوشابه های گازدار، آدامس، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع آلو و آلوچه، فلافل، بستنی یخی و آب میوه هایی که از آب و قند و اسانس میوه تهیه شده است در بوفه مدارس غیرمجاز است. در آیین‌نامه عرضه میوه در بوفه تأکید شده که متأسفانه جزو اقلامی است که در بوفه مدارس اصلا دیده نمی‌شود.

غریب پور درباره شرایط متصدی بوفه و فروشنده موادغذایی نیز افزود: این افراد موظفند دوره ویژه بهداشت عمومی گذرانده باشند و گواهی نامه معتبر دریافت کنند.

وی گفت: این افراد باید کارت معاینه پزشکی معتبر در محل کار خود داشته باشند و هنگام مراجعه به بازرسان بهداشت ارائه کنند.

وی ادامه داد: مدارسی که دارای پایگاه تغذیه سالم بوده و مجهز به اجاق گاز در بوفه هستند، می‌توانند غذاهای گرم مثل آش رشته، خوراک عدس و لوبیا را با آیتم‌هایی که به آنها اعلام شده است و رعایت مسائل بهداشتی، آماده کنند.

در پایان معاون اجرایی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت : جهت  ساماندهی وضعیت بوفه های مدارس نیاز به زیر ساختهای فنی و بهداشتی است و ضروری است شهرداری براساس مقررات و دستورالعملهای بهداشتی موجود نسبت به تهیه و نصب کانکس اقدام کند همچنین مرکز بهداشت آمادگی دارد که با شهرداری همکاری کند .

وی فروش میوه در بوفه مدارس‌ ‌را روشی پسندیده‌ ‌دانسته و اظهار کرد: از آنجایی که میوه‌ها سرشار از ویتامین ‌و املاح هستند می‌توانند میان وعده مناسبی برای کودکان باشند‌.  وی در ادامه افزود: انتظار ما این است که همه گروه‌های سنی، صبحانه کاملی را صرف و یک میان وعده مغذی را نیز قبل از صرف ناهار میل کنند و از آنجایی که کودکان‌ ‌کوچک‌تر، نیاز به حجم غذای کمتری دارند لذا بخشی از نیاز روزانه‌شان را باید از این‌ ‌میان وعده تامین کنند‌.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز