افزایش تولید سالانه ۹۰ هزار بشکه‎ای شرکت نفت فلات قاره ایران

۱۳۹۵/۰۵/۲۴ - ۰۹:۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۴۵۳۲۱
افزایش تولید سالانه ۹۰ هزار بشکه‎ای شرکت نفت فلات قاره ایران
شرکت نفت فلات قاره ایران با تعریف پروژه‌های حفاری جدید و حفاری مجدد طی دو سال گذشته توانسته بخش اعظمی از افت تولید خود را جبران کند و به صورت متوسط، سالیانه حدود 90 هزار بشکه، افزایش تولید داشته باشد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، شرکت نفت فلات قاره ایران به دلیل دارا بودن موقعیت عملیاتی ویژه در خلیج فارس و دریای عمان، از تمامی میدان‌های نفتی و گازی به غیر از حوزه پارس جنوبی، بهره‌برداری می‌کند. این شرکت با هدف اکتشاف سازندهای جدید در این حوزه و افزایش ذخایر، برنامه‌های مدونی به منظور انجام عملیات لرزه‌نگاری و مطالعات و توسعه میدان‌ها در دستور کار دارد که در این زمینه با توافقی که با شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است، انجام حفاری‌های اکتشافی در سه میدان فروزان، نصرت و اسفند (میدان‌های مشترک) را برنامه‌ریزی کرده است؛ هم‌اکنون نیز انجام این مهم در مرحله انجام تشریفات اداری و اخذ مصوبات لازم از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

افزایش فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان‌های مشترک

شرکت نفت فلات قاره ایران طی سال‌های اخیر موفق شده است حجم فعالیت‌های توسعه‌ای خود را (به‌طور مشخص حفاری چاه‌ها) در میدان‌های مشترک به صورت چشمگیری افزایش دهد به گونه‌ای که تلاش شده همواره حداقل یک دکل حفاری در محل هر میدان مشترک مستقر باشد.

این شرکت در بیشتر میدان‌های مشترک، به نسبت درصدی از مخزن که تحت اختیار دارد، حجم بیشتری به نسبت طرف مقابل برداشت کرده است. میزان تولید روزانه فعلی این میدان‌ها نیز با در نظر گرفتن تناسب یاد شده در وضعیت بهتری به نسبت آن سوی مرز قرار دارد.

فراهم‌سازی مقدمات ارسال گاز سلمان به عسلویه

در مورد میدان گازی مشترک سلمان این شرکت در سال 1394 توانسته با انجام فعالیت گسترده تعمیر سکوی بهره‌برداری و اتمام پروژه خط لوله انتقال گاز این میدان به پارس جنوبی، مقدمات ارسال گاز را فراهم آورد. انتظار می‌رود در سال جاری شاهد تولید از میدان گازی مشترک سلمان و انتقال گاز به عسلویه باشیم.

انجام موفقت‌آمیز مزایده گازهای مشعل

شرکت نفت فلات قاره ایران در سال 1393 با برگزاری جلسه‌های فشرده کاری و انجام مذاکره‌های متعدد با همکاری معاونت سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی و همچنین مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران، موفق به برگزاری مزایده گازهای مشعل شد که از آن جمله می‌توان به تعیین تکلیف گاز همراه میدان نفتی و مشترک فروزان (گاز این میدان بیش از 40 سال در حال سوزانده شدن بود) و امضای قرارداد با یکی از شرکت‌های داخلی به منظور فروش آن اشاره کرد. گفتنی است این گاز نزدیک به 20 درصد گازی است که در کل کشور در حال سوزانده شدن است.

انجام صادرات نفت بر اساس برنامه تعهد شده

شرکت نفت فلات قاره ایران با حفظ تولید از میدان‌های مختلف، موفق شد به تعهدات خود در تامین تولیدات متنوع برای صادرات عمل کند. این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده 6 نوع مختلف نفت از کل 8 نوع نفت کشور است. در ضمن این شرکت تامین‌کننده نزدیک به 30 درصد نفت صادراتی کشور در طی دوران تحریم نیز بوده است.

استفاده از روش‌های فرازآوری مصنوعی برای تولید

شرکت نفت فلات قاره همواره تلاش کرده است که تولیدات خود را به روش بهینه و صیانتی انجام دهد و از روش‌های متنوع فرازآوری مصنوعی مانند (EPS و GL) و تزریق آب در سطح میدان‌ها، استفاده کند. هم‌اکنون نزدیک به 40 درصد تولید نفت ایران به واسطه تولید مصنوعی است. واحد 120 هزار بشکه‌ای تزریق آب در منطقه سیری در سال 1394 به بهره‌برداری رسید. این واحد نقش قابل توجهی در صیانت از مخزن و افزایش ضریب بازیافت نهایی میدان خواهد داشت. هم‌اکنون نیز چند تست پایلوت برای احیای چاه‌های بسته در حال اجراست که در این راستا شرکت نفت فلات قاره ایران با همکاری شرکت‌های توانمند در این زمینه در پی استفاده از روش‌های جدید و تزریق مواد شیمیایی برای از سر گیری تولید از این چاه‌هاست.

همکاری و تعامل دوجانبه میان نفت فلات قاره و مراکز علمی

شرکت نفت فلات قاره ایران به منظور مطالعه و توسعه میدان‌های نفتی با دانشگاه‌های داخلی در حال همکاری و تعامل دو سویه است. همچنین ساختاری سازمانی در شرکت برای پیگیری پیشرفت کار و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور انتقال دانش به موسسات علمی کشور تعریف شده است.

فلات قاره، پیشران بومی‌سازی صنعت حفاری دریایی

تلاش این شرکت همواره در حداکثر بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی بوده است و از این رهگذر به تقویت توان تخصصی کشور کمک شایانی کرده است. گفتنی است، هم‌اکنون اغلب پیمانکاران مشغول در فلات قاره، شخصیت حقوقی ایرانی دارند. در چرخشی تحول‌ساز طی دو سال اخیر، دکل‌های ایرانی جایگزین دکل‌های خارجی شده است که این امر این شرکت را به پیشران بومی‌سازی صنعت حفاری دریایی بدل ساخته است. حمایت از توان مهندسی داخل نیز یکی از استراتژی‌های اصلی این شرکت طی دو سال گذشته بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز