طراحی و ساخت دستگاه اتصال مجدد الکتروموتورهای صنعتی برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه بندرعباس

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۱۰:۲۷:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۴۷۰
طراحی و ساخت دستگاه اتصال مجدد الکتروموتورهای صنعتی برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه بندرعباس
دستگاه اتصال مجدد (RECLOSER RELAY) الکتروموتورهای واحدهای صنعتی در شرکت پالایش نفت بندرعباس برای نخستین بار در کشور طراحی، ساخته و با موفقیت نصب شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، این دستگاه که وظیفه روشن کردن و راه اندازی مجدد الکتروموتورهای واحد های صنعتی را که بر اثر نوسانات سطح ولتاژ و یا قطعی پیش بینی نشده و موقت برق در ایستگاههای فرعی برق مراکز صنعتی را بر عهده دارد تا پیش از این از خارج کشور وارد می شد.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: با توجه به اهمیتی که الکتروموتورها در واحد های عملیاتی پالایشگاه در جابجا کردن مواد نفتی برای پالایش و همچنین فرآورده های نفتی دارد و جلوگیری از خاموشی ناخواسته الکتروموتورها و از طرفی مشکلاتی که برای تامین دستگاه اتصال مجدد (RECLOSER RELAY) از خارج کشور وجود داشت، طراحی و ساخت این دستگاه در دستور کار متخصصان شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفت.

آقای مهندس ذاکری با اشاره به اهمیت تداوم فعالیت واحد های پالایشی افزود: کار طراحی، ساخت و آزمایشهای کارگاهی دستگاه اتصال مجدد (RECLOSER RELAY) با تلاش متخصصان نگهداری و تعمیرات برق و ابزار دقیق پالایشگاه بندرعباس با موفقیت انجام شد و هم اکنون 61 دستگاه ساخته و بر روی سوئیچ الکتروموتورهای پالایشگاه نصب شده است.

وی با بیان اینکه نمونه های ساخته شده 85 درصد ارزانتر از نمونه های خارجی هزینه داشته است گفت: علاوه بر صرفه اقتصادی، ولتاژ دقیق تر، ایمنی بیشتر، سرعت بالاتر و راندمان کاری بیشتر از ویژگیهای نمونه ساخته شده در شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس در رابطه با روند ساخت دستگاه اتصال مجدد الکتروموتورها گفت: پس از مطالعه و استخراج اطلاعات و عملکرد نمونه خارجی، مدار سخت افزاری الکترونیک با استفاده از قطعات الکترونیکی موجود در بازار کشور از سوی تیم نگهداری و تعمیرات ابزار دقیق طراحی و به همراه نرم افزاری مناسب تهیه و ساخته شد و پس از آن انواع تستهای آزمایشگاهی و میدانی به منظور شناسایی عیوب و اصلاحات لازم بر روی دستگاه مذکور انجام شد.

مهندس ذاکری افزود: در مرحله طراحی و ساخت تلاش بر این بود که حتی الامکان بهینه سازی و اصلاحات مورد نیاز نسبت به مدار اصلی نیز صورت گیرد، به همین منظور در مدار ساخته شده از پردازشگر سریعتر و با امکانات بیشتر استفاده شد تا تاخیر ناشی از پردازش اطلاعات به حداقل رسیده و مدار در کمترین زمان ممکن در قطعی برق عکس العمل نشان دهد.

وی یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در روند طراحی و ساخت و آزمایش دستگاه را طراحی مدار شبیه ساز قطعی برق عنوان کرد و گفت: به منظور اطمینان از عملکرد صحیح و استاندارد دستگاه مطابق با منحنی های قطعی برق در پالایشگاه، اقدام به ساخت مدار شبیه ساز قطعی برق با حداکثر زمان 20 میلی ثانیه به ازای هر تغییر در سطح ولتاژ گردید و در نهایت عملکرد دستگاه اتصال مجدد (RECLOSER RELAY) پس از انواع آزمایشات و رفع ایرادهای جزئی به تایید رسید.

 رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از انواع آزمایشهای انجام شده به منظور اطمینان از عملکرد دستگاه در شرایط عملیاتی را آزمایش حرارتی عنوان کرد افزود: کارکرد مدار و دستگاه ساخته شده تا دمای 75 درجه سانتیگراد و به مدت چندین ساعت آزمایش و تایید شده است.

مهندس ذاکری موفقیت در ساخت دستگاه اتصال مجدد الکتروموتورهای صنعتی(RECLOSER RELAY) را نتیجه تعهد، احساس مسئولیت و اعتماد به متخصصان داخلی عنوان کرد و گفت: دست یابی به خودباوری، روحیه نشاط جمعی، اطمینان از عملکرد مستمر دستگاههای عملیاتی، صرفه جویی اقتصادی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز، از دستاوردهای این موفقیت است.

نظر شما