امینی‌زاده:

فعالیت‌های ورزشی اعتقاد ماست/ زیرساخت‌های شهر با پیشرفت صنایع ارتقا نیافته/ بدنبال توسعه متوازن هستیم

۱۳۹۵/۰۵/۲۸ - ۰۷:۵۰:۱۴
کد خبر: ۴۴۷۳۲۶
عباس امینی‌زاده در نشست خبری و آیین تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه شهر بندرعباس با جمعیت بالغ بر 500 هزارنفری و مساحت 7 هزار کیلومتری یکی از شهرهای مهم کشور است، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی رو به رشد آینده و نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به توسعه شهرهای ساحلی به‌طور حتم جایگاه روشن‌تر و بالاتری برای شهر بندرعباس رقم خواهد زد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، عباس امینی‌زاده در نشست خبری و آیین تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه شهر بندرعباس با جمعیت بالغ بر 500 هزارنفری و مساحت 7 هزار کیلومتری یکی از شهرهای مهم کشور است، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی رو به رشد آینده و نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به توسعه شهرهای ساحلی به‌طور حتم جایگاه روشن‌تر و بالاتری برای شهر بندرعباس رقم خواهد زد.

وی بابیان اینکه شهر بندرعباس از جهات مختلف موردتوجه است، خاطرنشان کرد: ازلحاظ موقعیت قرارگیری در کنار دریای نیلگون خلیج‌فارس، ازلحاظ اقتصادی و تجاری و ازلحاظ مجتمع‌های صنعتی یکی از شهرهایی است که برای رسیدن به افق برتر نیاز به برنامه و سازوکار مهم‌تری و بهتری دارد.

امینی زاده با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح‌شده این است که بندرعباس با رشد و پیشرفت صنایع نتوانسته در 20 سال اخیر زیرساخت‌هایش را متناسب با آن ارتقا دهد، اضافه کرد: در شورای اسلامی شهر در دوره چهارم و با فرصتی که به بنده به‌عنوان شهردار داده شد، برنامه‌ای طراحی کردیم که تحت توسعه متوازن شهر بندرعباس در تمامی حوزه‌های شهری ارتقا یابد تا شاهد شهری پیشرفته و دارای زیرساخت‌های قوی باشیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه شهری قوی‌تر خواهد بود که زیرساخت قوی‌تری داشته باشد، تصریح کرد: برای رسیدن به این افق نیاز به برنامه‌ریزی، امکانات و بودجه مناسب است که با نیروی انسانی و ساختار مناسب شکل می‌گیرد.

شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند در ساماندهی بافت های فرسوده کاری از پیش ببرد

وی مهم‌ترین اقدام کنونی شهرداری بندرعباس را در بحث بافت‌های فرسوده دانست و عنوان کرد: بافت شهری بندرعباس 43 درصدش به سکونتگاه‌های غیررسمی تعلق دارد این درحالی‌که در مسیر توسعه قوی‌تر بندرعباس گام برمی‌داریم و باید به این موضوع به‌صورت جدی‌تر نگریست.

امینی زاده ادامه داد: در این بافت‌های فرسوده 60 درصد از طرح تفضیلی شهر بندرعباس اجرانشده و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و در حال حاضر در حد توان و شاید بیش از آن کارها را پیش برده‌ایم.

وی با اشاره به رشد بودجه‌ای شهرداری بندرعباس از 170 میلیارد تومان به 390 میلیارد تومان در سال جاری، اذعان کرد: اگر بخواهیم پیشرفت مناسب شکل بگیرد باید حداقل متناسب با جمعیت بودجه رشد داشته باشد و ظرف 10 سال حداقل بودجه 500 میلیارد تومانی محقق شود تا توسعه مناسب رقم خورد زیرا سیستم شهرداری بر سیستم درآمد-هزینه استوار است و در چنین ساختاری باید خود درآمد کسب کنیم و سپس هزینه شود.

امینی زاده بابیان اینکه از هیچ دستگاه اجرایی خاصی یا بودجه دولتی در شهرداری بندرعباس استفاده‌نشده است و اگر کمکی بوده آن‌هم به‌صورت نادر و در حوزه عمرانی شکل‌گرفته که به 2 درصد هم نمی‌رسد، افزود: مانند بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در هفته دولت فعالیت‌های مختلفی درزمینهٔ های ورزشی، ساختن پارک‌های محله‌ای و بازگشایی معابر صورت گرفته که بالغ‌بر 69 پروژه بااعتباری بیش از 60 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که شاخص‌ترین آن می‌توان به بازگشایی معبر از شهرک طلاییه و اتصال آن به بلوار شهید رجایی اشاره کرد.

شهردار بندرعباس بابیان اینکه یکی از فرصت‌های مهم شهر بندرعباس ساحل و دریاست، اضافه کرد: مطالعه چند موضوع در ساحل و دریا در قالب حوزه گردشگری ازجمله حوزه ورزش‌های ساحلی صورت گرفته که خوشبختانه در هفته دولت زمین ساحلی غدیر بندرعباس به‌صورت یک مجموعه استاندارد جهانی به بهره‌برداری می‌رسد و این مجموعه آمادگی میزبانی از رویدادهای بین‌المللی داراست.

وی با اشاره به مذاکره با هیئت‌های مختلف ورزشی و آبی و همکاری تنگاتنگ شهرداری بندرعباس با مجموعه ورزش هرمزگان، خاطرنشان کرد: بحث ساخت اسکله تفریحی را در دستور کارداریم و افتتاح پلاژ بانوان بندرعباس تا پایان سال یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در حوزه ورزش صورت گرفته است.

امینی زاده عدم مالکیت حوضچه پشت استانداری سابق هرمزگان را دلیل بر عدم توسعه این مکان دانست و عنوان کرد: در این خصوص نامه‌نگاری‌های زیادی شده و این حوضچه در اختیار سازمان همیاری شهرداری‌ها قرار دارد و در اختیار پیمانکار است اما شهرداری آمادگی آن را دارد در صورت در اختیار قرار گرفتن آن به تبدیل آن به یک مجموعه گردشگری و تفریحی اقدام کند.

وی یکی از موانع بزرگ در توسعه شهری را وجود بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: در شهرداری بندرعباس برای نخستین بار مدیریتی تحت عنوان مدیریت بافت‌های فرسوده شکل گرفت و در نخستین گام برای افزایش ارزش محلات، اقدام به بازگشایی 20 معبر شهری کردیم که در روزی که ملک افراد خریداری شد متری 400 هزار تومان برآورد شد درحالی‌که پس از دو سال و بازگشایی معبر زمین به متری یک‌میلیون و 200 هزار تومان رسیده که باعث ارتقای ارزش محلات شده‌ایم.

شهردار بندرعباس ایجاد فرهنگسرای محلات، پارک محلات، زمین‌های ورزشی و ایجاد بازارچه‌های محلی را اقدامات مثبتی در جهت بهسازی بافت‌های فرسوده دانست و عنوان کرد: بیش از 60 برنامه فرهنگی ورزشی در بافت‌های فرسوده بندرعباس برگزار کرده‌ایم اما باید بدانیم شهرداری بندرعباس به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و برای توسعه محلات به‌ویژه در بافت‌های فرسوده نیاز به بودجه چند برابری احساس می‌شود.

امینی زاده در خصوص سرنوشت فرهنگسرای رسانه، خاطرنشان کرد: سال گذشته فرهنگسرای رسانه در بخش سخت‌افزار مهیا و به بهره‌برداری رسید  و با تکمیل بخش نرم‌افزاری این فرهنگسرا در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و برای افزایش حمایت‌ها باید ساختاری تدوین می‌شد تا بتوانیم چتر حمایتی خود را تقویت کنیم که به همین دلیل علاوه بر فرهنگسرای رسانه شاهد ایجاد مرکز اسناد شهر بندرعباس در این مکان هستیم.

ساخت 21 تقاطع غیر هم‌سطح در شهر بندرعباس پیش‌بینی شده است

این مقام مسئول در خصوص وضعیت فعلی بلوار امام حسین(ع) بندرعباس، اظهار کرد: این بلوار توانست بخش اعظمی از بار ترافیک شهری را به سمت خود هدایت کند و پتانسیل مناسبی برای گردشگری دارد و در همین راستا 21 تقاطع غیر هم‌سطح در شهر بندرعباس پیش‌بینی کرده‌ایم که اکنون سه مورد طراحی و هر سه در حال فعالیت هستند که دو مورد آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت عابر پیاده در این بلوار و اجرای نهضت پیاده‌روسازی که منجر به نتایج مناسبی ازجمله بهبود منظر شهری شد، ادامه داد: در بحث فضای سبز منطقه به دلیل مشکلات تأمین آب با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه با افتتاح دستگاه آب‌شیرین‌کن و تصفیه ویژه تأمین آب فضای سبز شهری برنامه منسجمی در این خصوص پیاده می‌شود.

امینی زاده بودجه شهرداری بندرعباس را در دو بخش جاری و عمرانی تقسیم کرد و افزود: بودجه سال جاری به‌صورت برابر در این دو بخش تقسیم‌شده است درحالی‌که در شهرهای دیگر به‌صورت 60 درصد جاری و 40 درصد عمرانی تقسیم می‌شود اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم در شهر بندرعباس و عدم انجام آن توسط دستگاه‌های اجرایی، شهرداری بندرعباس مجبور است برای جبران این عقب‌ماندگی، بودجه عمرانی را تقویت کند و بار زیادی را بر دوش حمل کند.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری، شهرسازی نیست بلکه شهرداری است، عنوان کرد: فروش تراکم در شهر بندرعباس در حداقل قرار دارد و به 5 درصد هم نمی‌رسد زیرابه دنبال ایمن کردن شهر بندرعباس هستیم اما 30 تا 40 درصد بودجه از طریق درآمد از فروش پروانه حاصل می‌شود.

شهردار بندرعباس در خصوص مشکلات به وجود آمده در بحث تخریب تالار مرکزی شهر بندرعباس، اظهار کرد: بنده عضو کمیسیون 100 نیستم اما شهرداری بندرعباس تخلفات را به این کمیسیون اطلاع داده و آن‌ها اظهارنظر می‌کنند و در خصوص تالار مرکزی شهر بندرعباس باید گفت این مکان فاقد پروانه ساختمانی است.

وی بابیان اینکه محل ساخت این تالار حریم 60 متری دریا را رعایت نکرده است، تصریح کرد: رأی صادره نهایی نبوده اما هر ساختمانی که پروانه ساختمانی ندارد رأی اول و بدوی آن تخریب است و تمامی ساخت‌وسازها حتی دستگاه‌های اجرایی باید برای ساخت پروانه دریافت کنند و در این خصوص حتی چند ساختمان اداری هم در لیست تخریب قرار دارند و دوستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید موضوع را پیگیری و با ارائه اسناد و مدارک پاسخگو باشند.

امینی زاده با اشاره به اینکه شهرداری مخاطب یک قشر خاص نیست، خاطرنشان کرد: اقشار مختلف جامعه خواسته‌هایی دارند و نباید نگاهمان تنها به یک قشر خاص باشد و شهرداری بندرعباس تنها به دنبال ساخت‌وساز نیست بلکه به دنبال ایجاد شورونشاط اجتماعی بوده و در تمامی دنیا شهرداری‌ها به‌تمامی ابعاد اجتماعی ورود می‌کنند.

وی بابیان اینکه ورزش هرمزگان باید رشد کند و به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی در ورزش قهرمانی ورود کرده‌ایم، اضافه کرد: برای پیشرفت ورزش نباید شهرداری مواخذه شود بلکه چند دستگاه اجرایی و صنعتی دیگر ورود کنند و چه میزان قدرت مطالبه از آن ها را در خود تقویت کرده ایم زیرا نوجوان هرمزگانی نگاهش باید به همین تیم باشد.

امینی زاده با اشاره به اینکه بودجه ورزش شهرداری بندرعباس به دو درصد هم نمی‌رسد، افزود: شهرداری تبریز بیش از 8 درصد از بودجه خود را به ورزش اختصاص داده پس نباید به دنبال تخریب شهرداری باشیم زیرا اکنون وضعیت حمایت از ورزش در هرمزگان مناسب نیست و اگر شهرداری در بحث حمایت از ورزش ورود نکند شاهد رکود در این بخش خواهیم بود که دیگر شاید حیات آن کار آسانی نباشد.

وی بابیان اینکه اگر شهرداری بندرعباس نباشد فاتحه ورزش هرمزگان خوانده‌شده است، اضافه کرد: انتقادم به این است که فرق هرمزگان با خوزستان یا اصفهان چیست که آن‌ها 10 تیم فوتبال دارند اما هرمزگان یک تیم هم با هزار زحمت جمع می‌کند مگر ازلحاظ بودجه و درآمد هرمزگانی چه کمبودی نسبت به آن‌ها دارد که صنایع در آن استان‌ها از ورزش حمایت می‌کنند اما در هرمزگان امتناع می‌ورزند.

شهردار بندرعباس با اشاره به اقدامات زیربنایی شهرداری بندرعباس در بحث ورزش، خاطرنشان کرد: از زمان حضورم در شهرداری بندرعباس از مدرسه فوتبال تا رده امید تیم فوتبال راه‌اندازی و اکنون دو ملی‌پوش رده نوجوانان به فوتبال کشور داده‌ایم و در رشته‌های بسکتبال، والیبال و ووشو به دنبال راه‌اندازی مدارس آموزشی هستیم.

وی بابیان اینکه بین 15 تا 20 تیم شهرداری در سراسر کشور وجود دارد که در رشته فوتبال به‌صورت حرفه‌ای ورود کرده‌اند، اظهار کرد: برای خرید امتیاز تیم فولاد یزد پا جلو گذاشتیم اما با چنان مقاومتی از سوی استاندار، نماینده ولی‌فقیه، شهردار و اعضای شورای شهر یزد مواجه شدیم که نشان داد در همه جای کشور به دنبال به دست آوردن امتیاز هستند اما در هرمزگان به دنبال از دست دادن اندوخته‌هایی که با هزار زحمت به‌دست‌آمده است.

امینی زاده در خصوص شاخص‌ترین اقدامش در طول سه سال حضور در شهرداری بندرعباس، خاطرنشان کرد: چندان توجهی به کارنامه این مدتم نکرده‌ام زیرا تنها به فکر خدمت بوده و هستم و در حال حاضر بیش از 180 پروژه کوچک و بزرگ از شهرسازی تا عمرانی در حال فعالیت است و تنها به دنبال نیاز شهر بوده‌ام اما نهضت پیاده‌روسازی، بازگشایی معابر، زمین‌های ورزشی محلات و توسعه فضای سبز محلات از مهم‌ترین اقدامات در طول این سال‌ها بوده است.

این مقام مسئول در خصوص سرنوشت تقاطع غیر هم‌سطح سه‌راه جهانبار گفت: این تقاطع به‌هیچ‌وجه متوقف نیست بلکه در این تقاطع دستگاه‌هایی که فعالیت‌های زیربنایی انجام داده بودند، نقشه دقیقی از تأسیسات خود نداشته و در زمان آغاز عملیات به‌تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نامه‌نگاری شد اما در استعلام‌های صورت گرفته با 50 درصد مغایرت روبه‌رو شدیم و همین موضوع سبب کندی پیشرفت پروژه شد و زمان‌بر بودن جابه‌جایی برخی تأسیسات در این راه مانع بزرگی بود که در حال انجام شدن است و در برنامه زمان‌بندی شاید با کمتر 10 درصد انحراف معیار در حال تکمیل شدن است و امیدواریم هرچه زودتر این موانع برطرف شود و شاهد بهره‌برداری از این تقاطع و کاهش ترافیک بلوار امام خمینی(ره) و پاسداران خواهیم بود.

شهردار بندرعباس در خصوص اخذ تسهیلات توسط این نهاد، تصریح کرد: شهرداری بندرعباس سهام‌دار بانک شهر بوده و از هیچ بانک دیگری تسهیلات نگرفته است و هر سودی به بانک شهر تعلق بگیرد برای خود شهرداری است و با بودجه 390 میلیارد تومانی تا 50 درصد هم می‌توانیم تسهیلات بگیریم اما مقدار تسهیلات اخذشده به 4 درصد هم نمی‌رسد و تسهیلات اخذشده در برابر کل بودجه شهرداری بندرعباس ناچیز است.

امینی زاده گرفتن تسهیلات را امری عادی دانست و عنوان کرد: سودی که به بانک تعلق می‌گیرد ارزان‌تر و پرمنفعت‌تر از عقب‌افتادگی پروژه و ضرر مالی به پیمانکار است و با این کار چرخه اقتصادی بهتر و سریع‌تر می‌چرخد و شهروندان نباید روی این موضوع حساس شوند زیرا در اقتصاد کلان گرفتن تسهیلات امری عادی است.

شهردار بندرعباس در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر پیمانکار پلاژ بانوان، خاطرنشان کرد: این موضوع صحت ندارد و پیمانکار باقدرت در حال کار است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و نباید به شایعات زیاد توجه کرد و گفتن این موضوع از سوی افرادی که جایگاه سیاسی و اقتصادی بالایی دارند ارائه چنین شایعاتی امری نادرست است و درحالی‌که بسیاری از پروژه‌های دولتی خوابیده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است اما تمامی پروژه‌های شهرداری بندرعباس در حال انجام بوده و حتی در حال شروع چهار تقاطع غیرهمسطح دیگر هستیم.

وی بابیان اینکه هنر مدیریت، کار کردن در شرایط سخت است، تصریح کرد: علی‌رغم مشکلات دولت در اتمام پروژه‌های عمرانی، شهرداری بندرعباس به‌شدت در حال کار و باعث افتخارمان است که این موضوع با تلاش و سرعت بیشتر در حال انجام است و کسانی که اطلاع دقیقی ندارند از اظهارنظر شخصی خودداری کنند.

پس از توقف ساخت بازار ماهی فروشان،هیچ سرمایه‌گذار دیگری به بندرعباس ورود نکرده است

امینی‌زاده در خصوص وضعیت ساختمان جدید بازار ماهی‌فروشان بندرعباس، گفت: این پروژه قبل از زمان سکان‌داری‌ام در شهرداری آغاز شد و تمامی مراحل ساختش به‌صورت قانونی طی شد، همین پروژه بوده و در مرحله تجدیدنظر و بررسی مراجع قضایی قرار دارد و شهرداری تنها به‌عنوان شریک این پروژه خدماتی مطرح است و نقش دیگری ندارد اما باید به این موضوع توجه کنیم پس از توقف این پروژه هیچ سرمایه‌گذار دیگری به بندرعباس ورود نکرده است.

وی از بهره‌برداری کامل خور شیلات(نایبند) در هفته دولت سال جاری خبر داد و تصریح کرد: مطالعات این خور توسط شهرداری انجام‌شده بود که به دلیل بارندگی‌های پیاپی نیاز به برخی اصلاحات داشت که این موضوع انجام‌شده و امیدواریم این خور در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

شهردار بندرعباس در پایان در خصوص خور گور سوزان نیز گفت: این خور توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در حال انجام است اما شهرداری بندرعباس مطالعاتی در این خصوص انجام داده و باید اعلام کنیم تا زمانی که مشکل فاضلاب این خور برطرف نشود، معضلات این خور حل ناشدنی است و این مهم کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز