آغاز همایش ملی ژئوپارک جزیره قشم با محوریت جنگل حرا، انسان – آینده

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۸:۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۴۹۳۶۵
آغاز همایش ملی ژئوپارک جزیره قشم با محوریت جنگل حرا، انسان – آینده
همایش ملی ژئوپارک جزیره قشم با نگاه به اهمیت اکوسیستم جنگل حرا، انسان و آینده و با هدف دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و عملی این ذخیره گاه زیست کره، با حضور شماری از متخصصان این حوزه از دانشگاه های معتبر کشور در مرکز بین المللی رشد قشم آغاز شد.
به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، مدیر گروه علوم کمیسیون یونسکو در ابتدای این همایش طی سخنانی گفت: حرا یا مانگرو گیاهانی به گیاهانی اطلاق می شود که از خشکی به دریا منتقل شده و چشم انداز زیبایی از اجتماعات خاص را در مناطق گرمسسیری ساحلی به نمایش گذاشته اند.

مهین گزانی با اعلام اینکه جنگل های حرا در 116 کشور و با وسعتی معادل 15 میلیون هکتار گسترش پیدا کرده اند، افزود: جنگل های حرا دارای بیش از 60 گونه درختی و درختچه ای هستند و در ایران حرا و چندل جزو مهمترین گونه های گیاهی مانگرو می باشند.

وی ادامه داد: استان های هرمزگان با 19 هزار و 381 هکتار، سیستان و بلوچستان با 672 هکتار و استان بوشهر هم با 476 هکتار دارای بیشترین مناطق دارای جنگل حرا در کشور هستند.

مدیر گروه علوم کمیسیون یونسکو از اثرات مثبت جنگل های حرا در تثبیت رسوبات و کنترل فرسایش ساحلی، مهمترین زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان و پستانداران، تفرج و گردشگری، استفاده آموزشی و پژوهشی، حفظ ذخایر ژنی گیاهی و جانوری و معیشت جوامع محلی به عنوان مهمترین ارزش ها و کار کردهای سیستم اکولوژیکی جنگل های حرا نام برد.

به گفته وی، با توجه به اینکه ژئوپارک قشم مراحل پایانی پیوستن به شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو را طی می کند، جنگل های مانگرو (حرا) هم که قرار است تحت مدیریت ژئوپارک در آید از موقعیت ارزشمندی از نگاه ملی، منطقه ای و بین المللی برخوردار خواهد شد.

گزانی یادآور شد: کنفرانس عمومی یونسکو در 38 امین اجلاس خود در آبان ماه سال گذشته رسما شبکه های جهانی ژئوپارک ها را به برنامه بین المللی خود الحاق کرد و برنامه ژئوپارک ها به یونسکو ملحق شد و براین اساس روز 26 جولای مطابق با پنجم مرداد ماه به عنوان روز جهانی حفاظت از اکوسیستم های مانگرو (حرا) نامگذاری شد.

وی با تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای برگزاری با شکوه این همیاش ملی، اظهار امیدواری کرد که جشن الحاق دوباره ژئوپارک قشم به مجموعه ژئوپارک های جهانی یونسکو را تا پایان امسال در این جزیره زیبا برگزار کنیم.

پس از سخنان دکتر مهین گزانی، ایمان سوری نژاد عضو هیات علمی و رئیس پژوهشکده منطقه حرا دانشگاه هرمزگان، احسان کامرانی عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان، راضیه لک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، افشین دانه کار عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان هرمزگان نیز با حضور در جایگاه، در زمینه همایش ملی ژئوپارک جزیره قشم پیرامون اکوسیست جنگل حرا مطالبی را ارائه کردند.

همایش ملی ژئوپارک جزیره قشم با محوریت "جنگل حرا، انسان و آینده"، به همت سازمان منطقه آزاد و با حضور جمعی از محققان و اساتید دانشگاهی طی دو روز (دوشنبه و سه شنبه اول و دوم شهریور) همزمان با سالروز تولد ابوعلی سینا حکیم و فیلسوف بنام کشورمان در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز