برای نخستین بار در کشور اجرا شد:

استفاده از فن آوری "واترباکس "در بیابان های بندرلنگه در دولت تدبیر و امید

۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۸:۵۹:۱۶
کد خبر: ۴۵۲۳۰۹
استفاده از فن آوری واترباکس در بیابان های بندرلنگه  در دولت تدبیر و امید
در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری دربخش اقتصاد مقاومتی ،اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان ،طرح بیابانزدایی در روستای "ارمک "شهرستان بندرلنگه بااستفاده از دستگاه های واترباکس اجرا شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،این طرح که روز گذشته  اجرا شد،25دستگاه واترباکس  بصورت آزمایشی در هفته دولت در سطح یک هکتار مورد استفاده قرار گرفت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان در زمینه اجرای این طرح گفت: این فن آوری واترباکس در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در مصرف آب برای اولین بار در اراضی بیابانی استان هرمزگان در هفته دولت در سطح یک هکتار اجرا شده است.

پوربلیغی گفت:در اجرای این طرح گونه های بومی چوچ،مغیر،کهور ایرانی و کرت محلی وکنار کاشته شد.

وی افزود:برای اولین بار باتوجه به اینکه ماسه بادی در اراضی بیابانی بندرلنگه نبوده است،گونه سمرپاکستانی حذف شده است و از گونه های محلی استفاده می شود.

پوربلیغی گفت: از آنجایی که استان هرمزگان دارای 3١8هزار هکتار کانون بحران فرسایشی بادی است وبرای احیای این اراضی نیاز به درختکاری است وباتوجه  خشکسالی وکمبود منابع آب با مشکل جدی مواجه هستیم،  لذا استفاده از این فن آوری که در30کشور دنیا رواج دارد ،برای نخستین بار در کشور در استان هرمزگان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت:باتوجه به خشکسالی هجده ساله اخیر وکمبودآب  در استان و لزوم اجرای طرح هایی با مصرف کمتر آب ،استفاده از این دستگاه بهترین گزینه بنظر می رسد.

پوربلیغی  در خصوص ویژگی های این دستگاه گفت: دستگاه واترباکس که گنجایش ذخیره سازی ١5لیتر آب را دارد و در طول سال فقط یک بار این  دستگاه پراز آب می شود وآب موردنیاز نهال از رطوبت هوا و شبنم تامین می گردد.در واقع استفاده بهینه ازرطوبت در اراضی بیابانی ساحلی استان می باشد.

وی گفت: در صورتیکه این پروژه در پایان سال با موفقیت مانند سایر کشورها همراه باشد،از این پس در کلیه پروژه های جنگلکاری و بیانزدایی ازاین شیوه استفاده می شود.

وی گفت :این دستگاه تاده سال قابل استفاده می باشد که پس از سال چهارم که نهال با شرایط اکولوژیکی منطقه سازگار شد،  این دستگاه به مکان دیگری انتقال می یابد و درون آن نهالکاری می شود و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

وی گفت:اجرای طرح های بیابانزدایی با روش های آبیاری سنواتی هرهکتار سیزده میلیون تومان  در طول  چهار سال تا ساز گاری گیاه با محیط هزینه دربردارد در صورتی  که با استفاده از فن آوری واترباکس در چهارسال    چهارمیلیون تومان هزینه دارد .از طرفی مصرف آب نیز به شدت کاهش می یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز