دکتر جادری در ستاد سرشماری استان:

سرشماری تصویری واقع بینانه از جامعه ارائه می دهد/تمامی دستگاه ها مکلف به تامین امکانات و تجهیزات سرشماری هستند

۱۳۹۵/۰۶/۲۰ - ۱۸:۵۹:۵۰
کد خبر: ۴۵۵۴۱۹
سرشماری تصویری واقع بینانه از جامعه ارائه می دهد/تمامی دستگاه ها مکلف به تامین امکانات و تجهیزات سرشماری هستند
استاندار هرمزگان گفت: سرشماری موجب می شود تصویری واقع بینانه از جامعه به دست آوریم.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، دکتر جاسم جادری در نشست ستاد سرشماری استان هرمزگان با تاکید بر اهمیت آمار و سرشماری، عنوان کرد: برنامه ریزی نیازمند آمار صحیح است تا بدانیم در زمینه های مختلف چه نیازهایی داریم و سرشماری موجب می شود تصویری واقع بینانه از جامعه به دست آوریم.

وی ادامه داد: بر این اساس آمارگیری و سرشماری کار بسیار بزرگی است که به تنهایی توسط دولت قابل انجام نیست و مردم باید در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

استاندار هرمزگان با اشاره به برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن در مهر و آبان ماه سال جاری، افزود: براساس دستور رئیس جمهوری، تمامی نهادها و سازمان ها و وزارتخانه ها مکلف شده اند، نیروی انسانی، خودرو و سایر تجهیزات مورد نیاز را برای سرشماری اختصاص دهند و در این راستا همه دستگاه هایی اجرایی استان هرمزگان باید امکانات مورد نیاز را در اختیار مرکز آمار قرار دهند.

جادری تصریح کرد: در این دوره برای اولین بار قرار است سرشماری علاوه بر مراجعه حضوری، به صورت اینترنتی هم انجام شود که این کار دارای مزیت های فراوانی است و در بسیاری موارد موجب صرفه جویی می شود.

وی اضافه کرد: در ادارات نیاز است کارکنان ترغیب شوند تا به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کنند و همچنین اطلاع رسانی لازم در سطح شهرها و روستاها انجام شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه این سرشماری مبنای برنامه ریزی پنج سال آینده کشور است، اظهار داشت: اگر بتوانیم آمار و اطلاعات دقیق به دست آوریم می توانیم برنامه ریزی صحیح و درستی داشته باشیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز 20 ساله با کمک این آمار می تواند اجرایی شود.

مرحله اول سرشماری نفوس و مسکن به صورت اینترنتی از سوم مهر آغاز می شود

مدیر ستاد اجرایی سرشماری نفوس و مسکن استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: مرحله اول سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ به صورت اینترنتی از سوم مهر ماه همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان آغاز می شود و مردم می توانند با مراجعه به سایت سرشماری نفوس و مسکن اطلاعات خانوار و مسکن را وارد کنند.

صالح دریانورد با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سازمانها و ادارات برای اطلاع رسانی، عنوان کرد: زمان ثبت نام دانش آموزان در مدارس بهترین فرصت برای اطلاع رسانی خانواده ها جهت ثبت نام از طریق سامانه سرشماری و نفوس مسکن است. همچنین دهیاری ها و شوراهای روستایی هم می تواند در اطلاع رسانی و تشویق مردم برای ارائه اطلاعات سرشماری از طریق اینترنت تاثیرگذار باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هرمزگان خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی نفوس، شمارش همه‌ی افراد یک کشور و ثبت برخی از خصوصیات هر یک از افراد به طور جداگانه است. در برخی از سرشماری‌ ها، علاوه بر شمارش افراد و ثبت خصوصیات آنان، اطلاعاتی نیز درباره‌ی مسکن خانوارها و تسهیلات آن گردآوری می‌شود .

وی با بیان اینکه شمارش دقیق خانوارها و افراد، مهم ترین هدف سرشماری است، اظهارداشت: اولین سرشماری در سال ۱۳۳۵ و طی دوره های ده ساله در کشور انجام گردید، در سال ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه هیئت وزیران فاصله زمانی اجرای سرشماری ها از ده به پنج سال کاهش یافت و از سال ۱۳۹۰ نیز هر ۵ سال یک بار اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور است که از چهارم مهر ماه ۱۳۹۵ در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی در تشریح ویژگی های سرشماری سال ۹۵ ابرازداشت: افزایش سرعت تکمیل کاهش سوالات پرسشنامه، کاهش اقلام آماری، افزایش زمان سرشماری، استفاده از فایل پشتیبان و استفاده از داده‌های ثبتی دستگاه های اجرایی یکی از ویژگی های سرشماری و نفوس مسکن سال ۹۵ است.

دریانورد با بیان درخواست های ستاد اجرایی سرشماری و نفوس مسکن سال ۹۵ بیان داشت: بسیج تمام توان دستگاه های اجرایی استان به منظور اجرای مطلوب طرح ملی سرشماری تمام توان خود را بسیج کنند.

وی همچنین خواستار ابلاغ دستورالعمل به دستگاه های اداری استان به منظور الزام کارکنان  به ثبت نام اینترنتی، ابلاغ بخشنامه به کلیه مدارس جهت ثبت نام اینترنتی خانوار دانش آموزان شد.

دریانورد اظهارداشت: دو مکان در هر شهرستان با اینترنت خاص (تعرفه و سرعت مناسب) با نظر ستاد سرشماری استان جهت ثبت نام اینترنتی خانوارها تعیین شود.

وی عنوان کرد: به تمام ارگانها و خانواهای نظامی تحت فرماندهی جهت ثبت نام اینترنتی و همکاری با پرسشگران و  همچنین معرفی یک رابط به ستاد سرشماری استان ابلاغ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هرمزگان خواستار ابلاغ بخشنامه به بهورزان، مروجان کشاورزی و مدیران مدارس در جامعه روستایی جهت ثبت نام اینترنتی خانوارها با کمک گرفتن از سامانه های اطلاعات جمعیتی دستگاه ها شد.

نظر شما