اجرای ۲۲ پروژه محیط زیستی در قشم / ایجاد صندوق حفاظت از تنوع زیستی "دره شوری" برای خاور میانه در جزیره

۱۳۹۵/۰۶/۲۳ - ۱۰:۰۵:۴۹
کد خبر: ۴۵۶۳۷۲
اجرای ۲۲ پروژه محیط زیستی در قشم / ایجاد صندوق حفاظت از تنوع زیستی دره شوری برای خاور میانه در جزیره
معاون فرهنگی، اجتماعی وگردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از ایجاد صندوق حفاظت از تنوع زیستی این سازمان برای خاورمیانه با گنجاندن نام "بیژن فرهنگ دره شوری" به عنوان بناینگذار مدیریت محیط زیست و ژئوپارک این منطقه خبر داد.
به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، فرزین حقدل با بیان این مطلب گفت: صندوق حفاظت از تنوع زیستی با هدف حمایت از محققان و متخصصان حوزه حفاظت از تنوع زیستی فعالیت خود را تا پایان امسال در منطقه آزاد قشم آغاز خواهد کرد.

وی افزود: برای گرامیداشت خدمات ماندگار پیشکسوت حفاظت از تنوع زیست کشورمان و بناینگذار مدیریت محیط زیست و ژئوپارک قشم، نام این صندوق را به عنوان "صندوق حفاظت از تنوع زیستی دره شوری برای خاور میانه" انتخاب کرده ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: هدف اصلی این صندوق حمایت از طرح هایی است که در سطح خاورمیانه و در سه شاخه تحقیقات مرتبط با تنوع زیستی، آموزش جوامع محلی و آموزش کودکان با محوریت حفاظت از تنوع زیستی طراحی و اجرا خواهد شد.

به گفته وی، همه علاقمندان به این موضوع از تمام کشورهای خاورمیانه می توانند پیش نویس طرح های خود را پس از فراخوانی که به زودی اعلام خواهد شد به دفتر این صندوق در مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ارسال نمایند.

حقدل ادامه داد: تیم داوری این صندوق با بررسی طرح های دریافتی بر حسب موضوع، بخشی از هزینه های اجرای سه طرح برگزیده در هر شاخه را متقبل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه حفظ محیط زیست از مهمترین اهداف سازمان منطقه آزاد قشم است، گفت: توسعه و رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای منطقه به قیمت تخریب چشمگیر محیط زیست آن مناطق تمام می شود اما سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان متولی یک منطقه باثبات اقتصادی با ایجاد صندوق حمایت از تنوع زیستی دره شوری برای خاورمیانه، توجه ویژه ای به حفاظت از محیط زیست در سطح این منطقه دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از 22 پروژه حمایت شده توسط برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیستی جهانی وابسته به برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران (UNDP/GEF/SGP) با هدف توانمند سازی جامعه محلی در راستای حفظ محیط زیست جزیره قشم به عنوان بخش مهمی از فعالیت های انجام شده در قشم نام برد.

وی ادامه داد: مدیریت محیط زیست قشم از سال 1379 تاکنون همچنین با متخصصان برجسته بین المللی و ارگان های جهانی همچون اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، دانشگاه های مختلف جهانی و دانشمندان مطرح علوم طبیعی در دنیا در راستای حفاظت از تنوع زیستی همکاری داشته است.

حقدل اظهار کرد: تاسیس شورای عالی ارزیابی محیط زیست قشم متشکل از اساتید برجسته محیط زیست کشور با هدف رسیدگی تخصصی تر به مسائل محیط زیستی طرح های صنعتی جزیره قشم نیز از دیگر اقداماتی است که توسط مدیرت محیط زیست قشم طی 15 سال گذشته انجام شده و این نشان از اهمیت این حوزه در سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم دارد.

وی گفت: ایجاد رابطه مستمر و سازنده با جامعه محلی و استفاده از دانش بومی برای حفاظت از طبیعت، ثبت سه منطقه حفاظت شده دریایی، شش منطقه حفاظت شده خشکی با عنوان اثر طبیعی – ملی، ساماندهی اکوتوریسم در در اکوسیستم های حساس دریایی وساحلی همچون ذخیرگاه زیست کره حرا، آثار طبیعی - ملی خلیج دلفین ها و ساحل تخم گذاری لاک پشت ها بخش دیگر ادامات انجام شده توسط مدیریت محیط زیست قشم می باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از تدوین متون و گزارشات علمی در زمینه وضعیت حفاظتی تنوع زیستی در جزایر قشم، هرمز، هنگام و لارک و نهایتا ساماندهی صنایع این منطقه جهت کم کردن آثار منفی محیط زیست به عنوان دیگر نتیایج اقدامات مدیرت محیط زیست قشم برای حفاظت از تنوع زیستی در این منطقه نام برد.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با داشتن ظرفیت های فراوان محیط زیستی بهعنوان یکی از شهرستان های استان هرمزگان در جنوب ایران قرار دارد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز