طی آیینی به مناسبت هفته ملی دریانوردی؛

۶۵ دریانورد و فعال حوزه دریایی در هرمزگان تجلیل شدند

۱۳۹۵/۰۷/۱۳ - ۰۹:۵۱:۲۵
کد خبر: ۴۶۵۲۶۳
۶۵ دریانورد و فعال حوزه دریایی در هرمزگان تجلیل شدند
در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که امسال به شکلی متفاوت در مهمانسرای بندر شهید رجایی برگزار شد، بالغ بر 65 نفر فعالان صنعت دریانوردی در استان هرمزگان مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، در آیین بزرگداشت روز جهانی دریانوردی که خاتمه بخش ویژه برنامه های هفته ملی دریانوردی در استان هرمزگان بود و حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید، علاوه بر نخبگان و پیشکسوتان صنوف مختلف دریایی استان، چندتن از مدیران کل دستگاه های اجرایی، اعضای شورای حمل و نقل استان و فرماندهان ارگان های نظامی دریایی حضور داشتند.

این آیین پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء حوالی ساعت 19 شامگاه شنبه دهم مهرماه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. پس از آن، " اسفندیار جلیلیان " شاعر آیینی  شاغل در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی شعری در رثای امام حسین (ع) قرائت کرد. در ادامه نیز، سه نماهنگ زیبا با موضوع محرم، مروری تصویری بر جشن های روز جهانی دریانوردی از سال 72 تاکنون و گرامیداشت یاد شهدای دریانورد پخش شد.

انتقال گونه های دریایی از طریق آب تعادل کشتی ها؛ ویرانگرترین عامل

"مهدی نوفرستی" معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت هفته ملی دریانوردی در این استان ضمن خیرمقدم به مهمانان شرکت کننده در این مراسم، به تبیین ابعاد مختلف اهمیت صنعت دریانوردی در جهان و ایران  و چالش های این حوزه پرداخت.

وی با اعلام اینکه 70 درصد مجموع ارزش کالاهای تجاری و 80 درصد حجم کالاهای جهان از طریق بنادر جابجا می شود، اظهار داشت: علیرغم وابستگی بخش اعظمی از مردم جهان به صنعت حمل و نقل دریایی، متاسفانه این صنعت کلیدی هنوز نتوانسته نقش خود را برای مردم تبیین کند.

نوفرستی در ادامه برخی چالش های عمده صنعت دریانوردی را نیز برای حضار تشریح کرد و افزود: مهم ترین چالش این صنعت، ایجاد آلودگی نفتی و تبعات منفی بر زیست بوم دریایی است.

 معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ویرانگرترین عامل تهدید کننده محیط زیست دریایی را انتقال گونه های دریایی از طریق آب تعادل کشتی ها عنوان کرد و گفت: این مساله در صورتی که به طور جدی کنترل نشود، به صنعت ماهیگیری و ذخایر زیستی دریایی آسیب وارد می کند.

این مقام مسئول برخی اقدامات مجموعه بنادر استان در زمینه مقابله با آلودگی های دریایی را نیز تشریح کرد و بیان داشت: به عنوان مثال طی سال جاری حدود 10 فروند کشتی در این زمینه توقیف شده است.

وی همچنین از انتقال حشرات، پروانه ها و گونه های دیگر جانوری از طریق کانتینرها به عنوان یک چالش دیگر یاد کرد و اظهار داشت: این مساله که از طرف سازمانی جهانی فائو نیز مطرح شده، نیازمند اقدامات کنترلی شدید است که بازرسی های ویژه ای را می طلبد.

نوفرستی از الزامات سازمان جهانی دریانوردی در زمینه توسعه پایدار سخن به میان آورد و ابراز امیدواری کرد، اداره کل بنادر با همکاری دیگر دستگاه های متولی از جمله محیط زیست و شیلات بتوانیم چالش های زیست بوم دریایی را کنترل و مدیریت نماییم.   

شعار سال میلادی آینده؛ مردم، بنادر و کشتی

"اسماعیل مکی زاده" رییس اداره حفاظت و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و دبیر ستاد بزرگداشت هفته ملی در این استان، پیام "کی تاک لیم" دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی(IMO ) به مناسبت 29 سپتامبر(روز جهانی دریانوردی) را برای حضار قرائت کرد.

در پیام دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی، شعار روز جهانی دریانوردی در سال آینده میلادی(۲۰۱۷ ) «مثلت ارتباطیِ مردم، بنادر و کشتی» اعلام شده و ایجاد فرصت‌های همکاری با کشورهای توسعه یافته و روبه توسعه، بنادر خصوصی و عمومی، بخش کشتیرانی و حمل و نقل با هدف شناسایی و ارتقاء بهترین روش های ممکن و نیز ایجاد پل های ارتباطی بین بخش های مختلف دیگر را به عنوان یک ضرورت دانسته است.

دبیرکل IMO اهداف این سازمان را در سال ۲۰۱۷ در سه موردِ اصلی خلاصه کرده است: نخست، توسعه همکاریِ نزدیک بین بنادر و شناورها که امری اجتناب ناپذیر است، دومین هدف این سازمان در سال ۲۰۱۷ میلادی به افزایش استاندارهای جهانی و تعیین قوانین برای ایمنی، امنیت، کارایی بنادر و مقامات ساحلی و بندری اختصاص دارد و سومین هدف اصلی IMO استانداردسازیِ عملیات بنادر از طریق تشخیص و توسعه بهترین روش های راهنمایی و مواد آموزشی است

پایان بخش این مراسم که تا حوالی ساعت 21:30 شامگاه شنبه، دهم مهرماه ادامه داشت، تجلیل از خانواده معظم شهدای دریایی و بندری و تقدیر از بالغ بر 25 صنف دریایی و پرسنل برگزیده ارگان های دریایی استان هرمزگان بود که بیش از  65 نفر در رشته های مختلف با اهدای لوح سپاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز