بررسی علمی گونه های نادر کوسه ماهیان با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم/قرارگرفتن۱۲ گونه کوسه ماهی در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت

۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۰۷:۵۳:۰۲
کد خبر: ۴۶۶۶۴۳
بررسی علمی گونه های نادر کوسه ماهیان با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم/قرارگرفتن۱۲ گونه کوسه ماهی در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلاتی کشور و مدیر گروه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از بررسی علمی گونه های نادر و در معرض انقراض کوسه ماهی ها با مشارکت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، فریدون عوفی گفت: از طریق DNA نمونه های کوسه ماهیان کار تحقیقاتی با مشارکت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، موسسه تحقیقات شیلاتی کشور، گروه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و خانم ریما ژابادو نایب رئیس گروه تخصصی کوسه ماهیان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون 90 نمونه اره از گروهی از ماهیان غضروفی موسوم به اره ماهیان از حوزه جنوبی خلیج فارس ( حوزه دریایی امارات) و 50 نمونه از حوزه شمالی خلیج فارس و تنگه هرمزبا هدف بررسی علمی جمع آوری شده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلاتی کشور اعلام کرد: اهمیت حفاظت از آبزیان به ویژه گونه های در معرض خطر و گونه های حساس و آسیب پذیر مورد توجه مجامع جهانی و سازمان های متولی در ایران است و همه ملزم به تبعیت از قوانین و مقررات جهانی برای حفاظت از این گونه ها هستیم.

وی با اعلام اینکه هم اکنون 12 گونه از کوسه ماهیان در لیست قرمز (خطر انقراض) قرار دارند، ادامه داد: تمام گونه های اره ماهیان در لیست قرمز قرار دارند و علیرغم اینکه بیشترین پراکنش اره ماهیان در سواحل شمالی خلیج فارس(آب های ایران) قرار دارد اما خوشبختانه طی یک دهه گذشته هیچ گزارشی از صید اینگونه آبزیان در آب های ایران ثبت نشده است.

مدیر گروه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به نقش کمرنگ بیماری های انگلی و تهدیدات زیستی در زمینه تهدیدی برای کوسه ماهیان، گفت: بهره برداری ناخواسته و غیرهدف از کوسه ماهیان مهمترین تهدید این آبزیان توسط بهره برداران و صیادان بشمار می رود.

وی ادامه داد: برای کاهش تهدیدات انسانی کوسه ماهیان، می بایست نشست های تخصصی وهمفکری جامع برای ارائه راهکاری یکپارچه با رویکرد تحقیقاتی و علمی در راستای حفاظت از گونه های در معرض خطر آبزیان با مشارکت جوامع محلی و صیادان به صورت جدی و مستمر برگزار شود.

عوفی، اقدام مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم را در برگزاری کارگاه آموزشی کوسه ماهیان و سپر ماهیان در  پارک زیست فناوری خلیج فارس درجزیره  قشم را که جمع زیادی از صیادان، جوامع محلی، دانشگاهیان و همچنین ادارات مرتبط با حوزه دریا حضور داشتند را بسیار مهم توصیف کرد و خواستار ادامه این کارگاه ها بر روی گونه های مختلف آبزیان شد.

به گفته این محقق حوزه شیلات، 92 گونه کوسه ماهی در خلیج فارس، تنگه هرمز و بخشی از خلیج عمان شناسایی شده اند که از نظر ویژگی های رفتاری، تغذیه، تولید مثل و حتی مساله مهاجرت با یکدیگر متفاوت هستند و سازمان های جهانی متولی مانند اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت( IUCN) و کنوانسیون گونه های مهاجر (CMS) براساس استاندارد این تعداد را به شش گروه طبقه بندی کرده اند که کار تحقیقاتی براساس ویژگی های زیستگاهی آنان دنبال می شود.

عوفی ایجاد مثلث "پژوهشگران، مدیران اجرایی و جوامع محلی" را مهمترین عامل برای نتیجه گیری از فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانست و تاکید کرد: برای دستیابی به نتیجه مطلوب در حوزه تحقیقات باید هر سه ضلع این مثلث در کنار هم قرار گیرند.

بنا به این گزارش، کارگاه آموزشی "کوسه ماهیان و سپر ماهیان خلیج فارس" با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با حضور آقای مهندس مومنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، خانم دکتر فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور، آقای دکتر حسین زاده صحافی معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، دکتر ریما ژابادو مهمان ویژه سازمان منطقه آزاد قشم و نایب رئیس گروه تخصصی کوسه ماهیان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) روز سه شنبه 13 مهر ماه در پارک زیست فناوری خلیج فارس در منطقه آزاد قشم برگزار شد.

نظر شما