مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان:

عدم توجه به بافت های فرسوده زمینه را برای مشکلات فراهم می کند

۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۰۹:۳۳:۱۵
کد خبر: ۴۷۲۶۰۳
عدم توجه به بافت های فرسوده زمینه را برای مشکلات فراهم می کند
مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: عدم توجه به بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی علاوه بر مشکلات کالبدی می تواند زمینه ساز مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شود.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، دکتر ابراهیم رستم گورانی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای ما دارای بافت فرسوده و همچنین سکونتگاه های غیررسمی هستند، افزود: درحال حاضر حدود 8 شهر در استان هرمزگان دارای بافت های فرسوده هستند که محدوده های آنها مصوب شده است.

وی بیان داشت: برخی از این شهرها از جمله بندرعباس، میناب و حاجی آباد دارای طرح های مصوب هستند، اما به دلیل مسائل و مشکلات موجود زمینه اجرایی این طرح ها فراهم نشده است.

مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد، مفهوم بازآفرینی در راستای رفع مشکلات و معضلات این محلات مطرح شده که بر پایه مشارکت جامعه محلی برای سکونت گاه های فرسوده و غیررسمی استوار است.

گورانی اضافه کرد: تجربه نشان داده مداخله در بافت های فرسوده بدون مشارکت ساکنان امری محال به نظر می رسد که در این راستا توجه به نیازها، خواسته ها و همکاری و همراهی ساکنان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی، امروزه ساکنان به این نتیجه رسیده اند که وجود خدمات جهت گذران زندگی در این محلات از اولویت های اساسی است و خدماتی مانند بهداشت، آموزش، خدمات فرهنگی، مذهبی، ورزشی و پارک ها و فضای سبز می تواند در راستای تکامل برنامه ها و طرح هایی که جهت این بافتها انجام شده و با مشارکت ساکنان شهرهای استان وارد عمل شده موثر واقع شود.

مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: بافت تاریخی و قدیمی شهرهای کشورکه در اغلب موارد هسته اولیه و اصلی آن شهرها را تشکیل می دهد از یک طرف جزء میراث فرهنگی و تاریخی آن شهرها محسوب شده و حفظ ، بهسازی کالبدی و توانمندسازی عملکردی آنها اجتناب ناپذیر می باشد و از طرف دیگر اغلب این بافت ها با گذشت زمان و عدم توجه و نگهداری مناسب، دچار فرسودگی و اضمحلال کالبدی و عملکردی می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، بتوانیم در دولت تدبیر و امید، رویکردهای مشارکت جویانه، اولویت بخشی به ایمن سازی محلات و اصالت بخشی و هویت بخشی به محلات در دستور کار قرار دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز