پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی:

ظرفیت های بکر ایران بهشتی برای سرمایه گذارا ن داخلی و خارجی است

۱۳۹۵/۰۸/۱۱ - ۱۰:۱۹:۵۵
کد خبر: ۴۷۶۹۶۳
ظرفیت های بکر ایران بهشتی برای سرمایه گذارا ن داخلی و خارجی است
پیمان قربانی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در کیش گفت: از دیدگاه بانک مرکزی ایران، ایجاد ثبات و آرامش مهم ترین اصل برای رشد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران ضمن اشاره به نواسانات و عدم پیش بینی پذیری نرخ ارز، عنوان کرد: تا قبل از سال 92 نرخ تورم بالای 45 درصد بود ولی این رقم در سال 92 به 40 درصد رسید.

وی افزود: خوشبختانه با سیاست های پولی و مالی انضباطی که دولت در پیش گرفت، این تورم کاهش پیدا کرد و در چند ماه اخیر محدوده نرخ ارز تک رقمی شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه گفت: بر اساس آخرین رقمی که در مهر ماه برای نرخ ارز ارائه شد، این رقم به 7/8 در صد و نرخ تورم تولید کننده هم حدود 5/3 در صد رسیده است که در مجموع  دستاورد چشمگیری در این زمینه به دست آوردیم و محافل خارجی و داخلی به آن اذعان دارند.

وی یاد آور شد: این دستاورد برای این مهم است که ما برای داشتن یک بازار با ثبات و تک رقمی حتما باید نرخ تورم پایین داشته باشیم تا بتوانیم از ارزش پول ملی و ثبات بازار ارز خوب دفاع کنیم. کشور نمی تواند با سیاست هایی اداره شود که نرخ تورم بالا داشته باشد. خوشبختانه زمینه مناسب برای داشتن نرخ تورم پایین نیز مهیا شده است.

قربانی با بیان اینکه مبارزه ما با تورم به عنوان بی توجهی به بحث رشد اقتصادی نبوده، اذعان داشت: ایده ای که بانک مرکزی دنبال کرده، ایده تورم زدایی کم هزینه بوده است تا بتواند از مجرای انتظارات، تورم را با سیاست های مناسب کاهش و همزمان رشد اقتصادی افزایش دهد.

وی خاطر نشان ساخت: در سال 93 علی رغم کاهش 1/19 درصدی نرخ تورم، کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بود  اما در سال 94 با اینکه بانک مرکزی نگذاشت بازار ارز بی ثبات شود، به واسطه شک شدید کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی کشور لطمه دید.

قربانی با بیان اینکه در سال 94 از ذخائر ارزی به خوبی محافظت کردیم، عنوان کرد: ایران تنها کشور در منطقه بود که توانست با حفظ ذخائر خودش کمترین تنزل را در ارزش پول ملی را داشته باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی  ضمن اشاره به اینکه از سال گذشته با سیاست هایی که به کار گرفته شده، فعالیت های اقتصادی در حال رشد است، گفت: رشد فصل اول ما، 4/5 درصد بود که عمدتا در خصوص بحث نفت بود. ولی دولت و بانک مرکزی سیاست هایی را در پیش دارند که بتوانیم برای سال آینده  با ظرفیت نفتی کمتر، در بخش غیر نفتی، رشد مناسب و خوبی داشته باشیم.

 همچنین وی فعالیت های پسا برجام را حرکت هایی مثبت خواند و گفت:  بانک مرکزی حدود 614 روابط کارگزاری بر قرار کرده است که البته ما در خصوص همکاری با بانک های بزرگ اروپایی نگرانی هایی داریم که در تلاش برای رفع این نگرانی ها هستیم.

قربانی در ادامه گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده که دسترسی بهتری به ذخائرمان  داریم.  در راه حل و فصل آن مطالبات معوقه و دریافت خطوط فاینانس بلند مدت و میان مدت با بیمه های صادراتی  و بانک ها مذاکرات خوبی انجام دادیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه ایران تنها کشوری است که به صورت بکر در منطقه بهشتی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تلقی می شود، یاد آور شد: در بعد سرمایه گذاری شاهد این هستیم که دراین چند سال، سرمایه گذاری خارجی در کشور  تضعیف شده است اما امید داریم با ظرفیت های موجود و مناسب و با سیاست های پیش رو، بتوانیم حرکت خوبی در این بخش داشته باشیم.

وی در پایان گفت: نسبت بدهی های خارجی کشور مان به صادرات کالاهایمان حدود 5/3 درصد است. برای سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی ظرفیت مناسب و خوبی در کشور وجود دارد.

گفتنی است، سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور از 10 تا 13 آبان در جزیره کیش برپاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز