رشد گردشگری نیازمند توسعه اقامتگاه ها در کشور است

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۰:۵۶:۴۵
کد خبر: ۴۷۷۵۷۰
رشد گردشگری نیازمند توسعه اقامتگاه ها در کشور است
رئیس گروه مالی گردشگری با اشاره به کمبود زیرساخت های گردشگری در کشور گفت: برای توسعه این بخش باید اقامتگاه ها را در کشور گسترش دهیم.
به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، مهدی جهانگیری در همایش بین المللی سرمایه گذاری و توسعه ایران ضمن تاکید بر اهمیت رفع تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت: امروز که تحریم ها با همت دیپلماسی و تلاش مردم و سیاستمداران رفع شده و ادبیات و گفتمان ما با دنیا تغییر کرده فصل نوینی برای توسعه اقتصادی کشور ایران گشوده شده است.

وی با اشاره به مزیت های مختلف اقتصاد ایران برای جذب سرمایه گذار اظهار کرد:  قطعا کشوری که در یک دوره طولانی از رکود برخور دار بوده امروز باید شرایط را برای توسعه سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی فراهم کند. 

رئیس گروه مالی گردشگری با اشاره به گزارش موسسه جهانی مکنزی بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که موسسه جهانی مکنزی نسبت به این اقتصاد نو ظهور انجام داده است، ایران را در 20 سال آینده آماده یک سرمایه گذاری 5/3 تریلیون دلاری می بیند که یک سوم آن سرمایه گذاری خارجی است.

جهانگیری، مزیت ها و پتانسیل ایران را در حوزه جذب سرمایه گذاری گردشگری بسیار بالا خواند و تاکید کرد: ما در کشورمان نیاز به خلق مزیت نداریم لذا باید شرایط را برای یک رشد 8 در صدی که در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده آماده کنیم.

وی پیشرفت های انجام شده طی مدت زمان پسا بر جام را مثبت خواند و اظهار کرد: ما امروز در فضای کسب و کار با همه تلاش هایی که رخ داده توانسته ایم رتبه 118 را از بین 189 کشور کسب کنیم. همچنین در حوزه رقابت پذیری رتبه 74  را داریم البته نمی توان گفت که هنوز در جایگاه مورد نظر خود قرار داریم زیرا هنوز جای رشد و کار بسیاری وجود دارد.

 رئیس گروه مالی گردشگری نیاز به ایجاد ساز و کارهای تازه در حوزه سرمایه گذاری را یک نیاز خواند و گفت: اگر بخواهیم بر اساس سند چشم انداز که در آن اظهار شده ما باید در پایان دوره به 20 میلیون توریست برسیم و یک درآمد 25 میلیارد دلاری داشته باشیم برسیم، طبیعی است که نیازمند ساز و کارهای مهم در این بخش هستیم.

جهانگیری با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت ها در حوزه گردشگری گفت: ما امروز دارای زیرساخت های لازم گردشگری نیستیم تا جایی که کلان شهری چون تهران با جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر تنها 8 هتل 5 ستاره دارد این در حالی است که استانبول و دوبی با همین جمعیت نزدیک به 80 هتل 5 ستاره دارند.

وی تاکید کرد: قطعا برای توسعه بخش های گردشگری ما نیازمند توسعه اقامتگاه هستیم. برخی از اماکن تاریخی ما قابلیت تبدیل به اماکن اقامتی را دارند که خود یک جذابیت گردشگری هستند. 

رئیس گروه مالی گردشگری برجام را نقطه عطفی برای رشد اقتصادی کشور خواند و گفت: ما باید با خرابی هایی که در دوران تحریم رخ داده ابتدا از درون خود سازی کنیم لذا  رفع مقررات های دست و پا گیر و فرایندهای طولانی که در توسعه سرمایه گذاری است، باید در اولویت نخست قرار گیرد تا بتوانیم شرایط را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کنیم.

جهانگیری تک نرخی شدن ارز را یکی از عوامل مهم در جذب سرمایه گذار خواند و بیان کرد: تک نرخی شدن ارز یکی از جدی ترین دغدغه های فعالان و سرمایه گذاران است که ثبات آن می تواند، شرایط بهتری را فراهم کند. 

وی صنعت گردشگری را بخش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال خواند و گفت: صنعت گردشگری ما می تواند اشتغال را به عنوان بزرگترین دغدغه کشور ایجاد کند. یعنی ما می توانیم در یک دوره 140 هزار شغل در حوزه صنعت گردشگری ایجاد کنیم اما برای تحقق این امر لازم است که شرایط و مقررات را کوتاه کنیم و ساختار مالی را برای جذب منابع خارجی فراهم کنیم.

نظر شما