عضو شورای شهر بندرعباس :

درد تحقیر بسیار طاقت‌فرساتر از درد و رنج بیماری است

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۸:۴۸:۱۶
کد خبر: ۴۷۸۹۶۴
درد تحقیر بسیار طاقت‌فرساتر از درد و رنج بیماری است
عضو شورای شهر بندرعباس گفت: باید تلاش کنیم تا بیماران هرمزگانی فقط تحمل درد را داشته باشند و تحقیر نشوند چراکه درد تحقیر بسیار طاقت‌فرساتر از درد و رنج بیماری است .

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،کیانوش جهانبخش در خصوص خدمات بیمارستان خصوصی در بندرعباس، افزود: متأسفانه نمی‌دانم چرا در استان‌هایی مانند یزد توسعه بیمارستان‌های خصوصی و ارائه خدمات به سمتی پیش رفته که مردم هرمزگان برای درمان به این استان سفر می‌کنند اما در هرمزگان پزشکان که درآمد مناسبی دارند به‌جای گام برداشتن در مسیر تخصصی‌شان به حوزه ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری علاقه بیشتری دارند .

این عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه این شرم‌آور است که مردم هرمزگان برای مداوا به استان‌های دیگر بروند و سختی راه و مشکلات سفر را تحمل کنند، خاطرنشان کرد: از طرفی توهین به پزشکان دلسوز و متخصصین بومی استان است که این اتفاق می‌افتد و برخی از متخصصین بومی در هرمزگان شهرت ملی دارند اما به دلیل نبود زیرساخت‌های درمانی به چشم نمی‌آیند .

جهانبخش با اشاره به اینکه گرچه حوزه‌ی بهداشت و درمان قابل‌احترام اما به لحاظ اعتباری و زیرساختی ضعیف است، اضافه کرد: ازآنجاکه هیچ‌چیز مهم‌تر از سلامتی مردم نیست و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید مطالبه و پیگیری خود در این زمینه را همسو کنند .

وی بابیان اینکه در این سال‌های اخیر به‌جز چند بیمارستان انگشت‌شمار سایر مراکز درمانی ارگانی یا دولتی هستند، خاطرنشان کرد: با مدیران چند بیمارستان خصوصی صحبت کردم که خوشبختانه با توجه به بیمه‌های تکمیلی و استقبال مردم از آن، شرایط ارتباطی مردم و این بیمارستان‌ها به دلیل کاهش پرداخت نقدی و پوشش بیمه‌ای بسیار مناسبت‌تر از گذشته شده است .

جهانبخش با اشاره به اینکه مشکل از جایی شروع می‌شود که تعامل مناسبی بین بیمه‌های پایه و تکمیلی درزمینه پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها به‌ویژه بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: بخش خصوصی خودگردان است و تابع شرایط درآمد و هزینه است و با این ناهماهنگی‌ها دچار مشکل می‌شود و عدم تزریق نقدینگی به‌موقع، درواقع عدم توسعه و تجهیز مناسب و به‌روزرسانی بیمارستان‌ها و خدمات ویژه را به دنبال دارد .

عضو شورای شهر بندرعباس در ادامه با اشاره به اینکه از طرفی برخی قراردادهای بیمه‌ای به‌ویژه در حوزه تکمیلی حالت انحصاری و رابطه‌ای پیداکرده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نوعی رانت یا روابط غیرمتعارف خارج از ضابطه منجر به بستن قراردادها می‌شود .

این فعال فرهنگی و اجتماعی بابیان اینکه در این مسیر باید با ارزیابی و نظارت دقیق بیمه‌هایی که خدمات مناسبی به بیمار ارائه نمی‌کنند و تعامل درستی با مراکز درمانی ندارند، از این چرخه حذف شوند، اضافه کرد: نکته دیگری که باعث عدم توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی شده است، ممیزی سخت‌گیرانه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است که در مقایسه با بخش دولتی و مراکز درمانی وابسته به نهادها صورت می‌گیرد .

وی با اشاره به اینکه زمانی که یک پزشک سرمایه خود را در جهتی خارج از حوزه تخصصی سرمایه‌گذاری می‌کند، ایراد کلی است، اظهار کرد: باید موانعی که سر راه این نقیصه وجود دارد، باید رفع شود و به‌طور حتم ایجاد جاذبه و تضمین بازگشت سرمایه می‌تواند پزشکان را نسبت به سرمایه‌گذاری ترغیب کند و شرایط شهر بندرعباس را باوجود پتانسیل و ظرفیت‌هایی که دارد ازنظر درمانی به سطح مطلوبی برساند .

جهانبخش بابیان اینکه  نگاهی به آمار سفرهای پزشکی مردم بندرعباس و هرمزگان به سایر استان‌ها به‌ویژه استان یزد و میزان خروج سرمایه استان به سایر شهرها به لحاظ پزشکی، عمق فاجعه را نشان می‌دهد، اذعان کرد: در این زمینه باید ستاد هدایت درمان نیز مؤثرتر عمل کرده و زمینه ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه درمان را فراهم کند به‌طور مثال برخی مواقع شاهد هستیم که بیماران به‌ویژه در بخش ICU فاقد تخت هستند اما به سمت بیمارستان‌های خصوصی هدایت نمی‌شوند که این موضوع قابل‌بررسی است و مسئولان این حوزه باید پاسخگو باشند .

وی با اشاره به اینکه مجموعه شورای شهر این آمادگی را دارد که با همکاری شهرداری موانع را از سر راه سرمایه‌گذاری در بخش احداث مراکز درمانی بخش خصوصی بردارد، تصریح کرد: از طرفی ارگان‌هایی مانند راه و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی و ستاد سرمایه‌گذاری شرایط را برای متقاضیان این امر در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه بیمارستان و مرکز درمانی تشویق و ترغیب شوند .

این عضو شورای شهر بندرعباس بابیان اینکه اغلب پروانه‌های ساختمانی چه در قالب انبوه‌سازی یا مجتمع‌های لوکس در اختیار پزشکان قرار دارد، اضافه کرد: در صورت علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری، همراهی لازم و با تصویب قوانین عام‌المنفعه و کاربردی مشکل رفع شود .

وی در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان متولی امور برنامه خود را درزمینهٔ افزایش مشارکت بخش خصوصی ارائه دهد، افزود:به‌طور حتم دریکی از جلسات شورای شهر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرزگان دعوت خواهیم کرد تا به بیان دیدگاه و برنامه خود بپردازد و در این راه شورای شهر بندرعباس تعامل درست و پایدار با این بخش برقرار خواهد کرد چراکه سلامت جامعه از اولویت‌های اصلی اعضای شورای شهر است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز