رئیس شورای شهر بندرعباس:

باید از ظرفیتهای محلی استفاده بهینه شود

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۱۱:۰۶:۱۱
کد خبر: ۴۸۲۸۸۳
دویست وهشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با موضوع گزارش عملکرد و نحوه جذب نیروهای انسانی در شرکتهای نفت ستاره،فولاد کاوه، فولاد هرمزگان و منطقه ویژه صنایع فلزی هرمزگان با حضور مدیر کل کار،تعاون ورفاه اجتماعی هرمزگان و نمایندگانی از منطقه ویژه صنایع فلزی،فولاد هرمزگان وفولاد کاوه برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، در دویست و هشتمین جلسه شورای شهر بندرعباس اعضای شورای شهر با بیان سخنانی به نحوه جذب نیروهای شاغل در فولاد هرمزگان، منطقه ویژه، نفت ستاره خلیج فارس وفولاد کاوه معترض بودند و در این رابطه به ایراد سخن پرداختند و به استفاده از ظرفیتهای جوانان متخصص دراین شهر و استان اشاره داشتند.

پرویزسالاری گفت:

 بزرگترین افتخار و سرمایه اجتماعی حضور مردم است

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ابتدای جلسه با تبریک وتسلیت شهادت خبرنگار محسن خزایی گفت: خبرنگاران همیشه در خط مقدم جبهه ها بوده اند و پرچم آگاهی بخشی پابه پای همه رزمندگان در همه عرصه های جنگ نرم وسرد هستند.

پرویز سالاری گفت: در راستای رسالتی که به نمایندگی از مردم بعنوان پارلمان محلی در دفاع از حقوق شهروندان داریم از مدیران مرتبط با مدیریت شهری دعوت می شود تا درصحن شورا جهت پاسخگویی به مردم حضور یابند.

وی افزود: بزرگترین افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران که یادگار ماندگار حضرت امام خمینی (ره) است حضور مردم وامت در کنار امام و سرمایه اجتماعی مردم سالاری دینی است.

سالاری گفت: بزرگترین افتخار و سرمایه اجتماعی حضور مردم است.

رئیس شورای  شهر بندرعباس درادامه با اشاره به اینکه سعادت بشر از سه رکن تشکیل شده است بیان کرد: عزت نفس، امنیت و مشارکت مردم از ارکان سعادت بشر است.

وی گفت: عزت نفس به مردم کرامت وجایگاه می دهد و در زمینه امنیت نیز در ایران اسلامی به حمدالله علیرغم بحرانهایی که درمنطقه است مردم در کمال آرامش و امنیت زندگی می کنند.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگی نظیر فاز اول فولاد کاوه و پالایشگاه نفت ستاره جنوب با حضور معاون اول رئیس جمهور در استان هرمزگان موج وسیعی از امید را در میان جوانان برای اشتغال ایجاد کرد اما اخبار و گزارشات حاکی از آن است که این صنایع نیروهای مورد نیازشان را از خارج استان هرمزگان تأمین کرده اند که این وضعیت باعث نگرانی و ناراحتی مردم شده است .

رئیس شورای شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: وقتی این پروژه ها افتتاح می شود و جوانان این شهر سهمی در این خصوص ندارند عزت نفس با مشارکت اجتماعی به فراموشی سپرده می شود.

سالاری گفت: باید از ظرفیتهای محلی استفاده بهینه شود و استخدام و بکارگیری نیرو در صنایع بندرعباس آن هم بدون هیچ ضابطه خاصی و آن هم از استان‌های دیگر ظلم و تبعیض آشکار نسبت به مردم هرمزگان هست.

سالاری گفت: باید سهم اشتغال جوانان استان هرمزگان از پروژه‌های بزرگ به درستی مشخص شود.                                                   

وی در ادامه بیان کرد: همه دستگاهها ردیف بودجه ای بنام بودجه فرهنگی ورزشی دارند، باید صنایع اعلام کنند که در بخش مشارکت شهروندی چه خدماتی برای اوقات فراغت کارگران ایجاد کرده اند.

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: هدف اصلی ارتباط وتعامل دو سویه در راستای اشتغال جوانان، توسعه و آبادانی شهر و... باشد و همه باید کاری کنیم که تعلق خاطر مردم این شهر به صنایع ونظام بیشتر شود.

مهران نجاتی:

نقشه استراتژی برای شهر تدوین شود

مهران نجاتی در این جلسه گفت: وظیفه حاکمیت استان است که در راستای چشم انداز شهر نقشه استراتژی تدوین کنند تا در سالیان آینده با مشکل اشتغال جوانان مواجه نباشیم.

نجاتی گفت: صنایع با دانشگاه ها باید در راستای تربیت نیروی کار مناسب  تعامل و همکاری داشته باشند و دانشگاهها به سمتی بروند که نیازهای صنایع را فراهم نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اشتغال خانگی اشاره و گفت: در بحث اشتغال خانگی کار خوبی انجام شده ولی متأسفانه محلی برای عرضه محصولات خانگی وجود ندارد.

نجاتی افزود: باید روز بازارها فعال شود تا صنایع دستی که در روستاها تولید می شود جایی برای عرضه داشته باشند.

عباس پوریان:

حفظ وصیانت از شاغلین مهم است

عباس پوریان گفت: تاکنون تعریفی از شاغل به درستی انجام نشده است وشاغل کسی است که بتواند زندگی اش را تأمین کند.

پوریان بیان کرد: حفظ وصیانت از شاغلین مهم است همانگونه که به فراهم نمودن اشتغال اهمیت داده می شود باید از حقوق شاغلین صیانت شود تا در حق کارگران با اخراج آنها ظلمی وارد نشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان :

فرهنگ اشتغال در جامعه نیازمند اصلاح است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان دراین جلسه  با بیان اینکه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان امسال را در این استان حدود 10.1 درصد اعلام کرده است، گفت: بیش از 57 درصد جمعیت هرمزگان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند .

 محمدعلی سلیمی اظهار کرد: مبنای عمل و ملاک کار ما در حوزه اشتغال در استان هرمزگان بر پایه آمارهای مرکز آمار ایران است که بر پایه اطلاعات اعلام شده نرخ بیکاری در هرمزگان برای تابستان امسال حدود 10 درصد اعلام شده است .

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها جمعیت بیکار استان در پایان سال 94 حدود 58 هزار نفر بوده است، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان هرمزگان نیز در پایان سال گذشته 37.2 درصد بوده که در حال حاضر به حدود 39 درصد رسیده است .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ادامه داد: از کل جمعیت استان هرمزگان حدود 305 هزار نفر بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی و 530 هزار نفر نیز بیمه‌ شده تبعی این سازمان هستند که با احتساب مستمری‌بگیران و ... بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در هرمزگان در مجموع 890 هزار نفر است که 57 درصد کل جمعیت استان را در بر می‌گیرد .

سلیمی درباره تعداد کارگاه‌های فعال استان نیز گفت: در حال حاضر و بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی حدود 25 هزار کارگاه فعال در استان داریم و نرخ بیکاری هرمزگان نیز در فصل بهار 11.1 درصد بوده که در پایان تابستان به 10.1 درصد رسیده است .

وی عنوان کرد: فرهنگ اشتغال در جامعه نیازمند اصلاح است. نباید شغل تنها در پشت‌میز نشینی و یا کار در ادارات و دستگاه‌های دولتی تعریف شود بلکه باید اشتغال را به طور درست تعریف کنیم تا فردی که در مغازه‌ای مشغول کسب و کار است و یا کسی که در جریان تولید در حوزه باغداری و کشاورزی مشغول فعالیت است، خودش را بیکار نداند .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان همچنین بر ضرورت اخذ مصوبه اشتغال 50 درصد از ظرفیت استخدامی صنایع استان به نیروهای بومی از طریق هیأت دولت را خواستار شد و گفت: باید در این زمینه با تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مصوبه مورد نظر را با دستور رئیس جمهور بگیریم تا بتوانیم الزامی قانونی داشته باشیم .

شایان ذکر است؛ حاضرین دراین جلسه هر یک بصورت جداگانه در راستای اشتغال وتوسعه استان به ایراد سخن پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز