در جلسه ای با حضور مدیر کل شیلات هرمزگان،امام جمعه و فرماندار جاسک مطرح شد:

حمایت از طرح های شیلاتی لازمه توسعه مکران//کشتی های صید فانوس ماهیان حافظ منافع هرمزگان در این مهم

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۳:۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۸۴۹۵۲
حمایت از طرح های شیلاتی لازمه توسعه مکران//کشتی های صید فانوس ماهیان حافظ منافع هرمزگان در این مهم
در جلسه ای با حضور مدیر کل شیلات هرمزگان،امام جمعه و فرماندار جاسک مطرح شد:

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،در این جلسه مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه نگاه به شیلات و همچنین اقدامات انجام شده در راستای توسعه های شیلاتی امید بخش است گفت:امید است با پیروی از منویات مقام معظم رهبری،حمایت های دولت تدبیر و امید و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی شاهد اقدامات خوب شیلاتی در سطح مکران به ویژه شهرستان جاسک باشیم

سید پرویز محبی با اشاره به بازار خوب صادرات ماهیان یال اسبی و ترویج قایق های صیادی به صید این گونه، گفت:صید این گونه از ماهی ها توسط قایق های صیادی وضعیت بهتری را برای آن ها رقم زده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از منابع کمتر برداشت شده به ویژه ذخایر غنی فانوس ماهیان جز اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت:خوشبختانه با همکاری کامل پژهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در راستای عدم آسیب به ذخایر دریای عمان در سال های اخیر اقداماتی خوبی در بحث تجاری این آبزیان شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه ذخایر فانوس ماهیان در انحصار شهرستان جاسک است گفت:با لغ بر دومیلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در این منطقه شناسایی شده است که برداشت تا میزان 400هزار تن  طبق نظر محققان و کارشناسان بدون هیچ آسیبی به ذخایر می تواند انجام پذیرد.

محبی افزود صید فانوس ماهیان در عمق های بالای (200تا400متر) و به دور از  ساحل صورت می گیرد که این مهم باعث شده صید آنها تنها توسط شناورهای صید صنعتی و کشتی های مخصوص صورت بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون میزان خیلی کمی از مقدار مجاز برداشت  فانوس ماهیان برداشت شده است گفت: در صورت عدم برداشت مناسب فانوس ماهیان برابر با اعداد اعلام شده در  خصوص برداشت مجاز از سوی پژوهشکده ،این ذخایر ارزشمند با توجه به طول عمر کوتاهی (18ماهه) که دارند تلف می شوند.

 مدیر کل شیلات هرمزگان در ادامه با بیان اینکه تمام صید فانوس ماهیان به سمت کارخانه پودر ماهی هدایت می شود گفت:درحال حاضر کشور وارد کننده پودر ماهی  می باشد که در صورت برداشت مناسب فانوس ماهیان می توان از واردات پودر ماهی جلوگیری کرد.

محبی افزود:امروز تنها در بخش پودر ماهی از فانوس ماهیان استفاده می شود که حرکت به سمت  افزایش ارزش افزوده این نعمت خدادادی در دستور کار شیلات ایران قرار دارد.

مدیر کل شیلات هرمزگان تصریح کرد در حال حاضر بالغ بر 50 فروند شناور مجوز صید فانوس ماهیان دارند که تا پایان سال 20فروند شناور صید فانوس ماهیان نیز به آنها اضافه شود.

وی استفاده از گروه ناظرین هم در خشکی و هم در دریا،نصب سامانه کنترل تردد روی کلیه شناورها،پایش مداوم شناورها،نظارت نامحسوس در دریا و خشکی،برپایی کمسیون های  تخلفات صیادی(که در صورت آسیب رسیدن به دریا و ذخایر غنی آن از سوی هرشناوری با آن به جدیت برخورد میشود)، و ... را از اقدامات مهم در راستای حفاظت از ذخایر غنی فانوس ماهیان و پیشگیری از تخلفات صیادی خواند.

محبی با اشاره به اینکه 70 درصد از غذای آبزیان پرورشی را پودر ماهی تشکیل میدهد گفت:خوشبختانه افزایش تولید در هکتار میگوی پرورشی ،توسعه پرورش ماهی در قفس و در مجموع توسعه آبزی پروری ،در فاز دوم توسعه صید فانوس ماهیان ایجاد  اسکله،پشتیبانی صنایع ، ایجاد اشتغال، تامین شناور پشتیبان و احداث صنایع شیلاتی مرتبط  ضروزت این مقوله از فعالیت ها بیشتر می کند و هرگونه سرمایه گذاری در بحث این شناورها منوط به ایجاد این زیر ساخت ها است.

در ادامه امام جمعه شهرستان جاسک با بیان اینکه ظرفیت های شیلاتی جاسک،نگاه ویژه ای را به صید و صیادی و همچنین آبزی پروری در این شهرستان طلب می کند گفت:در فعالیت های شیلاتی باید اولویت های بومی را در توسعه شیلاتی بیش از پیش مد نظر قراردهند.

 

حجت الاسلام محمد کاظم مناقبیان با تاکید بر اینکه شیلات نقش مهمی در اقتصاد و امرار معاش مردم شهرستان جاسک دارد.

فرماندار شهرستان جاسک نیز در ادامه با بیان اینکه شهرستان جاسک یک شهرستان کاملا شیلاتی است و شیلات نقش مهمی در معشیت مردم این شهرستان ایفا می کند گفت:شناسنامه و بیشینه این شهرستان با صید و صیادی گره خورده است.

محمد احمدی یکی از راهکارهای خوب برون رفت از معضل بیکاری را استفاده از ظرفیت های شیلاتی خواند و افزود:امید است در آینده ای نزدیک شاهد درخشش بیش از پیش شیلاتی  شهرستان جاسک باشیم

وی توسعه صید فانوس ماهیان،توسعه پرورش ماهی در قفس،توسعه پرورش میگو و ارتقای فعالیت های شیلاتی را برای مردم شهرستان جاسک امید بخش خواند و گفت:امید است با توجه به شروع فصل صید ماهیان یال اسبی در این دوره بیش ترین بهره وری و نهایت استفاده صورت پذیرد.

احمدی  بر پایی چندین نشست بین مسئولین شیلاتی و مسئولین شهرستان جاسک را بیان گر توجه شیلات به این شهرستان خواند

فرماندار شهرستان جاسک با بیان اهمیت حفاظت از ذخایر آبزیان خلیج فارس گفت:امید است در راستای حفاظت هرچه بهتر از این ثروت ملی هرچه سریعتر معضل کمبود نیروی انسانی در بحث یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان حل گردد تا این مهم به نحو احسن صورت پذیرد

این مقام مسئول با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و اقدامات دولت در راستای توسعه مکران،فعالیت های شیلاتی را در همین راستا خواند و حمایت از کلیه طرح های شیلاتی را لازمه توسعه مکران خواند

در رابطه با نگرانی های به وجود آمده در رابطه با برداشت بی رویه فانوس ماهیان و همچنین صید دیگر گونه ها توسط شناورهای صید فانوس ماهی  نیز بیان شد :نظارت حداکثری بر محدوده صید و ترکیب صید توسط شیلات معمول و سهم بومیان در صید و فرایند بعد از صید پررنگ تر گردد.

توسعه آبزی پروری شهرستان جاسک،برخورد جدی تر در صورت بروز تخلف صیادی به ویژه در زمینه صید فانوس ماهیان،رفع مشکل تسهیلات شناورهای لنج صیادی قدیمی،رفع نواقص اسکله گوگسر،رفع معضلات برق سایت پرورش میگوی یکدار و ... از مهمترین مباحث در دستور کار قرار گرفته شده در این جلسه بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز