عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس :

مسئولان با مردم صادق باشند

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۷:۲۶:۴۸
کد خبر: ۴۸۶۵۶۲
مسئولان با مردم صادق باشند
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه وضعیت گردو غبار در هوای هرمزگان بحرانی است گفت: مسئولان با مردم روراست و صادق باشند .

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،کیانوش جهانبخش با بیان اینکه شهر آمادگی مقابله با بحران‌ها را ندارد و در صورت بروز بحران مردم سردرگم و پریشان می‌شوند اظهارداشت: پدافند غیرعامل نقش آموزشی خود را به درستی انجام نداده و مردم آگاهی لازم در مواجهه با بحران‌ها را ندارند .

وی بیان‌داشت: مشکلات زیست محیطی تا قبل از اینکه به صورت بحران بروز کند و دیگر راه حلی برای رفع آن وجود نداشته باشد، تا 70 درصد به صورت خاموش گسترش می‌یابد و یکباره بصورت یک بحران بروز کرده و مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد می‌کند .

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح‌کرد: به نظر بنده مدیریت در حوزه محیط زیست بیشتر شبیه یک شوخی است و در اندازه حرکت‌های نمادین و یا نهایتا ارائه  آمار و ابراز تاسف مانده است .

جهانبخش با بیان اینکه بی‌تدبیری در حوزه محیط زیست گناه نابخشودنی بوده و نسل‌های متعدد را درگیر و با مشکل مواجه می‌کند گفت: بسیاری از بیماری‌های جدید مانند اتیسم، سونامی سرطان و ام اس نتیجه گسترش آلودگی هواست و شهر بندرعباس مدت‌هاست در شرایط بحرانی قرار دارد، اما ظاهرا جزء اولویت‌های برنامه‌ریز کلان استان و کشور نیست .

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: این درست که موضوع محیط زیست جهانی است، اما ما چگونه سهم خود را در قبال این موضوع حیاتی ادا کرده‌ایم، بندرعباس نوع گسترش و شکل‌گیری اش بسیار نامتناسب است، چرا که شهر به صورت شمالی جنوبی ساخته نشده و جریان هوا از ساحل به دی و بالعکس برای تبادل و رفع آلودگی‌ها وجود ندارد و آلودگی‌ها در کوچه‌ها و کالبد شهر می‌ماند .

جهانبخش گفت: این گرد و خاک موجود در هوا با آلودگی‌های حاصل از فعالیت بدون در نظر گرفتن شاخص‌های زیست محیطی صنایع ، آثار مرگبار و خطرناکی را به دنبال دارد و به نظر می‌رسد یکی از علت‌هایی که به محیط زیست توجه نمی‌شود نداشتن شاخص‌های کمی برای ارائه آمار از سوی مدیران باشد .

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: چرا که نه کلنگ زنی دارد و نه روبان قیچی‌کردن، و متاسفانه هنوز نگاه‌ها به محیط زیست، رفتاری روشن فکر مآبانه و خودنمایی جلوه می‌کند، سازمان‌های مردم نهاد و مردم نقش خود را در حفظ محیط زیست به درستی انجام می‌دهند و از حرکت‌های نمادین تبدیل به رفتار اجتماعی و شهروندی مردم شده است .

وی تصریح‌کرد: تا دیر نشده باید مجلس طرحی را مصوب کند که اختیارات قانونی سازمان محیط زیست بیشتر شود و از پیکره دولت جدا و مستقل عمل کند، تمامی دولت‌ها اولویت نخست‌شان محیط زیست نیست و برایشان اشتغال، صنعت و سرمایه‌گذاری مهم‌تر است و این‌گونه است که محیط زیست قربانی می‌شود .

جهانبخش گفت: شورای شهر آمادگی این را دارد که با استفاده از نظر نخبگان و متخصصین طرح‌هایی را مصوب کند که مقوله محیط زیست و حفاظت از آن جزء اولویت‌های برنامه‌ای و اجرایی باشد، می‌توان بسته‌های تشویقی تعریف کرد که ساخت و سازها در شهر به سمت استفاده از تکنولوژی و انرژی‌های پاک حرکت کند .

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: البته ناگفته نماند که چندی است به پیشنهاد بنده کمیته‌ای متشکل از متخصصین و اساتید دانشگاه تشکیل شده که ماموریت آن تدوین سند زیست محیطی شهر بندرعباس است که این سند لازم الاجراست و عزم همگانی همه دستگاه‌های اجرای و صنایع را می‌طلبد، توجه به مقوله محیط زیست یک مطالبه جدی و بحق مردم است و تخطی از آن خط قرمز شورای چهارم است .

وی ابرازداشت: سند زیست محیطی شهر بندرعباس در صورت تدوین جزء نخستین اسناد توسعه پایدار با رویکرد زیست محیطی در کشور است، امیدوارم با نگاه جدی‌تری به این مقوله پرداخته شود .

جهانبخش تصریح‌کرد: خشکسالی و بی آبی چند سال اخیر، ضعف‌های کشور در حوزه محیط زیست را برجسته و نمایان کرده، متاسفانه در این بحث درگیر کی بود؟ کی بود؟ شده‌ایم و هر کسی سعی دارد دیگری را مقصر معرفی کند غافل از این شده‌ایم که محیط زیست و حفظ آن یک تکلیف همگانی است .

وی گفت: از رسانه‌ها تقاضا دارم این موضوع را جدی‌تر بگیرند و به آن بپردازند، همچنین از روحانیت معزز و علمای دین تقاضا دارم، نگاه ارشادی و پیشگیرانه داشته باشند و توصیه‌های دینی را در حفظ محیط زیست به مردم داشته باشند .

عضو شوای اسلامی شهر بندرعباس اظهارداشت: دانشگاه‌ها نیز کاربردی وارد عمل شوند و طرح‌های مطالعاتی را با شیوه‌نامه  اجرایی ارائه دهند و از قالب برگزاری همایش و سمینار خارج شوند، چرا که بحران زیست محیطی بسیار جدی و نگران‌کننده است .

جهانبخش با تاکید بر اینکه اگر تدبیر نکنیم بندرعباس به شهر بیماران و مردگان تبدیل می‌شود گفت: در صورت ادامه این روند به زودی باید منتظر مهاجرت مردم سرزمین‌مان به کشورهای دیگر به دلیل آلودگی‌ها و مشکلات زیست محیطی باشیم .

وی تاکیدکرد: در خصوص تعطیلی و جلوگیری از فعالیت‌ها نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم، شاخص‌ها و استانداردهای آلودگی هوا در سطح بین‌المللی کاملا مستند و مشخص است و باید بر همان اساس عمل شود تا مردم سردرگم و درگیر شائبه نشوند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز