رئوفی در جمع معاونان حفظ نباتات سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور:

برتری جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری برای هرمزگان فرصت است/نجات کشاورزی هرمزگان نیازمند عزم ملی است/لزوم توسعه کشت های گلخانه ای در هرمزگان

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۱۰:۴۴:۳۰
کد خبر: ۴۹۳۶۹۱
برتری جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری برای هرمزگان فرصت است/نجات کشاورزی هرمزگان نیازمند عزم ملی است/لزوم توسعه کشت های گلخانه ای در هرمزگان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: استانداری هرمزگان در حمایت از بخش کشاورزی استان آماده هرگونه همکاری و کمک به متولیان این حوزه در بحث مدیریت و برنامه ریزی است ولی نجات کشاورزی استان هرمزگان و حفظ شاخص های موجود آن در بخش های مختلف نیازمند حمایت و عزم ملی است.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، علی رئوفی در گردهمایی سراسری معاونین حفظ نباتات سازمان های جهاد کشوری سراسر کشور که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به اهمیت روستاها در توسعه کشور و نقش این مناطق در تولید محصولات کشاورزی به ویژه درهرمزگان، اظهار داشت: در شرایط کنونی جمعیت شهری هرمزگان قریب به 600 هزار نفر و جمعیت روستایی استان بیش از 700 هزار نفر است که این موضوع برای استان هرمزگان یک فرصت و مزیت نسبت به سایر استان های کشور است و این مزیت برتری جمعیت روستایی هرمزگان نسبت به جمعیت شهری استان باید تقویت و حفظ شود.

وی با تاکید بر رسیدگی به مشکلات روستاییان استان، خاطرنشان کرد: هرمزگان دارای 1732 روستای دارای سکنه و 1080 روستای دارای دهیاری است که تاکنون ماندگاری مردم در روستاها تثبیت بوده و مردم این مناطق به شهرهای استان مهاجرت نکرده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان به شاخص های استان هرمزگان در بخش تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و در این رابطه افزود: تولید بهترین نارنگی کشور ، رتبه اول تولید لیموترش کشور ، رتبه اول تولید انبه در کشور ، رتبه دوم تولید خرما در کشور ، رتبه دوم تولید مرکبات در کشور، رتبه چهارم در سطح زیر کشت و تولید گوجه فرنگی ، رتبه اول  سطح زیر کشت و رتبه سوم در تولید پیاز کشور ، رتبه نخست تولید بادمجان ، رتبه هفتم سطح زیر کشت و رتبه هشتم در تولید ذرت دانه ای کشور از شاخص های مهم استان هرمزگان درتولید محصولات باغی و صیفی کشور هستند که باید حفظ و تقویت شوند.

رئوفی  با اشاره به شیوع بیماری جاروک جادوگر در باغات لیموترش استان و ورود خسارت سنگین به کشاورزان استان، بیان داشت: این بیماری و ویروس ویرانگر 12 هزار هکتار از باغات لیموترش باغداران استان را نابود کرد و قریب به 500  میلیارد تومان به باغداران استان خسارت وارد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با تاکید بر احیاء و بازسازی نخلستان های استان، خاطرنشان کرد: 38 هزار نخلستان در هرمزگان وجود دارد که 50 درصد آن فرسوده است و این نخلستان ها نیازمند بازسازی  و احیاء هستند.

رئوفی تصریح کرد: اعتبارات استان پاسخگوی رسیدگی به مشکلات کشاورزان استان نیست  و وزارت جهاد کشاورزی باید هرمزگان را یک استان ویژه در رسیدگی به مشکلات کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی آن ببیند زیرا این استان فرصت های خوبی در عرصه تولید محصولات کشاورزی به ویژه تولید سبزی و صیفی خارج از فصل کشور دارد.

وی به قیمت پایین بازار محصولات کشاورزی در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هزاران هکتار از مزارع توسط کشاورزان استان به زیر کشت انواع محصولات خارج از فصل رفته است که متاسفانه وضعیت قیمت محصولات تولیدی در استان برای کشاورزان به صرفه نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان اضافه کرد: قیمت فعلی محصولات صیفی در هرمزگان برای کشاورزان به صرفه نیست و وضعیت بازار فروش محصولاتی نظیر خیار سبز ، هندوانه شب یلدا ، بادمجان  و گوجه فرنگی بسیار پایین است و این وضعیت شرایط بدی را برای کشاورزان استان رقم زده است و قیمت برخی محصولات آن چنان پایین است که کشاورزان انگیزه ای برای برداشت محصول تولیدی ندارند.

رئوفی اظهار داشت: این روند کشاورزان استان هرمزگان را ناامید می کند و رویه ای است که متاسفانه هر ساله تکرار می شود و باید به این وضعیت سامان داد تا برای کشاورزان انگیزه ای برای تولید محصولات بماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان  خاطرنشان کرد: توسعه کشت های گلخانه ای و حمایت از کشاورزان برای ایجاد کشت های گلخانه ای و تولید محصولات مرغوب یکی از راه های حمایت از کشاورزان است.

وی گفت: کشت های گلخانه ای دارای مزیت های نظیر اشتغالزایی بیشتر ، تولید محصول سالم و مرغوب ، کاهش مصرف آب نسبت به کشت های فضای باز  و بازار پسندی محصول  نسبت به تولیدات کشاورزی در فضای باز هستند که متولیان باید از این بخش بیش از پیش حمایت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان درادامه به درخواست های نمایندگان کشاورزان در خصوص حمایت از کشت های گلخانه ای در استان اشاره و در این رابطه افزود: کشاورزان انتظار و درخواست دارند همانطور که مسئولان جهاد کشاورزی ، کشاورزان را در قطره ای کردن باغات و مزارع کشاورزی با اعطاء تسهیلات با بهره پایین و مناسب یاری کردند در بخش ایجاد کشت های گلخانه ای با اعطاء تسهیلات با بهره پائین به کمک کشاورزان بیایند.

رئوفی ادامه داد: کمک به کشت های گلخانه ای در هرمزگان هم حرکتی در حمایت از کشاورزان برای جلوگیری از خسارت های هر ساله است و هم حرکتی برای تولید محصولات سالم و کاهش مصرف آب نسبت به کشت های فضای باز است.

وی به سطح زیر کشت ، کشت های گلخانه ای در هرمزگان اشاره کرد و افزود: تنها 127 هکتار از مزارع هرمزگان زیر کشت محصولات گلخانه ای است که  شاخصی بسیار پایین نسبت به سایر استان های کشور است و این بخش نیازمند توجه جدی است و یکی از عوامل سطح زیر کشت پائین تولیدات گلخانه ای هزینه بالای ایجاد این گلخانه ها و عدم توانایی مالی کشاورزان برای ایجاد این کشت هاست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با تاکید بر اینکه نجات کشاورزی هرمزگان نیازمند عزم ملی است، بیان داشت: استانداری هرمزگان در حمایت از بخش کشاورزی استان آماده هرگونه همکاری و کمک  به متولیان این حوزه در بحث مدیریت و برنامه ریزی است ولی نجات کشاورزی استان هرمزگان و حفظ شاخص های موجود آن در بخش های مختلف نیازمند حمایت و عزم ملی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز