کارخانه فراورش نفت خارگ با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه ساخته می‎شود

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۰۸:۳۷:۱۲
کد خبر: ۴۹۴۰۷۳
کارخانه فراورش نفت خارگ با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه ساخته می‎شود
گزینه ساخت کارخانه 200 هزار بشکه‎ای فراورش خشکی خارگ در مقایسه با بازسازی و نوسازی تاسیسات موجود، از منظر شاخص اقتصادی دارای اولویت تشخیص داده شد و پروژه ساخت این کارخانه پس اخذ مجوزها و فراهم شدن مقدمات، اجرایی می‎شود.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، معاونت بررسی و امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: با توجه به قدمت نزدیک به 50 ساله تاسیسات فرآورش خشکی منطقه عملیاتی خارگ و بر اساس نتایج گزارش فنی و عملیاتی مشاور در خصوص محدودیت‌ها و عوارض زیست محیطی و ایمنی، بازسازی کلی یا نوسازی کارخانـه فـرآورش خشکی خارگ به منظور تضمین تولید نفت به میزان متوسط 200 هزار بشکه در روز طی دوره بلندمدت 20 ساله، بر اساس استانداردهای بین‌المللی ضروری تشخیص داده شده و ارزیابی اقتصادی انجام شده به منظور بررسی کارشناسی به این معاونت فرستاده شده است.

بر اساس اعلام این معاونت، نتایج بررسی‎های کارشناسی نشان می‎دهد گزینه ساخت کارخانه 200 هزار بشکه‎ای فراورش خشکی خارگ در مقایسه با بازسازی و نوسازی تاسیسات موجود از منظر شاخص اقتصادی خالص ارزش حال (NPV) دارای اولویت است.

به این ترتیب مقرر شده است سرمایه‌گذاری مورد نیاز طرح طی سه سال به میزان 310 میلیون یورو از محل انعقاد قرارداد EPCF با سرمایه‌گذار تامین شود و بازپرداخت آن به میزان 436 میلیون یورو از محل 50 درصد افزایش تولید نفت ناشی از ارتقا ضریب فراورش نفت خام تولیدی میادین در چـارچوب ماده (12) قانون رفع موانـع تولیـد رقابت‌پذیـر و ارتقـای نظام مـالی کشور صورت پذیرد.

این طرح پس از اخذ مجوزهای مربوطه از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شورای اقتصاد و انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران اجرایی خواهد شد. نرخ کارمزد بانکی تامین منابع مالی معادل هشت درصد سالانه و دوره بازپرداخت پنج ساله است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز