مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان :

هزینه می پردازیم تا آیندگان از دریا بهره ببرند/ با آماده سازی زمین از حاشیه رفتن مردم بندرعباس جلوگیری می کنیم/ میزان تصرفات زمین دولتی در بندرعباس بسیار بالاست

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۱:۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۰۵۶۹۸
هزینه می پردازیم تا آیندگان از دریا بهره ببرند/ با آماده سازی زمین از حاشیه رفتن مردم بندرعباس جلوگیری می کنیم/ میزان تصرفات زمین دولتی در بندرعباس بسیار بالاست
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از برنامه ریزی برای جلوگیری از تصرفات غیر قانونی و تلاش برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، غلامحسین شیری در دوازدهمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که با حضور مقامات کشوری در بندرعباس برگزار شد، افزود: هرمزگان طی سال های گذشته رشد ناهمگنی داشته است بطوریکه مرکز استان 435 هزار نفر جمعیت دارد این در حالی است که دومین شهر بزرگ هرمزگان 60 هزار نفر و بقیه شهرها نیز جمعیت بسیار پائین تری داشته که این نشان از رشد ناهمگن هرمزگان دارد و ناشی از عدم توجه به نیازهای مردم در هر منطقه است.

وی تصریح کرد، برای رشد همگون استان در این شرایط بسته ای از سوی راه و شهرسازی هرمزگان تهیه شده از این رو 8 شهر در اجرای این طرح مد نظر است تا توسعه یابند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: زمانی که شهرها توسعه می یابند مهاجرت به مرکز استان نیز کاهش می یابد، ما تلاش می کنیم با آماده سازی زمین  و رفع نیازهای مردم زمینه را برای شهر پایدار فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شهر بندرعباس برای مردم جاذبه بیشتری دارد، ادامه داد، با توسعه راه روستایی جلوی مهاجرت از روستا به شهر و با توسعه شهرهای استان هرمزگان زمینه کاهش مهاجرت به مرکز استان را فراهم می کنیم.

شیری به آماده سازی 350 هکتار زمین در بندرعباس اشاره کرد و افزود: پیمانکار طرح نیز فعالیت خود را آغاز کرده است. در همین حال آماده سازی 150 هکتار دیگر نیز به مناقصه گذاشته ایم.

وی بیان داشت: در آینده به قدری زمین آماده سازی می کنیم که مردم به سمت حاشیه نشینی نروند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به وضعیت نامناسب بافت فرسوده در بندرعباس اشاره کرد و افزود: در این زمینه وضعیت خوبی نداریم بطوریکه 40 درصد شهر بندرعباس به شکل بافت فرسوده و ناکارآمد در آمده است که نیازمند برنامه ریزی و اعتبار بالایی هستیم.

وی به وجود مشکلات راه و شهرسازی در برخی از محلات از جمله چاهستانی ها، دو هزار و اطراف زندان مرکزی بندرعباس اشاره کرد و بیان داشت: این زمین ها سال ها پیش که مربوط به دولت بوده توسط مردم تملک شده است و بنا شده زمین هایی که قبل از سال 83 تملک و ساخت و ساز شده برای آنها سند صادر شود.

به گفته شیری، طبق برنامه ریزی قرار است 5 هزار سند تا پایان امسال صادر شود. وی به یکی از معضلات در صدور اسناد مالکیت این زمین ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی سال های گذشته، زمین ها به قطعات خرد و زیر 100 متر تقسیم شده اند که چنانچه بخواهیم برای همه سند صادر کنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد و زمین ها قابل ساخت هم نخواهد بود.

وی به راهکارهای تعیین شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: مقرر شده مالکانی که زمین زیر 100 متر دارند با توافق همسایگان این مشکل مرتفع شود و پس از توافق همسایگان سند صادر شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از تصرفات سنگین در بندرعباس خبر داد و گفت: میزان تصرفات اراضی در بندرعباس و حاشیه های آن بسیار بالاست. این تصرفات در غرب بندرعباس به دلیل ارزش زمین بیشتر است.

به گفته وی، سال گذشته اراضی دولتی به ارزش 49 میلیارد تومان رفع تصرف شد و با تلاش هایی که امسال صورت گرفت ارزش رفع تصرفات به 200 میلیارد تومان رسید.  

شیری ابراز امیدواری کرد، با در نظر گرفتن حق کشف بتوان از منابع محلی در شناسایی تصرفات استفاده کرد.

وی همچنین به تجاوز در حریم ساحل اشاره کرد و بیان داشت: در این ارتباط شش مورد داشتیم که معضل بوجود آورده بود که یک مورد آن مرتفع و 5 مورد دیگر نیز در فواصل مختلف رفع خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد، برای رفع تجاوز به حریم دریا متحمل پرداخت هزینه شده ایم که همین پرداخت هزینه باعث خواهد شد آیندگان از سواحل بهره مند شوند.

 

نظر شما