دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید پشتوانه توسعه هرمزگان است

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۰۷:۴۵:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۱۴۳
دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید پشتوانه توسعه هرمزگان است
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: دستاوردهای آموزش و پرورش و روند رو به رشد شاخص ها در دولت تدبیر و امید در سایه صداقت، انسجام ، وحدت و همدلی همه فرهنگیان استان حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ دانش هاشمی پور در همایش معاونین تربیت بدنی و سلامت ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور معاون وزیر برگزار شد، افزود: نگاهی به شاخص های توسعه در نظام تعلیم و تربیت و مقایسه با گذشته نشان می دهد آموزش و پرورش هرمزگان در سایه یک حرکت جمعی و با حمایت دولت توانسته است در اجرای برنامه های خود گام های مهمی را بردارد.

 وی با اشاره به مصادیقی از رشد شاخص ها و موفقیت های آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: هرمزگان در حالی که اکنون با  320هزار دانش آموز در سه هزار و 482 آموزشگاه نقش مهمی در توسعه کشور دارد از استانهای باسابقه و دارای  قدمت طولانی درامر آموزش است بطوری که  در بستک هرمزگان پس از تبریز و بیرجند سابقه کهن آموزشی را داریم.

 وی در همین راستا به سابقه آموزشی دبستان محل تحصیل خود اشاره کرد و گفت: سابقه این دبستان به سال 1302شمسی می رسد که  قریب95سال قدمت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه به تراکم در ابتدایی اشاره کرد و گفت: تراکم این دوره  23،  در دوره اول 24 و در فنی حرفه ای 18 است.

به گفته هاشمی پور نرخ گذر از  ششم به هفتم 98.14 و  دوره اول  نهم تا دهم نیز94.77  است که با این وضعیت هرمزگان در کشور جایگاه مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه نسبت دانش آموز به معلم نیز در دولت تدبیر و امید  از 24به 21 رسیده است، یادآورشد: درصد نیروهای شاغل بومی در دوره ابتدایی  نیز از 60 به 95 درصد و پوشش تحصیلی نیز از 93 به 95 درصد و در دوره ابتدایی به 98 درصد رسیده است.

این مسوول ادامه داد: جذب نوآموزان پیش دبستانی از 46درصد به 85 درصد وجذب ترک تحصیل از 92 به 98 درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش همچنین گفت: کسب رتبه های برتر در المپیاد و مسابقات کشوری و ارتقاء رتبه کنکور سراسری از جایگاه 24 به 19 در کشور، ثبت 20اختراع و دو ثبت جهانی و اعزام به سوییس ،احراز رتبه برتر در پروژه مهر طی چهار سال متوالی و ارتقا میانگین کتبی نهایی، کسب رتبه دوم سال تحصیلی 95-94 در توازن بین رشته ای و نزدیک شدن به تکلیف برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین از جمله دستاوردهای است که در سالهای اخیر حاصل شده است.

این مسوول ادامه داد:  افزایش پوشش تحصیلی از به 99/92 و همچنین افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازمانده از تحصیل از 40 به 360 نفر در دوره متوسطه اول،  کسب رتبه برتر کشوری در مسابقات علمی –عملی رشته الکترونیک مخابرات دریایی، المپیاد نانو، مسابقات هوا فضا دانشگاه صنعتی شریف ، جشنواره دریا ، هنرهای تجسمی هنرستان های فنی و حرفه ای کشور، علمی کاربردی و ...افزایش آزمایشگاه های نانو از یک واحد به شش واحد و راه اندازی 10 واحد  پژوهشسرا طی دو سال گذشته از دیگر دستاوردهای است که جایگاه آموزش و پرورش استان را در سطح کشور ارتقا داده است.

وی اضافه کرد: اخذ عوارض 16 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش از محل اماکن تجاری به عنوان اولین استان در کشور و اجرای آن از مهرماه دستاورد ارزشمندی بود که برای اولین بار در سال جاری محقق شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین گفت: رشد درآمدهای اختصاصی اجاره اماکن آموزشی استان به میزان هشت میلیارد و 208میلیون ریال، بومی سازی نیروهای آموزش ابتدایی مناطق استان از طریق ساماندهی و نقل و انتقالات بطوری که بیش از 98 درصد نیروهای این مقطع در محل زندگی خود مشغول به خدمت می باشد، کاهش مدت خدمت نیروهای غیر بومی مناطق جاسک و بشاگرد از میانگین 10 سال به سه سال ، جذب یکهزار نیروی پیش دبستانی ، سازماندهی 800 نفر نیروی پیش دبستانی در 22 منطقه با مدیریت ساعت حق التدریس اختصاص یافته به استان با توجه به کاهش 40 درصدی میزان اضافه تدریس نسبت به سال گذشته در شمار دیگر دستاوردهای این اداره کل بوده است که موجب ارتقاء بازده آموزشی و همچنین آرامش خاطر فرهنگیان شده است.

هاشمی پور در ادامه با بیان اینکه با هدف ماندگاری نیروها و تقویت انگیزه خدمت کلیه نیروهای خواهر ابتدایی فارغ التحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال 96-95 در محل سکونت خود برای اولین بار ساماندهی شده اند یادآورشد: این مهم تاکنون در استان سابقه نداشته است که می توان از آن به عنوان گام بلندی در راستای آرامش خاطر فرهنگیان و ثبات نیروی انسانی در مناطق خصوص مناطق شرق استان یاد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان از رشد دو برابری کسب عناوین رتبه ممتاز و برتر توسط شش معلم و هشت دانش آموز پژوهشگر و مبتکر در ویژه برنامه های ستاد هفته پژوهش امسال  و نیز موفقیت کشوری دو دانش آموز و یک فرهنگی به عنوان  پژوهشگر برتر کشوری یاد کرد و گفت: توجه به پژوهش و تقویت این مهم در آموزش و پرورش هرمزگان یک اصیل بنیادی در مسیر اهداف سند تحول بنیادین و روند توسعه کلان استان است .

وی اضافه کرد: افزایش اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از یک نفر به 23 نفر و همچنین  30 نفر در دوره دکترا که قبلا استان هرمزگان از این ظرفیت محروم بود  بیانگر شاخص توسعه علمی  در استان است .

به گفته هاشمی پور ایجاد رشته حمل ونقل برای اولین بار در کشور،توسعه رشته های ایرانگردی و هتل داری در سطح استان، کسب رتبه اول کشوری  در جشنواره هنری کشوری برای اولین بار،رتبه اول کشوری هفتمین  المپیاد نانو  و مسابقات هوافضا دانشگاه شریف در سال 95-94، اختصاص نیروی انسانی رسمی به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم با ضریب محرومیت 9 با هدف برقراری عدالت آموزشی  و اجرای طرح آموزش اولیای بی سواد که درمرحله اول پالایش استان هرمزگان موفق به کسب رتبه اول در بین سایر استان ها و همچنین موفق به پالایش 100درصد اولیا شد از اقداماتی است که راه را برای رشد شاخص ها  در سطح ملی به خوبی  فراهم کرده است .

وی با اشاره به ارائه و اجرای طرح استانی المپیاد بهداشتیاران مدارس ابتدایی برای اولین بار در کشور و بصورت پایلوت در بین نواحی 1 و2 بندرعباس و تالیف کتاب آموزش مهارت های مراقبت از خود ویژه مقطع ابتدایی و آموزش مهارت های زندگی ویژه مقطع متوسطه اول، خاطر نشان کرد: ارتقاء هرمزگان در مسابقات قرآن از رتبه 17به 11، ارتقاء کلنیک های مشاوره از یک به هفت مورد و  ایجاد هفت دارالقران که تاپیش از این استان محروم از این ظرفیت بود از دیگر دستاوردهای استان است.

وی ادامه داد: مقام های کشوری جشنواره نوجوان سالم شامل رتبه اول کشوری در رشته نقاشی و رشته پوستر، رتبه دوم کشوری در رشته عکاسی و رشته پوستر و افتتاح  هفت کانون حرکات اصلاحی   به صورت قطبی در شرق،غرب و مرکز استان را می توان به عنوان بخش دیگری از کارنامه مجموعه آموزش و پرورش استان عنوان کرد که با تلاش شبانه روزی همه کارکنان و فرهنگیان حاصل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به پرداخت پرداخت مطالبات معوق مانده در 12سال اخیر از همکاری جدی وزیر آموزش و پرروش خبر داد و گفت: پرداخت   350 میلیاردریال از مطالبات فرهنگیان اقدام بسیار مهمی بود که در هرمزگان صورت گرفت و نقش مهمی در افزایش رضایت فرهنگیان ایفا کرد .

هاشمی پور از اختصاص سالانه 100میلیارد ریال برای شیر رایگان علیرغم مشکلات مالی دولت و همچنین اختصاص مبلغ 3.5میلیارد ریال ماهیانه برای تقویت پوشش تحصیلی در شرق استان نیز به عنوان بخش دیگری از اقدامات حوزه مالی آموزش و پرورش هرمزگان یاد کرد.

نظر شما