عمده مشکلات دشت میناب اضافه برداشت از آب های زیر زمینی ،تلفات آب در بخش کشاورزی و خروج رواناب های سطحی مها نشده

۱۳۹۵/۱۲/۱۹ - ۱۱:۲۴:۱۳
کد خبر: ۵۳۲۲۹۴
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: اصلی ترین عللی که باعث مشکلات دشت میناب شده اضافه برداشت از آب های زیر زمینی جهت مصرف شرب و کشاورزی،تلفات آب در بخش کشاورزی و خروج رواناب های سطحی مهار نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ مهندس هوشنگ ملایی در نشست نمایندگان کارگروه تخصصی شورای عالی آب کشور،افزود:میناب یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که از لحاظ جغرافیایی در منطقه شرق استان قرار گرفته و دشت میناب در این شهرستان دارای 653کیلومتر مربع وسعت است که 339 کیلومتر مربع دشت و 271 کیلومتر مربع وسعت آبخوان است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در محدوده ی دشت میناب در سال های گذشته کاهش بارندگی می باشد چنانچه متوسط بارندگی با 66 درصد کاهش روبرو بوده است.

مهندس ملایی اذعان داشت: نگرانی اصلی استان در بخش دشت میناب توسعه ی فروچاله ها می باشد و دشت میناب از لحاظ برداشت آبهای زیر زمینی به زیر سطح دریا رفته است.

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: آب دشت میناب از 3 منبع آبی سد استقلال ، سد شمیل و نیان و چاه های کمک کانال تامین می شود که سهم سد استقلال در برطرف کردن نیاز آبی این منطقه 85درصد می باشد.

رئیس شورای انسجام بخشی آب و برق هرمزگان تاکید کرد: برای حل مشکل فروچاله های میناب و تامین آب دشت میناب برنامه ریزی هایی شده است که کاهش برداشت آب از دشت میناب جهت مصارف شرب و کشاورزی ، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت میناب ، کاهش تلفات آب ناشی از فرسودگی کانالها و تبخیر از سطوح روباز و مدیریت آبهای سطحی مهار نشده ی دشت میناب از جمله ی آن برنامه ها است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای کاهش برداشت آب از دشت میناب طرح هایی برنامه ریزی شده که می توان به اتصال آب سد جگین به سواحل مکران تا میناب ، تکمیل مطالعات و احداث سد های زرانی و مرک و شیرین سازی آب دریا در بندر کوهستک اشاره داشت.

نظر شما